65 GT i garagen.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

65 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 01.03.2010 20:17

Bilen ble kjøpt i desember 09. Har begynt å samle deler og å få i stand understell. Tenkt å få den på veien i sommer og får ta rust og lakkering til neste vinter.
IMG_1860 red.JPG
På vei hjem med ny bil
IMG_1868 red.JPG
Motorrom
IMG_1871 red.JPG
Treratt under plastikken
Sist redigert av s-ludvig den 20.04.2010 19:22, redigert 1 gang totalt.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 01.03.2010 20:21

Det ser ut til at rust begrenser seg til forskjerm, bakkant av kanaler, høyre hjulbue og underkant av bakskjerm.
IMG_1950red.jpg
Høyre forskjerm
IMG_1953red.jpg
Kanal
IMG_1954red.jpg
Hjulbue
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 01.03.2010 20:25

Bremser bak ser ut til å holde til sommeren, foran blr det oppgradering til P16 caliper og ventilerte skiver.
IMG_1966red.jpg
Bremser bak.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 01.03.2010 20:37

Da har dempere og foringer blitt kjøpt inn.
IMG_2104red.jpg
Bakdempere og foringer
Gamle foringer skal ut. Var det noen som sa det var lett????
IMG_2112red.jpg
Ut skal dem.
Pussing og sliping før lakkering.
IMG_2102red.jpg
Pussing.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 01.03.2010 20:45

Mellom alll jobbing med understell må det gjøres noe annet. OMP retrostoler ble montert inn. Dette var de med mest gunstig pris her på berget.
IMG_2108red.jpg
OMP stoler
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 01.03.2010 20:50

Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
IMG_2122red.jpg
Fjærbein.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
ygz
Innlegg: 1215
Registrert: 21.11.2009 18:30
Sted: Tromsø

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av ygz » 02.03.2010 21:53

Dette ser jo riktig lekkert ut! Blir bra bil av det der!
Får håpe du slipper ubehagelige overraskelser når rustjobben begynner. Stå på! :D
1966 Mk1 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-)

Brukeravatar
Åge Salomon
Innlegg: 2985
Registrert: 21.11.2009 16:52
Sted: 7670 Inderøy

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av Åge Salomon » 03.03.2010 22:29

Hei S Ludvig.
Artig å sjå at du e igang me restaur. av din Mk1.
Såg du har kjøpt nye støtdempere bak. Er det gassdempere? :?:
Å kor har du kjøpt dæm (firma ?) å pris?

Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80

Brukeravatar
pappa torsk
Innlegg: 177
Registrert: 05.12.2009 17:39
Sted: Sarpsborg

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av pappa torsk » 05.03.2010 8:53

fint å ryddig prosjekt det der ser det ut til.likte stolene veldig godt,skal ha no liknende i min,har blitt påkjørt bakfra i 65 cortina en gang,etter det er jeg skeptisk til lavryggstoler kan du si!! du får "peis på" så du har han på veien til sommern! :D
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon

Brukeravatar
SveinF
Innlegg: 953
Registrert: 21.11.2009 10:34
Sted: Flekkefjord

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av SveinF » 05.03.2010 14:16

s-ludvig skrev:Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
IMG_2122red.jpg

Jeg klarte ikke å finne gjengetapp for tilsvarende gjenger på mine MK2 ben. Brukte Dremel og en gammel demper mutter til å bearbeide gjengene, ble bra til slutt.
En med tilgang til dreiebenk bør vel kunne hjelpe med å rense gjengene.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 10.03.2010 11:57

Dempere er kjøpt hos Gasolin (tror det var rundt 1400 jeg betalte)
Får håpe det ikke blir noen overaskelser ang rust, men man vet aldri.
Venter på litt deler så da blir det vel garage helg og en tur på teknisk museum søndag for å treffe andre.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 13.03.2010 20:05

Sliter med å finne foringer til lenkearm på bakstilling (den største). Kanskje noen har tips der?????
Det ble litt jobbing i dag og det blir demontert mer enn først tenkt. Det er nok like greit for da blir det totalrenovering av forstilling.
Straks klar til lakkering av fjærbein og dempere er klare til å settes inn. Skrudde også frahverandre bærekuler.
Her så det ut til å bare være å sette sammen med fett igjen. Venter på ventilerte skiver og P16 calipere med spacere for å få plass til skiva.
IMG_2280red.jpg
IMG_2281red.jpg
I morra blir det en tur på Teknisk museum for å hilse på folket for første gang. Skjønner også at jeg har skapt litt undring vedrørende årstall på bilen. Bilen er registrert første gang 1964, men blir tydelig vis å regne for 1965 model. Regner med at det er andre på forumet som vet dette bedre enn meg.
Da ses vi søndag???
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
mj-motorsport
Innlegg: 54
Registrert: 21.11.2009 0:57
Sted: Selbu
Kontakt:

