Page 1 of 4

MK1. 1964. x-flow

Posted: 18.11.2012 20:43
by s-ludvig
Da har bilen kommet inn i varmen.
image.jpg
Trimmet motor og 2000e girkasse er også klart for å monteres.
Motor
Motor
2000e
2000e
Først skal motor og girkasse ut. Litt justeringer på utseende i motorrom må til. Bytte forstilling så vi får på ventilerte skiver og M16 calipere. Gaz dempere foran og bak.
Innvendig skal det også gjøres en del, men det kommer jeg tilbake til. Demontering til uka og hjelp av poden som kommer fredag, så da regner jeg med at det blir gjort en del. Alltid greit med hjelp og selskap i garagen. :D

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 18.11.2012 20:47
by Jon Anders
Dette blir gromt 8-)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 18.11.2012 21:21
by Jon Kristian
Hva slags forstilling skal du bruke?

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 18.11.2012 23:07
by Åge Salomon
Denne bli nok bra det.
Men ikke glem at dette er flott stoff for Cortinabladet vårres! :D

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 19.11.2012 7:45
by Bertil
Ett tips:
Skifta clutchus til Mk2 sammen med hovedcylinder og slavcylinder fra Mk2 så slipper du rot med clutchen.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 19.11.2012 9:53
by s-ludvig
Jon Kristian wrote:Hva slags forstilling skal du bruke?
Det blir MK1 forstilling. Dette er en 1200 så det er tromler foran. Må få på ventilerte skiver og M16 calipere. Hadde vært heftig med tannstang og travers fra Burton, men det får vi vurdere senere :D . Mulig det blir tykkere stabstag, men skal først prøvekjøre for å se hvordan bilen oppfører seg.
Ellers blir det polyforinger i hele understellet og Gaz dempere.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 19.11.2012 9:56
by s-ludvig
Bertil wrote:Ett tips:
Skifta clutchus til Mk2 sammen med hovedcylinder og slavcylinder fra Mk2 så slipper du rot med clutchen.
Har skjønt at det blir en utfordring med dette ja. Fikk med noen deler fra Atle, så regner med at det skulle ordne seg. Eller tar jeg feil der :?: :?:
Kanskje noen har deler som du nevner liggende?

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 19.11.2012 22:12
by Jon Kristian
På min Mk1 blir det full ombygging til tannstang foran med ventilerte og M16 cal. Capri-bein,Uniballs og Gaz i alle 4 hjørner. Skråstilte armer bak(Alachi) samt polyforinger. Det meste foran kommer også fra Alachi. Noen tilpasninger måtte til. Men det er bare moro med noen "nøtter" å knekke :)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.11.2012 6:28
by Bertil
s-ludvig wrote:
Bertil wrote:Ett tips:
Skifta clutchus til Mk2 sammen med hovedcylinder og slavcylinder fra Mk2 så slipper du rot med clutchen.
Har skjønt at det blir en utfordring med dette ja. Fikk med noen deler fra Atle, så regner med at det skulle ordne seg. Eller tar jeg feil der :?: :?:
Kanskje noen har deler som du nevner liggende?
Hör med Mk2 gutta i Follebu.
Det går att få ihop, du får laga en spacer som du sätter mellan urtrampningslagret og hållaren för lagret.
Med Mk2 grejer der så får du bedre känsla i clutchen og selvjustering. Sen så har jeg för meg att det var noe rot med lengde på axling i kassa så den ikke går i bunn på veivaxeln. Har aldrig prövd akkurat detta som du har tänkt; allt der er til X-flow uten clutchuset som er til Mk1. Sjekka så axlingen ikke går i bunn i veivaxeln, det hade ju varit kjedelig å ödelagt motorn på grund av det.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.11.2012 22:13
by Jon Kristian
Ja, Bertil er inne på noe her.... Har holdt på med denne problematikken nå i kveld. Klaffer ikke helt med "parring" av 2.0 Zetec og Bullet/Lotus kasse. Har fått orden på inngående aksling og spigot lageret i veiven. Men det er aaalt for stor klaring mellom trykkplata og utløserlageret. Har alt satt på spacer/forlenger fra Burton, men mangler fremdeles 12-15mm før dette passer. Har hørt om Mk2 cluth-hus, men da vil jo kassen komme tilsvaerende lenger fram. Da vil ikke geartraversen fra 1`ern passe, og gearspaken/overføring fra GT vil muligens ta borti geartunnelen. Alternativet for meg blir eventuelt og lage nye motorfester for å flytte motoren tilsvarende lenger bak. Det skal være mer enn god nok plass mellom motor og torpedovegg til det. Men nå har jeg alt lagd fester, og må rett og slett få lagd meg en ny adapter. Må bare få lånt tilgang til en dreiebenk :-)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.11.2012 22:38
by s-ludvig
Har demontert litt i dag. Det sitter x-flow og muligens mk2 girkasse der nå. Clutchhuset er med større slavepumpe og hullet til clutcharmen er firkantet som på MK1, ikke avelangt som på Escort. Har tatt bilder,men har gått over til noe som heter MAC og da får jeg problemer :evil: Gammel mann gjør så godt han kan :lol: :lol: Legger ut bilder snart bare jeg får bannet litt. Plutselig har bildestrømmen på iPhone sluttet å virke også :evil: :evil:

