65 GT i garagen.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!

65 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 01 Mar 2010, 21:17

Bilen ble kjøpt i desember 09. Har begynt å samle deler og å få i stand understell. Tenkt å få den på veien i sommer og får ta rust og lakkering til neste vinter.
IMG_1860 red.JPG
På vei hjem med ny bil
IMG_1868 red.JPG
Motorrom
IMG_1871 red.JPG
Treratt under plastikken
Sist endret av s-ludvig den 20 Apr 2010, 20:22, endret 1 gang
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 01 Mar 2010, 21:21

Det ser ut til at rust begrenser seg til forskjerm, bakkant av kanaler, høyre hjulbue og underkant av bakskjerm.
IMG_1950red.jpg
Høyre forskjerm
IMG_1953red.jpg
Kanal
IMG_1954red.jpg
Hjulbue
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 01 Mar 2010, 21:25

Bremser bak ser ut til å holde til sommeren, foran blr det oppgradering til P16 caliper og ventilerte skiver.
IMG_1966red.jpg
Bremser bak.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 01 Mar 2010, 21:37

Da har dempere og foringer blitt kjøpt inn.
IMG_2104red.jpg
Bakdempere og foringer

Gamle foringer skal ut. Var det noen som sa det var lett????
IMG_2112red.jpg
Ut skal dem.

Pussing og sliping før lakkering.
IMG_2102red.jpg
Pussing.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 01 Mar 2010, 21:45

Mellom alll jobbing med understell må det gjøres noe annet. OMP retrostoler ble montert inn. Dette var de med mest gunstig pris her på berget.
IMG_2108red.jpg
OMP stoler
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 01 Mar 2010, 21:50

Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
IMG_2122red.jpg
Fjærbein.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg ygz » 02 Mar 2010, 22:53

Dette ser jo riktig lekkert ut! Blir bra bil av det der!
Får håpe du slipper ubehagelige overraskelser når rustjobben begynner. Stå på! :D
1966 Mk1 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-)
Brukerens avatar
ygz
 
Innlegg: 1182
Registrert: 21 Nov 2009, 19:30
Bosted: Tromsø

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg Åge Salomon » 03 Mar 2010, 23:29

Hei S Ludvig.
Artig å sjå at du e igang me restaur. av din Mk1.
Såg du har kjøpt nye støtdempere bak. Er det gassdempere? :?:
Å kor har du kjøpt dæm (firma ?) å pris?

Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Brukerens avatar
Åge Salomon
 
Innlegg: 2964
Registrert: 21 Nov 2009, 17:52
Bosted: 7670 Inderøy

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg pappa torsk » 05 Mar 2010, 09:53

fint å ryddig prosjekt det der ser det ut til.likte stolene veldig godt,skal ha no liknende i min,har blitt påkjørt bakfra i 65 cortina en gang,etter det er jeg skeptisk til lavryggstoler kan du si!! du får "peis på" så du har han på veien til sommern! :D
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
Brukerens avatar
pappa torsk
 
Innlegg: 177
Registrert: 05 Des 2009, 18:39
Bosted: Sarpsborg

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg SveinF » 05 Mar 2010, 15:16

s-ludvig skrev:Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
IMG_2122red.jpg



Jeg klarte ikke å finne gjengetapp for tilsvarende gjenger på mine MK2 ben. Brukte Dremel og en gammel demper mutter til å bearbeide gjengene, ble bra til slutt.
En med tilgang til dreiebenk bør vel kunne hjelpe med å rense gjengene.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Brukerens avatar
SveinF
 
Innlegg: 949
Registrert: 21 Nov 2009, 11:34
Bosted: Flekkefjord

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 10 Mar 2010, 12:57

Dempere er kjøpt hos Gasolin (tror det var rundt 1400 jeg betalte)
Får håpe det ikke blir noen overaskelser ang rust, men man vet aldri.
Venter på litt deler så da blir det vel garage helg og en tur på teknisk museum søndag for å treffe andre.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 13 Mar 2010, 21:05

Sliter med å finne foringer til lenkearm på bakstilling (den største). Kanskje noen har tips der?????
Det ble litt jobbing i dag og det blir demontert mer enn først tenkt. Det er nok like greit for da blir det totalrenovering av forstilling.
Straks klar til lakkering av fjærbein og dempere er klare til å settes inn. Skrudde også frahverandre bærekuler.
Her så det ut til å bare være å sette sammen med fett igjen. Venter på ventilerte skiver og P16 calipere med spacere for å få plass til skiva.
IMG_2280red.jpg
IMG_2281red.jpg

