Solsvidd Cortina fra 1966

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Så var det lille hullet på 1,5mm (selve dysen)
Kan fort bli en skikkelig borknekker, men ikke hvis det gjøres riktig.
Erik lager først en liten forsenkning nedi det første freste hullet (med 1,5 mm 4-skjærs pinnfres), slik at boret ikke virrer rundt og knekker.

Image

Image

Image
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Så litt fjerning av grader

Image

Og da ser det slik ut til slutt:

Image

Image

Image
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Selv om min Lotus kom med det originale trerattet (som antagelig kan reddes), så tror jeg heller jeg går for skinn-varianten, som også kom på enkelte utgaver.
Len Chandler i England lager nye fine repro mk1 Lotus-ratt i skinn til £435, inkludert rattnav (tlf +44 1276 856591, email: len.chandler@btinternet.com).
Han restaurerer også gamle ratt.

Ellers har prisene på originale mk1 Lotus treratt tatt helt av de siste årene, til og med treratt som trenger retaurering er nå blitt svinedyre, det gikk nettopp ett på eBay for £1370 (?!?, det skulle bli ca 14000,-), se
http://www.ebay.co.uk/itm/lotus-cortina ... 1285934459" onclick="window.open(this.href);return false;

Bildene under er fra forumet til Lotus Cortina Registeret (http://www.lotuscortina.net" onclick="window.open(this.href);return false;), et forum som nå dessverre bare er åpent for medlemmer av LCR :(

Image

Image

Image
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Åge Salomon »

Godt nyttår.
Litt framgang no Magnus. Et nydelig flott ratt du har fått tak i. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Espen »

God morgen Magnus

Nå, hvordan ligger det an med gliset ditt, snart klar for lakk ?
Tenkte å ta turen en kveld, bare meld når det passer :D
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Hallo Espen

Er opptatt med hjullagerbytte på min Transit Connect om dagen, FWD er noe dritt!
Når man endelig har fått av spindel/klau nederst på fjærbeinet, så sitter konen på bærekula så innihampen at man kan glemme å sjokke den løs med et par hammerslag (og ters hjalp heller ikke), så måtte ta løs hele bærebrua også til slutt, flotte greier :(

Så det har vel ikke skjedd så veeeldig mye med Lotusen siden sist, jeg prøvde litt forskjellig lurium for å bløte opp tectylen, men det er nok ikke vanlig tectyl som er brukt under denne bilen...
Absolutt ingenting (av de mildere midlene) biter på dette stoffet, ikke white spirit, ikke lampeolje, ikke sitrusrens. Liten reaksjon på bremserens, men ikke mye, i det hele tatt svært standhaftige greier (sikkert noe fra 70-tallet, fullt av skummel tjære, bly, kobber etc :) ).
Det neste jeg skal prøve er en grafitti-fjerner (der hele flasken er dekket med advarsler :shock: ).

Men den svarte guggen må nok fjernes maskinelt, jeg prøvde en billig Fein-kopi (vibrerende skrape) og det virket faktisk (men bråker som bare det, må skaffe noe bedre enn "Billigo" hørselvern fra Kina :) ).

Ellers:
Jeg trenger rørstuss, slange og lufterør for tankfyllingen, og panserlås foran.
Har du noe slikt til overs, Espen?
Last edited by MLI on 27.01.2014 16:42, edited 2 times in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Har også handlet Eastwood's 2-komponent "Chassis Black" fra Gasolin, og Hagmanns gule 2-komponent Epoxy-grunning fra BilXtra (det ble litt for heavy pris på PPG's D834 Epoxy-grunning, nesten 1600kr for 1 liter hos MultiLakk :shock: ).
Når jeg får pakken fra Gasolin, skal jeg prøve om disse 2 går sammen (ser at Eastwood selger sin Chassis Black i pakke sammen med Epoxy-grunning borte i USA, så det burde gå).
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Jon Kristian »

Eg har lufterør. Hvis påfyllings røret e likt på alle mk1 så har eg det og.
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Espen »

Husker ikke lenger hva som ligger i eskene,
men med ditt fremdriftstempo for tiden har jeg meget god tid til å lete :D
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by SveinF »

Får ta med Jær bunaden og annet verneutstyr for neste uke. Er Espen klar får jeg prøve å organisere litt tid selv til en skraperunde sammen med dere.
Finner frem skrapeverktøyet jeg brukte under min bil, det funket hos meg.