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 21.11.2012 9:22
by MLI
Jon Kristian wrote:Ja, Bertil er inne på noe her.... Har holdt på med denne problematikken nå i kveld. Klaffer ikke helt med "parring" av 2.0 Zetec og Bullet/Lotus kasse. Har fått orden på inngående aksling og spigot lageret i veiven. Men det er aaalt for stor klaring mellom trykkplata og utløserlageret. Har alt satt på spacer/forlenger fra Burton, men mangler fremdeles 12-15mm før dette passer. Har hørt om Mk2 cluth-hus, men da vil jo kassen komme tilsvaerende lenger fram. Da vil ikke geartraversen fra 1`ern passe, og gearspaken/overføring fra GT vil muligens ta borti geartunnelen. Alternativet for meg blir eventuelt og lage nye motorfester for å flytte motoren tilsvarende lenger bak. Det skal være mer enn god nok plass mellom motor og torpedovegg til det. Men nå har jeg alt lagd fester, og må rett og slett få lagd meg en ny adapter. Må bare få lånt tilgang til en dreiebenk :-)
Kan tenke meg det, ja. Spacer/forlenger fra Burton/105speed skulle være akkurat det man trenger med Zetec, mk1 kasse/clutchhus og clutch/trykkplate fra OHC.
Med slankere trykkplate fra Zetec som du har, får man denne problematikken dobbelt opp, så da trenger du sikkert en enda lengre spacer.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 21.11.2012 20:57
by SveinF
Jeg brukte samme spacer og utløserlager type fra Burton/105speed på min 1500 motor med vanlig Anglia svinghjul og Escort MK2 1600 Ghia/Sport clutch, som jeg nå bruker på omborret Zetec 1600/1800 svinghul, 2 liter OHC trykkplate og 1600GT OHC 20 tenners lamell. Hadde ingen problemer med å tilpasse clutcharmen hverken på Zetec eller 1500 PreCrossflow.

Min kasse er en 1200 med 2000e Bertil innmat og Anglia clutchhus

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 21.11.2012 22:22
by s-ludvig
Mye fine innspill med clutch/girkasse løsninger. Liker det :D :D

Har gjort litt: I går ble topp tatt av. Noe lettere for meg å få ut da.
Motorrom
Motorrom
Det er vist noen som tror at hellakkering innebefatter ledninger og alt :o En eller annen tidligere eier var glad i lakksprøyta.
Da må det nye strømper på ledninger.
Ledninger
Ledninger