I morra blir det en tur på Teknisk museum for å hilse på folket for første gang. Skjønner også at jeg har skapt litt undring vedrørende årstall på bilen. Bilen er registrert første gang 1964, men blir tydelig vis å regne for 1965 model. Regner med at det er andre på forumet som vet dette bedre enn meg.
Da ses vi søndag???
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg mj-motorsport » 13 Mar 2010, 21:29

Hvor kjøpte du stolene??
65 - cortina 1200deluxe
66 - cortina 1500deluxe stv
68 - escort 1100deluxe
76 - escort 1300
80 - fiesta 1,1
00 - focus 1,6
Brukerens avatar
mj-motorsport
 
Innlegg: 54
Registrert: 21 Nov 2009, 01:57
Bosted: Selbu

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg a lia » 13 Mar 2010, 22:16

Hei S ludvig du trenger ikke lure 65 karosseriet er ett hevy duty karosseri det er det beste du kan bygge på det har avstivniger i indreskjermene+ventilasjonsruter på for dørene+.så det er kremen av kremen.

Mvh A lia. :lol:
a lia
 
Innlegg: 239
Registrert: 24 Nov 2009, 21:52

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 13 Mar 2010, 22:33

Stolene er kjøpt hos Kollevold. Grei pris også.
Her er linken: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 67&gid=662
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg s-ludvig » 02 Apr 2010, 12:42

Ble godt mottatt av ivrige Cortinafolk på teknisk museum :D :D . Dro derifra for å hente deler hos Atle. Skulle til Sandnes på kurs i 1 uke og ble invitert av formann Magnus til å treffe han. Det var veldig hyggelig, fikk en rundtur med han i Sandnes og sett bilene hans. Pådro meg prolaps i nakken så delene har fått ligge i fred :evil: . Formen har blitt bedre, så nå bærer det hjem fra hytta for å begynne så smått i garagen igjen.

FORTSATT GOD PÅSKE TIL CORTINAFOLKET. :D :D
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Brukerens avatar
s-ludvig
 
Innlegg: 351
Registrert: 17 Jan 2010, 22:20

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg mercedes » 02 Apr 2010, 13:20

God bedring,så lenge det er liv er det håp vet du,morro å følge med på bilen din 8-) Og fortsatt god påske.
mercedes
 
Innlegg: 79
Registrert: 02 Feb 2010, 18:23

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg bayliner » 03 Apr 2010, 00:18

a lia skrev:Hei S ludvig du trenger ikke lure 65 karosseriet er ett hevy duty karosseri det er det beste du kan bygge på det har avstivniger i indreskjermene+ventilasjonsruter på for dørene+.så det er kremen av kremen.

Mvh A lia. :lol:


Hei A Lia.
Har du titta i motorrommet på en 62 mod. Skikkelige avstivninger fra innerskjerm/støtdempertårn til torpedovegg og åpningsbare ventilasjonsruter i dørene og åpningsbare sidevinduer bak så jeg tror ikke 62 modellen er noe dårligere nei pluss at den er vel noe sjeldnere å se langs veien.
Kunne ikke dy meg for å arrestere deg. :D
Tar jeg feil så så legger jeg meg flat.

Mvh bayliner.
Sist endret av bayliner den 03 Apr 2010, 23:09, endret 2 ganger.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
Brukerens avatar
bayliner
 
Innlegg: 187
Registrert: 21 Nov 2009, 11:48
Bosted: Dal i akershus

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg Tom Tech » 03 Apr 2010, 11:58

s-ludvig skrev:Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
IMG_2122red.jpg



Hei! bruk en gjengefil eller en 5/16" UNF gjengetapp til å rense opp gjengene. bruk den til å skrape gjengene rene.
Tom Tech
 
Innlegg: 7
Registrert: 23 Mar 2010, 21:16

Re: 64 GT i garagen.

Innlegg a lia » 04 Apr 2010, 00:23

Hei Bayliner du trenger ikke legge meg i jærn for den del for i fra første utgave av Mk1og første utgave av 1965 karroseri var det hevy duty karroseri så du trenger ikke føle deg tråkka på.Men tok ikke desverre med helt fra fødselen av bare og beklage det.Det jeg ville fram til er att det er lettere og bygge noe med mere motor i disse bilene. Alt eldere enn 70. PS men skulle ikke denne debatten vert på din side hvorfor har den havnet her?

Mvh A Lia.
a lia
 
Innlegg: 239
Registrert: 24 Nov 2009, 21:52

Neste

Gå til Prosjekt / Restaurering Cortina.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron