65 GT i garagen.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Det skal inn en lyktebrønn også, så da må det inn en ny del av ringen den festes i.
Ring til lyktebrønn
Ring til lyktebrønn
IMG_3576w.jpg
Da er det sveising en annen dag, men selv om det ser greit ut har det vært en hel del :evil: :evil: :evil: og :idea: :idea:
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: 65 GT i garagen.

Post by Åge Salomon »

Hei Ludvik. Denne bli bra det. ;) Rust å karrosseriabeid e itt så enkelt det,så æ syns du e flenk . :) ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Takk for den Åge. Det skal være en bruksbil så det blir nok bra til det. Nå blir det lite skruing resten av uka, reiser på Svenske Rally natt til fredag. Blir gromt med litt godlåt på skauen hele helga. :) :)
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: 65 GT i garagen.

Post by Jon Kristian »

Halloen på kvelden.
Har hatt fornøyelig lesing av historien om bilen din. Er nok litt misunnelig på alle blanke lister på GT`en. Finner kanskje det selv med tider.
Såg du tenkte å putte en 1300GT motor inn i Fiesta`en. Den passer ikke :!: Ganske mye som må bygges om. Veiv må kortes på svinghjulsiden,motorfeste ved topp mot innerskjerm finnes ikke på GT motoren.Lenden på GTèn stemmer heller ikke. Hvis du vil ha mer pulver i Fiestaen,søk heller opp komplett driv-verk og motor fra en 1300S eller det samme fra en MK1 XR2. Men det kan likevel bli noe plunder med motorfeste mot innerskjerm høyre side. Bygget inn en 1600 Kent fra en Escort MK2 sport for mange år siden. Ble veldig mange halvveis løsninger der. Men det gikk kraftig unna :lol:
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Takk for info. Har selv sjekket litt og skjønte fort at dette var problematisk. Så også at motorfestet i front manglet. Har fått tak i en 1300 motor med rette fester som er til Fiesta. Spørsmålet er da om toppen fra 1300GT passer på denne blokka ettersom den skal være kortere? Toppen er vel ikke kortere? Vet at vannpumpe og slike ting er slankere. Mener også at 1300GT topp og 1600GT topp har like ventiler? Her er det litt å bryne seg på. :D :D Tenkte det ville være morro med en vassere kam, GT topp (polerte kanaler) og en stor 2 trinns forgasser på 1300, men vi får se om det blir realitet eller bare drømmer :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: 65 GT i garagen.

Post by Jon Kristian »

Litt mer info om Kent motoren i Fiesta.
Den kalles for valencia motoren og er annerledes kontruert enn andre Kent`er. Valenciaen er en 3lageroverfalls motor på veiven. De andre har fem lagre. Toppen passer ikke over..... Men det finnes mye snacks hios Burton Power som passer til Fiestaen. Lett å hente ut 85-90 hk. Lykke til videre. Jeg skal begynne på min Cortina til høsten. Følger med på forumet for å lære av dere andre. Min første Cort :) Sånn ellers 16 Ford i rekka til nå.
Jon K.
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: 65 GT i garagen.

Post by Arild Åsen »

Mk1 fiesta hadde kent motor. Valenciamotoren kom først mot slutten av 80 tallet. Stod i senere Fiesta og Courier osv...
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: 65 GT i garagen.

Post by ebernt »

Litt "off-topic" her nå kanskje, men da jeg selv hadde en ' 79 Mk1 Fiesta 1100 fra 1990-2004 har jeg litt godfølelse for den! Det tikket og gikk det også, var ikke mye tull der.. :)
Jeg sakset dette fra Wikipedia: Valencia: The (Kent) engine was revised to suit front wheel drive installation in 1976, coinciding with the launch of the Ford Fiesta. The ancillaries were repositioned and the cylinder head redesigned using flat-top pistons and the traditional combustion chamber in the head. This version of the Kent was known as the Valencia engine, after the Spanish production plant in which it was made. It was available in 1.0, 1.1 and 1.3 versions with the 1.3 having a 5 main bearing crank.
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: 65 GT i garagen.

Post by ebernt »

s-ludvig wrote:Det skal inn en lyktebrønn også, så da må det inn en ny del av ringen den festes i.
Da er det sveising en annen dag, men selv om det ser greit ut har det vært en hel del :evil: :evil: :evil: og :idea: :idea:
Dette ser da veldig flott ut det! Har du fått sveiset det også nå? Har du laget de kjekke klemmene selv eller har du fått kjøpt dem?
Gleder med til å se bilen igjen. Stå på! ;)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Det går dessverre sakte i svingene her. Kroppen henger ikke helt med når det er kjølig ute. (har kommet i utskiftingsalder jeg også) :D :D :D
Det blir vel sveising i løpet av noen dager nå tenker jeg. De klemmene kjøpte jeg i sverige i sommer. Smarte greier det der. :D
Bilder kommer når noe skjer.

