65 GT i garagen.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: 64 GT i garagen.

Post by bayliner »

Av en eller annen grunn så havnet den vel her fordi du mente at 65 var den beste årgangen.
Har et inntrykk av at de fleste heller til 65-66 årgangen av mk1 uvisst av hvilken grunn.
Synes alle mk1 bilene er kule men det var jo ikke GT utgaver av de første så det er muligens derfor de fleste vil ha nyere.
Dette var bare mitt synspunkt og jeg ønsker alle lykke til med sin årgang mk1 og satser på en hyggelig prat på treffet i horten. :)
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
User avatar
lotusmk2
Posts: 87
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: 64 GT i garagen.

Post by lotusmk2 »

Jo vist var det GT utgaver av både -63 og -64 modellene av MK1. 1962, er jeg ikke så sikker på.
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: 64 GT i garagen.

Post by Cortinaterje »

Cortina GT ble lansert i april 1963 mener jeg å ha lest.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: 64 GT i garagen.

Post by Åge Salomon »

Hei. Ford Cortina Mk1, kom i September i 1962. 1200ccm å 48HK. Oktober -62 kom firedørsutgaven.
Januar -63 kom Super Deluxe me 1500 motor`n.
GT kom i April i -63 , å 78 HK, å som 2 el. 4dørs utgave.

Sånn står e i bladet Klassiker , Juni 2006. Der e de en artikel på 8sia. Har fleir gong tengkt æ skoll få in denn sian
i Forumet sju, men æ kan itt å scann ,(har kopi scann fax) Men æ ska få han svigersønn min te å hjølp mæ me e,
æ får delt den stoffet i blade me fleir Cort.entusiasta. Han Kjell Wallin hos Elwa motors, har ei uttalels i den artikeln å.
Åsså står e alt om Cortina, frå "Oppvakningen i -62 fram te "Final Countdown" i -70.
Få litt tid på mæ karra, så ska æ få in denne hit i Forumet.

Hilsen Cortinakaill`n som har hatt ei fin påskhelg på Frosta, å mang en snedi å kosle kommentar på Cortina`n som
stod attme camp.v/fortelte. Mang kailla som vart helt nostalgisk i blikke.....,ha-ha. :roll:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Da er formen bedre så nå er vi igang igjen. Handlet inn div deler, ventilerte skiver, P16 caliper, spacere til caliper, bremseslanger, fjærbein klare for lakkering, repsett til bærekuler, felger sommer og vinter 7x13. Bruker blanke på sommer og sorte på vinter tenker jeg. Skal ha på 185/60x13.
Attachments
Div deler
Div deler
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Må ta ned alt av styrekuler for å fa disse byttet. De indre manglet mansjett så nye er kjøpt inn se forrige bilde.
Attachments
Demontering av styrekuler
Demontering av styrekuler
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Da er det montert gule foringer i bærearm og 2-linkstag til bakaksel. Bakaksel skal ikke ned for lakkering da blir bygd en ny med sperre håper jeg.
Bærearm foran
Bærearm foran
2-linkstag
2-linkstag
Her skal det vaskes og byttes styrekuler.
Styrestag
Styrestag
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 64 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Har fått på Yokohama A048 R dekk. 185/60x13. Måtte bare sette på et for å se hvordan det var. Mangler fremdeles noe deler som kommer til uka så i mellomtia får jeg lakkere og montere litt i forstilling. Det skal også sveises setefester.
Gromt????
Gromt????
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 64 GT i garagen.

Post by MLI »

Ser snadder ut det!
P16 + ventilerte skiver på 65mk1 betyr nok at du må bruke de litt breiere navene fra 66 mk1 GT (samme som på mk2 Cortina, capri og escort RS).
mercedes
Posts: 79
Joined: 02.02.2010 17:23

Re: 64 GT i garagen.

