Solsvidd Cortina fra 1966
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Goe greie Magnus, twincammen æ i goe hender, nå mangle det bare å få gang på karroseriet
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Er det HMS krav å benytte solbriller for denne jobben?
Vakkert syn
Vakkert syn
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
HeheSveinF wrote:Er det HMS krav å benytte solbriller for denne jobben?
Vakkert syn
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Bulkfix-apparat ønskes lånt (gjerne med en operatør også, hvis mulig ), på strekningen Sandnes - Bryne, tlf 90742810.
Har noen bulkede rammevanger under Lotusen som skulle vært trukket ut/opp litt.
Tenkte jeg kunne prøve en runde med den, neste alternativ er vinkelsliper og kappskive, kapp den i to og kast begge deler
Har noen bulkede rammevanger under Lotusen som skulle vært trukket ut/opp litt.
Tenkte jeg kunne prøve en runde med den, neste alternativ er vinkelsliper og kappskive, kapp den i to og kast begge deler
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Dette må bli en god motor, bør kunne legge igjen svarte spinnespor med denne.
Skal du ha sperre i bakaksel?
Får me snart se bilder av nylakket "skrog"??
Skal du ha sperre i bakaksel?
Får me snart se bilder av nylakket "skrog"??
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Joda, hadde ikke vært helt feil med en Quaife ATB baki diffen, vi får se (du kan jo sette den opp for meg )Sylvfest wrote:Dette må bli en god motor, bør kunne legge igjen svarte spinnespor med denne.
Skal du ha sperre i bakaksel?
Får me snart se bilder av nylakket "skrog"??
Skroget tar litt lengre tid, Jon K var oppom med Bulkfixen (takker!), så nå er det "bare" de store bulkene i rammevangene igjen, de ble litt i tøffeste laget for Bulkfixen, så da blir det å ta fram vinkelsliper, plateknekkeren og MIGen
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Ja Magnus, du må trø te alt du kan nå, æ snart vår med masse fint kjørever fremover
Appropos å få kjerra klar, eg innvitere dei så måtte ønske å ta en kaffi og skrytekveld på verkstedet mitt førstkommende søndag fra kl 1600 og utover til 2130, sånn ca.
Appropos å få kjerra klar, eg innvitere dei så måtte ønske å ta en kaffi og skrytekveld på verkstedet mitt førstkommende søndag fra kl 1600 og utover til 2130, sånn ca.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Så bra magnus. Då reparerer du vangene til helgå, så transport til lakk etterpå.
Dugnad for montering om 2-3 uker da? Du har vel det meste av deler klar til montering igjen eller?
Dugnad for montering om 2-3 uker da? Du har vel det meste av deler klar til montering igjen eller?
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Hadde det bare vært så velSylvfest wrote:Så bra magnus. Då reparerer du vangene til helgå, så transport til lakk etterpå.
Dugnad for montering om 2-3 uker da? Du har vel det meste av deler klar til montering igjen eller?
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Må jo ha noen bilder av det framifrå Lotus topplokket her.
Det så faktisk ganske bra ut, og kunne nok ha fungert greit slik det var originalt.
Men fristelsen til å gjøre litt trimming ble for stor, så tok det med i en koffert over til England, for en tur innom Autosprint og Geoff Dodd.
Han har trimmet motorer minst like lenge som Burton, men er vel blitt pensjonist nå, tror jeg (toppen min var vel noe av det siste han gjorde før pensjonen).
Han hadde sin egen trimmebutikk i Birmingham på 80-tallet, med rullende landevei og flere ansatte motorbyggere.
Etter dette, flyttet han alle maskinene sine hjem til garasjen og huset ute på landet, et stykke utenfor Birmingham.
Det var ikke helt enkelt å finne han med GPSen, men det gikk da til slutt.
Geoff slipte tidligere alle kammene for QED, inntil QED skiftet eier en gang på 1990-tallet.
I boka si hadde han fremdeles alle dataene på QED's Lotus-kammer.
Jeg hadde tenkt en del på dette på forhånd, så jeg gikk for omsliping til QED420-profil på kammene (285 grader og 0,42"/10,67mm løft).
Det ble 41,9mm innsugsventiler og 34,9mm eksosventiler i rustfritt, og ventilstyringer i bronse/colisbro.
Egentlig hadde jeg tenkt å ha ventiltetninger også, men Geoff ville helst ikke ta ut de gamle ventilsetene for å sette inn nye "blyfrie" seter.
Han hadde vært borti mye rart med Lotus-topper tidligere, og sa at det kunne ligge mye "ulumskheter" i støpen bakom/under de gamle ventilsetene.
Så det ble til at de gamle setene ble slipt ut for å passe de nye ventilene, med 3 vinkler på setene.
Geoff lurte på om vi ikke skulle ta ut i innsugskanalene slik at de ville passe til de litt større Weber 45 DCOE forgasserene?
Jeg skal jo bruke de originale 40DCOE forgasserene, men det ble som han sa.
Og toppen ble riktig så fin, den.
Innsugskanalene
Eksoskanalene
Det så faktisk ganske bra ut, og kunne nok ha fungert greit slik det var originalt.