Når det gjelder Fiestaen har jeg fått tak i en blokk til fwd med rette motorfester, så vi får se hva det blir til der. Litt frisering må vel til.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: 65 GT i garagen.

Post by Arild Åsen »

ebernt wrote:Litt "off-topic" her nå kanskje, men da jeg selv hadde en ' 79 Mk1 Fiesta 1100 fra 1990-2004 har jeg litt godfølelse for den! Det tikket og gikk det også, var ikke mye tull der.. :)
Jeg sakset dette fra Wikipedia: Valencia: The (Kent) engine was revised to suit front wheel drive installation in 1976, coinciding with the launch of the Ford Fiesta. The ancillaries were repositioned and the cylinder head redesigned using flat-top pistons and the traditional combustion chamber in the head. This version of the Kent was known as the Valencia engine, after the Spanish production plant in which it was made. It was available in 1.0, 1.1 and 1.3 versions with the 1.3 having a 5 main bearing crank.
Sorry, det var Endura jeg mente. Fra Burton: The final versions, OHV, HCS and Endura are similar but shorter versions and share very few if any inter-changeable parts and reverted back to the original pre-X/flow design of a three bearing crank.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Lite gjort med GT´n. Kjøpt GT motor i deler. Har også gått til innkjøp av en MK1 til ( Se annen tråd) Div deler som ble kjøpt til GT´n vil gå over på den andre og GT´n vil forbli orginal. ;)
Først skal den andre på veien og så står GT´n for tur.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: 65 GT i garagen.

Post by TSL »

har sitti her og titta igjen tråden på gt`n. skal bli gøy når jobben på denne kommer igang.
får vel ta meg noen turer oppover og hjelpe litt. de helgene i garasjen er knall.
kose arbeid på go bil, go snakk om go biler og kanskje litt rivalisering samt noen kalde :D
skal bli gøy og se resultatet når den endelig triller ut igjen.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Da er det igang med dette prosjektet. En del av det som er vist av deler tidligere er brukt på den grønne 64 mod. ( lekebilen)
Det er meningen at GTn skal bli orginal.
Pjokken var en tur oppover for å få flyttet GTn over til den andre garagen. Den ble dratt på en jekk da det mangler forstilling. Dette gikk som smurt, så da var det bare å sterte med å demontere mer.
Frontrute
Frontrute
Først ble det fjernet frontrute og bakrute.
Bakrute
Bakrute
Sidevinduer og paneler på sidene bak og dørene ble demontert.
Innvendig
Innvendig
Demontering av lister og merking må til.
Lister
Lister
Merking
Merking
Det må sveises litt rust. Dette er ikke min sterke side så her vil det nok ikke gå med rekord fart. Oppdateringer kommer med ujevne mellomrom :D
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: 65 GT i garagen.

Post by Åge Salomon »

Du har ihvertfall viljen iorden te å driv på. Det ska du ha! ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: 65 GT i garagen.

Post by TSL »

se der ja, ja den kom seg greit ned, jekken trikset funka som fy det :)
skal bli spennende og se gt`n ta form igjen. blir vel sikker noen turer på besøk i grotta i vinter for og hjelpe litt. gleder meg liksom litt til første milepæl. altså når lakken er på.
lykke til videre så ses vi i grotta om ei stønn :D
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Da har arbeidslysten angrepet :D Fjerning av dashpad og instrumenter. Merket ledninger og tatt blder. Greit å vite hvor det skal på plass. Det var ikke rust i frontvindu eller under dashpad. Fornøyd med det.
Dashbord
Dashbord
I bagagerommet er det fjernet div kitt. Her må det sveises hjulbue og den doble veggen nederst på bakskjermen. Gleder meg ikke til det da dette ikke er noe jeg er racer på, men tar man tiden til hjelp og er nøye så går det vel.
Bagagerom
Bagagerom
Det har vært en gammel skade bak på hjørnet. Fjernet mye sparkel. Her var det skikkelig knudrete. Dette må nok bli bedre før lakkering.
Bakskjerm
Bakskjerm
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 65 GT i garagen.

Post by MLI »

Dette ser jo slett ikke verst ut, Svein, har vel sett mk1ere med mer rust enn på din :)
Får du lokket junior til å sveise litt for deg?
Eller kanskje "trene" litt på en plass som ikke ligger helt oppi dagen først?
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: 65 GT i garagen.

Post by Jon Kristian »

Hvorfor ikke bygge brønn der slik som på Mk2? Enklere enn å fikse det som er. Får fin plass til batteriet også :-)
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 65 GT i garagen.

Post by s-ludvig »

Skal nok få pjokken til å komme, alltid greit med to hoder og fire hender. Har aldri vært spesielt glad i karosseriarbeid, men vi skal få det til.
Hjulbrønn er selvfølgelig et alternativ, men ønsker at denne skal være mest mulig orginal så vi får prøve så godt vi kan. :?
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Post Reply