Post by mercedes »

Dette ser fryktlig bra ur,blir morro å se når den er ferdig.Kjøpe du felgene av han på Torsov?
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Yes, sorte felger kjøp av han på Torshov.

Da har gløden vært tilstede noen timer i dag, bremsecalipere har fått spacere og bærekuler er overhalt.
Det tar form.
Calipere med spacer for ventilert skive.
Calipere med spacer for ventilert skive.
Overhalt bærekule.
Overhalt bærekule.
Last edited by s-ludvig on 20.04.2010 20:23, edited 1 time in total.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Dempertopper er overhalt og smurt opp, og Gaz dempere er montert i fjærbeina.
Dempertopp.
Dempertopp.
Gaz dempere.
Gaz dempere.
Har nå fått montert et fjærbein i bilen. Fortsetter i morgen med andre fjærbeinet som må moteres sammen før det settes inn. Mer bilder i morgen.
Last edited by s-ludvig on 20.04.2010 20:23, edited 1 time in total.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Styrestag og hjelpesnekke.
Styrestag og hjelpesnekke.
Da er alle stagene i styringen lakkert og klart for å sette på plass.

Bremsecalipere har blitt demontert for overhaling.
Splittet caliper
Splittet caliper
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Bremsecalipere er ferdig overhalt og montert spacere for ventilerte skiver.
caliper m/spacer.
caliper m/spacer.
Her er det en nylakkert caliper og bremsetrommel.
Lakkert caliper.
Lakkert caliper.
Lakkert trommel.
Lakkert trommel.
Nå er også nye bolter til 2-link stag og dempere montert etter handlerunde hos Atle.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 65 GT i garagen.

Post by MLI »

Slett ikke verst, Svein!
Ser ut som GAZ-demperene dine bak er justerbare, er framdemperene også justerbare?
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Det er riktig at de er justerbare. Som bilde 1. viser sitter justeringen i toppen på fremdempere. Setter bare på en medfølgende 6-kant skrue. Se bilde 2. Bak sitter skruen fastmontert, bilde 3. Det er 40 klikk demperne både foran og bak. Anbefalt fra fabrikk at de justeres i midtstilling (20 klikk) første gang, for så å finjustere etter hvordan man ønsker at det skal være.
Justering på fremdempere.
Justering på fremdempere.
Skrue for justering på fremdemper.
Skrue for justering på fremdemper.
Justering på bakdemper.
Justering på bakdemper.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Re: 65 GT i garagen.

Post by Eilif »

Dette blir bra Svein!!!

Eilif :D
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Takk for det Eilif. :D Nå er det nesten bare å lufte bremser og sette på hjula. Har ikke satt nye foringer i bladfjær, men jeg skal snu bilen i garagen først. Litt trangt, men vi får leve med det vi har.
Forstilling og bremser.
Forstilling og bremser.
Kjøpe meg Schroth 4-pungt sele med snelle i bakkant som går på strøm, godkjent for veg. Det betyr at jeg kan låse snella hvis jeg ønsker det. Fint å kunne nå ting på dashen innimellom.
Schroth sele.
Schroth sele.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Tenkte det var fint med bilder siden bilen måtte ut av garagen for å bli snudd.
Bak/side.
Bak/side.
Foran/side.
Foran/side.
Dette ser kanskje litt høyt ut? (Styltebil) Får vel monter 1,5" senking bak. Foran???? Hva pleier dere å gjøre der? Kappe fjærer?Noen som har forslag, så tar jeg det i mot med takk.
Styltebil?
Styltebil?
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Nå er den tilbak i sin lille hule. Skal jekkes opp for å skifte foringer i bladfjærer og ny bremseslange. Det skal også monteres seler og sveises stolfester.
I garagen.
I garagen.
Er litt i tvil hva jeg skal gjøre 8.mai for da er det bilslalom i Hakavika og marked på Ekebergsletta. Morro å prøvd GTn i bilslalom også.
TIME WILL SHOW.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Post Reply