Men fristelsen til å gjøre litt trimming ble for stor, så tok det med i en koffert over til England, for en tur innom Autosprint og Geoff Dodd.
Han har trimmet motorer minst like lenge som Burton, men er vel blitt pensjonist nå, tror jeg (toppen min var vel noe av det siste han gjorde før pensjonen).
Han hadde sin egen trimmebutikk i Birmingham på 80-tallet, med rullende landevei og flere ansatte motorbyggere.
Etter dette, flyttet han alle maskinene sine hjem til garasjen og huset ute på landet, et stykke utenfor Birmingham.
Det var ikke helt enkelt å finne han med GPSen, men det gikk da til slutt.
Geoff slipte tidligere alle kammene for QED, inntil QED skiftet eier en gang på 1990-tallet.
I boka si hadde han fremdeles alle dataene på QED's Lotus-kammer.
Jeg hadde tenkt en del på dette på forhånd, så jeg gikk for omsliping til QED420-profil på kammene (285 grader og 0,42"/10,67mm løft).
Det ble 41,9mm innsugsventiler og 34,9mm eksosventiler i rustfritt, og ventilstyringer i bronse/colisbro.
Egentlig hadde jeg tenkt å ha ventiltetninger også, men Geoff ville helst ikke ta ut de gamle ventilsetene for å sette inn nye "blyfrie" seter.
Han hadde vært borti mye rart med Lotus-topper tidligere, og sa at det kunne ligge mye "ulumskheter" i støpen bakom/under de gamle ventilsetene.
Så det ble til at de gamle setene ble slipt ut for å passe de nye ventilene, med 3 vinkler på setene.
Geoff lurte på om vi ikke skulle ta ut i innsugskanalene slik at de ville passe til de litt større Weber 45 DCOE forgasserene?
Jeg skal jo bruke de originale 40DCOE forgasserene, men det ble som han sa.
Og toppen ble riktig så fin, den.
Innsugskanalene
Eksoskanalene
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Siden jeg skulle opp til 85mm i boring, med tilsvarende mindre "land" mellom sylindrene å ligge på for toppakningen,
så ble det en flerlags "stålpakning" fra Cometic.
Etter mange beregninger, ble det en 1,5mm tykk toppakning, for å havne på ca 10,5:1 i kompresjonsforhold (som anbefalt av QED for 420-kammene).
Valgte også å bruke topplokksbolter/muttre fra ARP. Disse var litt tykkere i diameter enn de originale boltene, og motorbygger Arild E. måtte dermed bore bort litt støpeskjegg fra Lotus/støperiet i bolthullene i toppen
så ble det en flerlags "stålpakning" fra Cometic.
Etter mange beregninger, ble det en 1,5mm tykk toppakning, for å havne på ca 10,5:1 i kompresjonsforhold (som anbefalt av QED for 420-kammene).
Valgte også å bruke topplokksbolter/muttre fra ARP. Disse var litt tykkere i diameter enn de originale boltene, og motorbygger Arild E. måtte dermed bore bort litt støpeskjegg fra Lotus/støperiet i bolthullene i toppen
Last edited by MLI on 20.03.2015 20:00, edited 1 time in total.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Noen "skjær i sjøen" ble det jo, spesielt siden vi her skrudde sammen en del nye deler fra flere verdenshjørner, som aldri hadde gått sammen før:
-ny 1600-veiv fra unaiten
-ny 1500-blokk fra unaiten
-nytt registerdeksel med "uttagbar" vannpumpe, fra unaiten
Amerikanerene som laget det nye registerdekselet hadde også levert med en "holder" til strammeskruen, laget i en eller annen "sub standard" aluminiumslegering.
Allerede da den ble skrudd inn første gang, ble det merker etter fastnøkkelen, hmm...
Og etter noen runder ut og inn, var det slutt på gjengene, gitt...
Så da tok onkel Donald affære, startet opp drillen, tok fram fila og "dreide" ned diameteren på en original "holder" i messing fra Lotus, som så fikk nye, mindre 9/16" gjenger, for å passe til dekselet.
Og "strammetrekanten" med strammehjulet fikk også noen omganger med sliping, da det ble noe trangt i hjørnet inne i dekselet (det nye dekselet var antagelig litt "kortere" enn det gamle originale).
Men det er jo engelske greier (og 40-50 år gammalt), så det skal alltid være noe
Alu holder til venstre, og original med nye gjenger til høyre (stempelet ble også kortet inn litt)
-ny 1600-veiv fra unaiten
-ny 1500-blokk fra unaiten
-nytt registerdeksel med "uttagbar" vannpumpe, fra unaiten
Amerikanerene som laget det nye registerdekselet hadde også levert med en "holder" til strammeskruen, laget i en eller annen "sub standard" aluminiumslegering.
Allerede da den ble skrudd inn første gang, ble det merker etter fastnøkkelen, hmm...
Og etter noen runder ut og inn, var det slutt på gjengene, gitt...
Så da tok onkel Donald affære, startet opp drillen, tok fram fila og "dreide" ned diameteren på en original "holder" i messing fra Lotus, som så fikk nye, mindre 9/16" gjenger, for å passe til dekselet.
