MK1. 1964. x-flow

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da har doningen blitt brukt i div autoslalom og det må litt forandringer til på bakstilling. Single bladfjærer er montert, og det viste seg at da slapp vi senkeklosser. Det er også montert en enkel versjon av A-frame ala Caprisport. De mener at dette skal fungere bra, så da får vi se.
Bladfjær
Bladfjær
"A-frame"
"A-frame"
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Denn A-frame løsningen og singel bladfjær såg snedig ut. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

bilen er jo knall gøy og kjøre fra før av så det skal bli spennende og få prøvd bilen og se hvordan denna a-frame`n funker.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

Fine fjærer!
Er de fra Team Deville?
Har de stor eller liten foring bakerst?
Er A-framen også derfra?
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

capri fjærer, med like stor foring i begge ender.
A-framen er den samme som caprisport leverer.

du får rette på meg hvis jeg sier feil gammel`n :P
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Sylvfest »

Hvor lange spinnespor lager denne kjerra?? Kul bil!!
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

"baarp baaaarp", lyden av 4 spjeld i vater og stram vaier, herlig :D
Hadde gleden av å stå ved siden av denne magnifike maniken på treffet i sommer, da eier dro opp turtallet litt fra motorrommet, den 234-kammen svarte med en gang gitt, det var ikke mye nøling der, nei :)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by SveinF »

Denne A-rammen sies å ha god effekt på Capri, så hvorfor ikke også på Cortina :D

Passer fjærene uten MOD ?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Fjærene passa rett inn.
Har ikke fått prøvd skikkelig hvordan dette oppsettet er, men det virker som bakstillinga spretter like mye ved brå igangsetting som uten denne modifiseringen.
Skal kjøre en Autoslalom snart så da får vi se :D
Kanskje flere kommer til Sandefjord 5 okt???
http://autoslalom.no/wp/?p=1467" onclick="window.open(this.href);return false;
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Jon Kristian »

Jeg har A-frame av samme type som TSL har/holder på å montere på sin Mk1. Det hopper og spretter hos meg også på bak akslingen. Men i følge tegninga jeg fikk med oppsettet, så skulle den festes oppå akslingen. Etter tips, så blei det festet under akslingen. Tenkte det var greit, for da kom ingenting i veien for bremserør/slange bak og eksos. I løpet av vinteren så kommer jeg til å flytte det oppå akslingen. Får heller ta ekstra arbeidet med å flytte/modde litt på bremsrør og eksos.
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

Sikker på at du ikke har blingsa litt på den tegningen????? milton sier jo også at den skal monteres under. skal se om jeg finne tegninga på mitt sett og se en gang til på den.mine er også montert under.
har sitti og lest litt på escort registeret nå, og det og få riktig høyde på bilen i forhold til oppsettet man har med dempere og fjærer skal hjelpe på og få bort endel/all av aksel hopping
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Jon Kristian »

Milton sier under. Var blant annet derfra jeg hentet anbefalinger. Mitt sett kommer fra Alachi. Gå inn på alachi57.com og se på retro gallery. Der er det 4 bilder fra forskjellige vinkler. Alle viser oppå. 2-linken til Escort RS sitter oppå fra fabrikk. Jeg kommer ikke til å fjerne festene under akslingen, lager bare nye oppå. Dermed blir det enkelt å sjekke opp mot hverandre etterpå :-)
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

ok, mitt er fra milton. viste at 2link på rs sitter oppå.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by SveinF »

Jeg har ikke deres erfaring med hoppende rompe. Fikk A-rammeanbefalingen av Kevin Wood og monterte den etter medfølgende tegninger. Mulig jeg ikke har testet hardt nok???
Det som er sagt for Anglia er at A-rammen ikke passer til bladfjærer med "innebygget" senking. Har vel noe med vinkel mellom fremre og bakre feste å gjøre der.

De første Lotus Cortinaene hadde vel A-ramme festet under diff? Fungerte ikke de heller?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Kjørte autoslalom i Sandefjord i helgen. Det har blittmye bedre med ingen vandring sideveis på bakstilling. Hadde gopro som filmet dette og det ser bra ut. Får lett slipp på innerhjul så da er vel det neste en diffsperre. Mulig noe av hoppingen også blir borte når hjulspinn forsvinner.
Nå skal vinteren brukes på 65GT som er i garagen så da blir det litt aktivitet på den tråden.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

SveinF wrote:De første Lotus Cortinaene hadde vel A-ramme festet under diff? Fungerte ikke de heller?
Det var vel litt "delte meninger" om de første Lotus Cortinaenes A-ramme, festet under diffen, den gang bilene var nye :)
Påvirkningene denne løsningen ga på kjøreegenskapene var vel ikke bare positive, men hovedproblemet var vel at diff-klumpen og akslingshuset vred seg litt iforhold til hverandre, som medførte bl.a. oljelekkasjer med påfølgende diff-havari :(
Kan vel si at den A-ramme løsningen Lotus valgte på de første Lotus Cortinaene var litt primitiv, den kunne trengt litt mere utvikling og testing, men også en Lotus Cortina ble vel lagd til en pris :)
Senere kom det vel en "works" axle tube, et bukket rør som ble sveist inn på/under akslingen, som en forsterkning.

Her er en artig story fra utviklingen og testingen av prototypen på den første Lotus Cortinaen, se
http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=771" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=1169" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da er et kapittel over. Bilen er solgt og har trillet ut av tunet til ny eier.
Håper den får et godt liv der. :(
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Post Reply