Kaffe, boller, gamle biler med inspedd litt togprat må være en fin oppskrift for kvelden og skrapinga.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Espen »

SveinF wrote:Får ta med Jær bunaden og annet verneutstyr for neste uke. Er Espen klar får jeg prøve å organisere litt tid selv til en skraperunde sammen med dere.
Finner frem skrapeverktøyet jeg brukte under min bil, det funket hos meg.

Kaffe, boller, gamle biler med inspedd litt togprat må være en fin oppskrift for kvelden og skrapinga.
Flott Svein, me må få litt gang på an Magnus, er jo snart vår og kjøretid :D
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Du verden, nå har jeg 2 tilbud om fyllerør etc til tanken, fra Jon K og Espen, slett ikke verst, takker!
Håper herrene kan lagre disse delene en liten stund til, må fintenke litt her (skal ha en ny mk2 tank i Lotusen).

Klart vi kan ta en ny runde på Lotusen i neste uke, men når passer det herrene?
Vi skal vel innom på "skryte- og lygerunde" hos KK på onsdag 5/2, så hva med tirsdag 4/2?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Kjøpte nytt "skvalpeskott" til bunnpanna på Lotus-motoren, fra AH Racing, har ikke prøvd den enda, men håper den skal passe til mk2 Lotus/mk2 1600 bunnpanne også, time will show

Image
Espen
Posts: 196
Joined: 17.11.2011 15:41
Location: Bryne

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Espen »

Magnus

Passe fint med tirsdagen for min del, bare innviter rubbel og bit til en helaften med dugnad og kaffi :D
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by SveinF »

Håper å være ved løa ca 19:00
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Sylvfest »

Kan virkelig anbefale denne maskinen fra wurth. Den fjerner seig tektyl effektivt UTEN å klebe ;) ;).
Den heter Wurth DBS-3500.
Men det er kanskje for seint å komme med dette forslag??? Lotusen er vel ferdig lakka både over og under nå eller?? :D
wurth dbs 3500.jpg
wurth dbs 3500.jpg (6.53 KiB) Viewed 5686 times
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Jon Kristian »

Har brukt sånn maskin i mange år. Meget bra til riktig bruk. Den innebærer IKKE fjerning av "tectyl". Det kleber ja.
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by Sylvfest »

Hmmm???? Funka godt som gull på seig triumph tektyl vertfall.
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Nå er motorbygger Arild igang igjen, etter nøye vurderinger av volumer, kompresjonsforhold, høyde på blokk og stempel, etc.

Med nytt 25ml målebeger, lampeolje og maskeringsteip rundt topp av stempel ble det målt at det måtte 21 ml/cc med væske til, før væsken nådde opp til topp av stempel/dome.
Da var det "bare" for meg å regne ut hvor mye volum domen på stempelet utgjorde, med pi og det hele :) .
Med alle ørsmå volumer nå kjente (volum i forbrenningskammer, hull i toppakning, volum mellom topp stempel og topp av blokk, volum fra øvre stempelring opp til topp av stempel, etc), var det så tid for å gå i gang med utregning av kompresjonsforholdet.
Ifølge produsent av kammene skulle det være 10,5:1 for QED 420-kammene.
Justering kan gjøres enten ved å endre tykkelse på toppakning, eller slipe ned høyde på domen på topp av stempel.