Og "strammetrekanten" med strammehjulet fikk også noen omganger med sliping, da det ble noe trangt i hjørnet inne i dekselet (det nye dekselet var antagelig litt "kortere" enn det gamle originale).
Men det er jo engelske greier (og 40-50 år gammalt), så det skal alltid være noe
Alu holder til venstre, og original med nye gjenger til høyre (stempelet ble også kortet inn litt)
Last edited by MLI on 20.03.2015 18:44, edited 1 time in total.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Da jeg hentet toppen borte hos Geoff, så jeg jo at lagerbukkene på kammene ikke var skrudd helt ned.
Dette var jo helt klart gjort med hensikt, slik at ikke et par av ventilene skulle begynne å åpne seg, og dermed "stikke ut" under toppen (og dermed stå utsatt til under transporten).
Jeg fikk streng beskjed fra Geoff om at dette muligens kunne føre til at et par av shimsene på ventilene kunne komme litt ut av stilling under transporten, og at ventilklaringer etc derfor måtte sjekkes, før kambukkene ble trukket til.
Og det gikk akkurat som Geoff sa, ved montering av toppen ble det funnet at på 2 av ventilene var shimsene litt på "halv åtte", så de ble lagt pyntelig på plass igjen, og alle ventilklaringene stemte med dataene for kammene.
At toppen var i en koffert, som ble stuet/slengt omkring nede i lasterommet på flyet, hjalp vel heller ikke, akkurat
Motorbygger Arild hadde sin egen forklaring på dette med de 2 shimsene som var kommet ut av lage, med egen tegning og det hele:
"Då har Englie Racing fiksa toppen, etter at engelskmennene brukte en Spitfire til overfrakten til Norge.
Under frakten hadde den gulpet opp 2 shims på ventil 1 og 3 på ex kammen."
Dette var jo helt klart gjort med hensikt, slik at ikke et par av ventilene skulle begynne å åpne seg, og dermed "stikke ut" under toppen (og dermed stå utsatt til under transporten).
Jeg fikk streng beskjed fra Geoff om at dette muligens kunne føre til at et par av shimsene på ventilene kunne komme litt ut av stilling under transporten, og at ventilklaringer etc derfor måtte sjekkes, før kambukkene ble trukket til.
Og det gikk akkurat som Geoff sa, ved montering av toppen ble det funnet at på 2 av ventilene var shimsene litt på "halv åtte", så de ble lagt pyntelig på plass igjen, og alle ventilklaringene stemte med dataene for kammene.
At toppen var i en koffert, som ble stuet/slengt omkring nede i lasterommet på flyet, hjalp vel heller ikke, akkurat
Motorbygger Arild hadde sin egen forklaring på dette med de 2 shimsene som var kommet ut av lage, med egen tegning og det hele:
"Då har Englie Racing fiksa toppen, etter at engelskmennene brukte en Spitfire til overfrakten til Norge.
Under frakten hadde den gulpet opp 2 shims på ventil 1 og 3 på ex kammen."
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Du store all verden. Det e ikke berre-berre å bygg en orndtle Lotus`motor.....
Men du har likevel bra kontroll på ka du driv med læl. Go jølp har du å.
Løkke te videre.
Ps: Bra Bladstoff å herre Magnus..... Men du ønske kansje å kom med det, når du en dag e ferdi?
Men du har likevel bra kontroll på ka du driv med læl. Go jølp har du å.
Løkke te videre.
Ps: Bra Bladstoff å herre Magnus..... Men du ønske kansje å kom med det, når du en dag e ferdi?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Nei, og det kan jeg også skrive under påÅge Salomon wrote:Du store all verden. Det e ikke berre-berre å bygg en orndtle Lotus`motor.....
Arild motorbygger har hatt utrulig mange timer og kvelder og helger med å få alt småplukket til å stemme, alt fra skruer, klaringer, lager, shims osv osv ++
Alt, absolutt alt må monteres, måles, demonteres, måles og monteres og måles på nytt og dem..., ja du forstår.............
Er ikke gjort på en helg dette her, ser du
Men er rimelig sikker på at Magnus får en nytrimma motor helt i verdenstoppen.
Den bestårt av fantastisk mange jille deler og plenty med godt håndtverk, dette blir kanonbra
Brukte selv, på min twin cam, mange mange kvelder og dager kun på alt mikk makket på toppen. Men hovedproblemet der var at toppen var/er avslipt ca 2,7 mm, dette medførte masse herk, kan du si
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
God kaffe og hyggelige kvelder med idedugnad er vel den mest positive siden av saken, utenom det at motoren ser ut til å fungere OK etterhvert.Espen wrote:Brukte selv, på min twin cam, mange mange kvelder og dager kun på alt mikk makket på toppen. Men hovedproblemet der var at toppen var/er avslipt ca 2,7 mm, dette medførte masse herk, kan du siÅge Salomon wrote:Du store all verden. Det e ikke berre-berre å bygg en orndtle Lotus`motor.....
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Solsvidd Cortina fra 1966
Vakkert! Vi gleder oss til å se og ikke minst høre denne!
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966