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 21.11.2012 22:36
by s-ludvig
Lakkert sort bak grillen.
Bak grill
Bak grill
Innventar er tatt ut. Ser bra ut, men noe rusk på førersiden. Det er også borret opp mye hull. Disse får jeg sveise etter hvert.
Innvendig
Innvendig

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 21.11.2012 23:22
by Jon Kristian
Lengde på spacer for Zetec og bruk av Bullet/2000e kasse. Burde vel heller vært på tekiske spørsmål og svar denne. Men når først emne er her..... Burton spacer med nr APC1 for lager HD3259 er mellom 13-15mm for kort. Jeg skal få lagd en ved hjelp av en kamerat med tilgang på CNC utstyr. Men ettervært som koblingen slites, så kommer jo utløserarmen lenger ut. Men etter flere målinger med alle delene på plass mellom kasse og motor, er jeg kommt fram til at den må lages 15 mm lengre enn "standard" Burton. Kommer tilbake med mer info når ny spacer er kommt i hus. Dette kan jo tenkes at er av nytte for andre ved et senere tidspunkt :-)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 24.11.2012 19:59
by Jon Kristian
Da er ny Spacer/adapter laget. Den ble lagd 15mm lenger enn Burton APC1. Da jeg har 1.8 Zetec svinghjul,AP-Racing trykkplate CP3560-1 og lamell CP5352-4, så ble avstanden mellom utløserlager og trykkplate alt for stor. AP trykkplata er vesentlig slankere enn OHC plata. Har begge deler,og fått sjekket disse opp mot hverandre. Med ny og lengre spacer, så ble avstanden ganske så perfekt. Jeg bruker Lotus/bullet kasse og 2.0 Zetec. Grunnen til bruken av "gammel" gearkasse er ganske enkel. Da slipper jeg ombygging/ kapping av geartunnel i dørken på min Cortina Mk1 :-)
Hvis det skulle være andre som vil gå for denne løsningen, så kan jeg sikkert få lagd flere slike adaptere. Pris kan jeg ikke si noe om, da jeg har "kaniner" i lag med produsenten av min del.
Ta gjerne kontakt hvis dette skulle være aktuellt :-)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 25.11.2012 22:01
by s-ludvig
Pjokken kom på besøk fra Arendal, så da har mye blitt gjort. Snadder med hjelp

:D
Motorrom
Motorrom
Fjernet batteriholder. Sveiset hull og lakkert.
Forstilling
Forstilling
Forstilling med poly foringer, nye ledd og bærekuler, ventilerte skiver og gaz dempere klar for å monteres. Denne er hentet fra den røde GT'n. ( annen orginal forstIlling skal inn i GT'n)
Bakaksel
Bakaksel
Bakaksel er tatt ut og klargjort for lakkering. Fjærer er allerede lakkert og nye foringer ligger klart for montering.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 25.11.2012 22:12
by s-ludvig
Etter litt frem og tilbake med clutch hus og og forskjellige løsninger går vi for MK1 hus. Da blir det større plass til eksos,p.g.a mindre clutchpumpe på kassa.
Clutch lager
Clutch lager
Det har også blitt sveiset hull i frontplate etter noen ekstralys. Inni er det også sveiset flere hull i gulvet.
Gulv inne
Gulv inne
Da er det 2 dager med fri og mere hjelp, så da får vi se hvor mye vi får gjordt.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 25.11.2012 22:53
by MLI
s-ludvig wrote:Trimmet motor og 2000e girkasse er også klart for å monteres.
Hallo Svein L
Espen her på forumet har også prøvd kombinasjonen med 1600 motor, lignende grenrør som du har, og mk1 clutchhus.
Han endte opp med å varme opp grenrøret, og tvinge det inn med litt overtalelse fra en lengde med 2"x4" :)
Det var på en mk1 GT (med arm til håndbrekket på huset til styresnekka), kanskje det er litt bedre plass på din Deluxe?

Har du fremdeles de 1500GT trimmedelene du kjøpte av meg i sin tid?