Etter en del finregning på en konvolutt og uten kalkulator(!), kom jeg til 10,53:1, snakk om godt beregnet/flaks! :)
Kontrollregnet så etterpå med et spesiallaget regneark fra Svein Fedog (mange takk Svein! :) ), og fikk det samme svaret.
Jeg bestilte opprinnelig de nye 85mm stemplene fra JE i USA omtrent rett etter at jeg hadde kjøpt bilen, så stemplene ble laget før jeg visste volum av forbrenningskamre i toppen etc. De ble derfor laget med en litt høyere dome på toppen, slik at høyden på denne kunne justeres, for å kunne justere kompresjonsforholdet etter behov.
Jeg kjøpte også en ny 701M 1500-blokk fra Ford Racing, da disse har litt mere gods, og tåler bedre boring til 85mm.
Den nye blokka er også bittelitt høyere enn originalt, slik at vi hadde litt mer å gå på.
Men med en utregnet 10,53:1 i komp er vi akkurat der vi skal være, så vi trenger ikke gjøre noe med hverken stempeltopp/dome eller toppakning, fine greier. :D

Jeg har også gjort det "vanskelig" for meg selv med å bruke 1600 crossflow veiv og veivstaker i en 1500 blokk, for å få et volum på 1760cc (enda bedre dreiemoment).
På de gamle 1500-blokkene betyr dette vanligvis at det må slipes ut større "hakk" i bunn av sylinderveggene, for mere klaring til veiv/skinker (de kommer nå nærmere pga større slaglengde).
Men på de nyere 701M og 711M blokkene er det allerede tatt ut/fjernet mer materiale i bunn av sylinderveggene, så også her gikk det (nesten) greit, vi måtte slipe bittelitt på kun 2 steder, da skinkene på den nye veiva fra Scat var litt tykkere.
Til gjengjeld hjalp det på klaringen at de smidde veivstakene var litt slankere.

Neste "snublestein" blir å måle klaring mellom topp av stempel og ventilene.
Men de nye stemplene har større/dypere utfreste lommer/uttak for ventilene, så forhåpentligvis går det også greit (man legger på en klatt med plastalin og drar veiva forsiktig rundt et par ganger, så ventilene trykker sammen plastalinen. Man kan dermed måle klaring mellom stempel og ventil ved å måle tykkelsen på plastalinen.

Jeg er ikke så bekymret for å "ødelegge" det som kunne blitt en fin originalbil med "matching numbers" originalmotor, da det ikke var den originale motoren som stod i bilen ved kjøpet.
Ifølge støpenummer og dato- og måned-merking på blokka, er blokka av en nyere mk2 Lotus Cortina-type, en 2731 L-blokk fra 1968.
Topplokket er også av nyere mk2 type.
Normalt ville en slik blokk også hatt innmat fra 1968 (med 6-boltet veiv og simmerringer i stedet for hamp-tetninger, som på mk1 Lotus Cortina).
Men noe må ha skjedd en gang med blokka på original-motoren, da det nå satt en "gammeldags" 4-bolt veiv (fra før 1966) i blokka fra 1968(?!).
Så både blokk og topp var flere år nyere enn bilen, mens innmaten i blokka var omtrent like gammel som bilen.
Original blokk og topp var dermed gått tapt et sted på veien i løpet av 48 år, så dermed var det ingen mulighet til å lage en 100% original "matching numbers" bil alikevel. :shock:
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Post by MLI »

Bilde av Cosworth 83,5mm stempel, med samme dome på topp av stempelet som på mine JE stempler

Image

Stempler påsatt stempelringer, og montert på veivstakene, berre lekkert!
Legg merke til at det her brukes Castrol Everyman olje :)
Det er dessverre ikke nøklene til Lotusen som ligger i bakgrunnen og venter utålmodig på at eieren skal bli ferdig med bilen, det tar nok litt lengre tid ;)

Image
Last edited by MLI on 11.11.2014 22:46, edited 1 time in total.
Post Reply