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av mj-motorsport » 13.03.2010 20:29

Hvor kjøpte du stolene??
65 - cortina 1200deluxe
66 - cortina 1500deluxe stv
68 - escort 1100deluxe
76 - escort 1300
80 - fiesta 1,1
00 - focus 1,6

a lia
Innlegg: 239
Registrert: 24.11.2009 20:52

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av a lia » 13.03.2010 21:16

Hei S ludvig du trenger ikke lure 65 karosseriet er ett hevy duty karosseri det er det beste du kan bygge på det har avstivniger i indreskjermene+ventilasjonsruter på for dørene+.så det er kremen av kremen.

Mvh A lia. :lol:

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 13.03.2010 21:33

Stolene er kjøpt hos Kollevold. Grei pris også.
Her er linken: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 67&gid=662" onclick="window.open(this.href);return false;
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

Brukeravatar
s-ludvig
Innlegg: 353
Registrert: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av s-ludvig » 02.04.2010 11:42

Ble godt mottatt av ivrige Cortinafolk på teknisk museum :D :D . Dro derifra for å hente deler hos Atle. Skulle til Sandnes på kurs i 1 uke og ble invitert av formann Magnus til å treffe han. Det var veldig hyggelig, fikk en rundtur med han i Sandnes og sett bilene hans. Pådro meg prolaps i nakken så delene har fått ligge i fred :evil: . Formen har blitt bedre, så nå bærer det hjem fra hytta for å begynne så smått i garagen igjen.

FORTSATT GOD PÅSKE TIL CORTINAFOLKET. :D :D
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100

mercedes
Innlegg: 79
Registrert: 02.02.2010 17:23

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av mercedes » 02.04.2010 12:20

God bedring,så lenge det er liv er det håp vet du,morro å følge med på bilen din 8-) Og fortsatt god påske.

Brukeravatar
bayliner
Innlegg: 187
Registrert: 21.11.2009 10:48
Sted: Dal i akershus

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av bayliner » 02.04.2010 23:18

a lia skrev:Hei S ludvig du trenger ikke lure 65 karosseriet er ett hevy duty karosseri det er det beste du kan bygge på det har avstivniger i indreskjermene+ventilasjonsruter på for dørene+.så det er kremen av kremen.

Mvh A lia. :lol:
Hei A Lia.
Har du titta i motorrommet på en 62 mod. Skikkelige avstivninger fra innerskjerm/støtdempertårn til torpedovegg og åpningsbare ventilasjonsruter i dørene og åpningsbare sidevinduer bak så jeg tror ikke 62 modellen er noe dårligere nei pluss at den er vel noe sjeldnere å se langs veien.
Kunne ikke dy meg for å arrestere deg. :D
Tar jeg feil så så legger jeg meg flat.

Mvh bayliner.
Sist redigert av bayliner den 03.04.2010 22:09, redigert 2 ganger totalt.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE

Tom Tech
Innlegg: 7
Registrert: 23.03.2010 20:16

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av Tom Tech » 03.04.2010 10:58

s-ludvig skrev:Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
IMG_2122red.jpg

Hei! bruk en gjengefil eller en 5/16" UNF gjengetapp til å rense opp gjengene. bruk den til å skrape gjengene rene.

a lia
Innlegg: 239
Registrert: 24.11.2009 20:52

Re: 64 GT i garagen.

Legg inn av a lia » 03.04.2010 23:23

Hei Bayliner du trenger ikke legge meg i jærn for den del for i fra første utgave av Mk1og første utgave av 1965 karroseri var det hevy duty karroseri så du trenger ikke føle deg tråkka på.Men tok ikke desverre med helt fra fødselen av bare og beklage det.Det jeg ville fram til er att det er lettere og bygge noe med mere motor i disse bilene. Alt eldere enn 70. PS men skulle ikke denne debatten vert på din side hvorfor har den havnet her?

Mvh A Lia.

Svar