Solsvidd Cortina fra 1966
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Klar te å bli heiset nedi nymalte bil.
Skååål......
Skååål......
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Hei Sølve
Er dette et bilde av Magus sin TC fra Englie Racing motorservice (Arild motorbygger) ?
Er dette et bilde av Magus sin TC fra Englie Racing motorservice (Arild motorbygger) ?
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Ja, det er det. Motorbygger har ikke slæg innloggingsgreie til dette forum, derfor måtte eg legga ut et bilde
Bildet er tatt med et gammelt sort/hvit fotografiapparat som motorbygger hadde liggende.
Dette bilde er først tatt, så innlevert til fremkalling. Dei på butikken spør om motorbygger også vil ha bilder digitalt, dette svarer han ja til. (uten å egentlig forstå hva som blei spørt om)
Motorbygger har deretter forstått at digitale bilder kan komme ut på internett, dette måtte jeg hjelpe han med..........
Bildet er tatt med et gammelt sort/hvit fotografiapparat som motorbygger hadde liggende.
Dette bilde er først tatt, så innlevert til fremkalling. Dei på butikken spør om motorbygger også vil ha bilder digitalt, dette svarer han ja til. (uten å egentlig forstå hva som blei spørt om)
Motorbygger har deretter forstått at digitale bilder kan komme ut på internett, dette måtte jeg hjelpe han med..........
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Da har jeg vært og hentet hjem min nybygde Lotus Twin Cam fra motorbygger Arild/Englie Racing.
Komplett med toppdeksel lakkert i "Leyland Engine Green", Arild mente det passet, siden "Special Equipment"-utgaven av Lotus Cortina hadde grønt toppdeksel.
Hmm, kanskje jeg blir vant med den fargen over tid, men er kanskje ikke helt overbevist enda
Vel, vel, uansett, mange takk til Arild for en framifrå jobb, der det dukket opp en del "skjær i sjøen" underveis, men Arild dro det hele i land til slutt, takker
Komplett med toppdeksel lakkert i "Leyland Engine Green", Arild mente det passet, siden "Special Equipment"-utgaven av Lotus Cortina hadde grønt toppdeksel.
Hmm, kanskje jeg blir vant med den fargen over tid, men er kanskje ikke helt overbevist enda
Vel, vel, uansett, mange takk til Arild for en framifrå jobb, der det dukket opp en del "skjær i sjøen" underveis, men Arild dro det hele i land til slutt, takker
Last edited by MLI on 01.04.2015 20:27, edited 2 times in total.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Syntes dette ser bra ut jeg Magnus. Virker som du var preget av stunden og var litt skjelven (ref siste bilde)
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Sjer bra ut ja. Einaste bemerkninga må isåfall vårrå den "dall`blå" toppen....
Men du ska da vel tross alt putt motoren oppi ein Cortina.
Men te at du e ferdi med restaureringa tå Lotus`bilen,kan du jo ha den te pynt på salongbordet.
Men du ska da vel tross alt putt motoren oppi ein Cortina.
Men te at du e ferdi med restaureringa tå Lotus`bilen,kan du jo ha den te pynt på salongbordet.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Hele blokken og toppen er samme gråfarge, skal i følge Magnus vær den rette, men ser at den oppleves som litt vel blå på bildene, er ok i vanlig lys, heldigvis
Kombinasjonen med grønt toppdeksel er perfekt, spør du meg
Kombinasjonen med grønt toppdeksel er perfekt, spør du meg
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Rett og slett VAKKERT Magnus! "Grønt er skjønt"
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
PERFEKT fargekombinasjon, fantastisk flott motor.
"Toppjobben" er rett og slett MAGISK!!!
Gratulerer med flott motor magnus, nå venter me på oppdatering med bilder av motor i nymalt bil
"Toppjobben" er rett og slett MAGISK!!!
Gratulerer med flott motor magnus, nå venter me på oppdatering med bilder av motor i nymalt bil
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Noen flere bilder av blekket under bilen
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Og som man ser her, Ford spanderte ikke så mye mere enn grunning under bilen, men slett ikke så verst etter nesten 50 år
Noen har herjet litt med rammevangene, men det kan vel ordnes, må vel ta fram vinkelsliperen og MIGen her, tenker jeg
Prøvde meg på å trekke ut litt her (oppe til høyre i bildet9, men det ble vel ikke helt vellykket...
Og: Mange takk til JonK her, han reddet en god del av dette med sin bulkfix, nå er det bare "the heavy stuff" igjen.
Noen har herjet litt med rammevangene, men det kan vel ordnes, må vel ta fram vinkelsliperen og MIGen her, tenker jeg
Prøvde meg på å trekke ut litt her (oppe til høyre i bildet9, men det ble vel ikke helt vellykket...
Og: Mange takk til JonK her, han reddet en god del av dette med sin bulkfix, nå er det bare "the heavy stuff" igjen.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Eneste rusten funnet til nå er noen musehull i i plateskjøten vist under, må nok sandblåse og lappe litt her
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Ser jysla bra ut, så et par kvelder til nå så er den klar for avlevering til lakkering
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Nå e vel lotusen ferdig malt??
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Sylvfest wrote:Nå e vel lotusen ferdig malt??
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Nå skulle vel vel bengalakken være ferdig herdet ?
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Bengalack, ja: var det oransje med brun lotusstripe? Venter i spenning!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Livet kan ikke planlegges, som det heter, det bare skjer
Hadde en gravemaskinkar innom på tomten min i sommer, han skulle grave et par hull for å sjekke tilstanden på drensrørene rundt grunnmuren på huset.
Han fant ikke noen drensrør i det hele tatt (smått fantastisk, da huset er fra 1990). Etter 1 dag med 3 gravemaskiner i gang på halve tomten, hadde jeg en 3 meter dyp grøft rundt halve muren.
Tok en tur nedi den bevæpnet med spade og grafse, og fant naboens drensrør, men ikke mitt eget
Og til alt overmål skulle graveren på ferie et par dager senere, så han rakk kun å legge ny drens på halve tomten.
Neste gravemann brukte så 3 gravemaskiner for å legge ny drens rundt resten av muren.
Etter alt dette lignet tomten mere på et bombekrater enn en ferdig anlagt hage, med plen, murer, terrasser og trapper (slik den var før all "moroa" begynte).
Nå er det hele etter hvert ferdig, men armene mine var godt ferdige også (haling av murerbøtter med jord og singel er ikke noe for kontorspjælinger som er vant til å sitte på arslet bakom hakkebrettet hele dagen).
Det ble en tur til kvakksalveren som satte en kortisonsprøyte i hver arm, så nå begynner det etter hvert å hjelpe .
Så kontoen ble etter hvert rimelig tom, og noe påfyll med nye friske penger lar vente på seg (jeg er så heldig å jobbe i olje- og gassbransjen, så nå er NAV nettopp blitt min nye "arbeidsgiver" ).
Vel, vel, det er ikke helsvart, foreløpig er jeg kun permittert på ubestemt tid, så vi får se hva som hender.
Så nå er vel tiden da inne for å gyve løs på Lotusen igjen (får gjøre de jobbene som ikke koster allverdens, som å sveise rammevanger, samt kline på noe 2-komponent guffe under, så bilen etter hvert kan leveres til lakkering hos den framifrå lakkereren Jon K).
Hadde en gravemaskinkar innom på tomten min i sommer, han skulle grave et par hull for å sjekke tilstanden på drensrørene rundt grunnmuren på huset.
Han fant ikke noen drensrør i det hele tatt (smått fantastisk, da huset er fra 1990). Etter 1 dag med 3 gravemaskiner i gang på halve tomten, hadde jeg en 3 meter dyp grøft rundt halve muren.
Tok en tur nedi den bevæpnet med spade og grafse, og fant naboens drensrør, men ikke mitt eget
Og til alt overmål skulle graveren på ferie et par dager senere, så han rakk kun å legge ny drens på halve tomten.
Neste gravemann brukte så 3 gravemaskiner for å legge ny drens rundt resten av muren.
Etter alt dette lignet tomten mere på et bombekrater enn en ferdig anlagt hage, med plen, murer, terrasser og trapper (slik den var før all "moroa" begynte).
Nå er det hele etter hvert ferdig, men armene mine var godt ferdige også (haling av murerbøtter med jord og singel er ikke noe for kontorspjælinger som er vant til å sitte på arslet bakom hakkebrettet hele dagen).
Det ble en tur til kvakksalveren som satte en kortisonsprøyte i hver arm, så nå begynner det etter hvert å hjelpe .
Så kontoen ble etter hvert rimelig tom, og noe påfyll med nye friske penger lar vente på seg (jeg er så heldig å jobbe i olje- og gassbransjen, så nå er NAV nettopp blitt min nye "arbeidsgiver" ).
Vel, vel, det er ikke helsvart, foreløpig er jeg kun permittert på ubestemt tid, så vi får se hva som hender.
Så nå er vel tiden da inne for å gyve løs på Lotusen igjen (får gjøre de jobbene som ikke koster allverdens, som å sveise rammevanger, samt kline på noe 2-komponent guffe under, så bilen etter hvert kan leveres til lakkering hos den framifrå lakkereren Jon K).
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Steikje, permitert, då he du jaggu møje goe tid til den gamle holken din
En dag eller to for å komme ajour bør holde i massevis
En dag eller to for å komme ajour bør holde i massevis