MK1. 1964. x-flow

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Ja Magnus jeg har fremdeles det jeg kjøpte av deg :P

Da har det blitt satt inn nye foringer i bladfjærer, pusset opp bakaksel og hengt den på plass.
Det gjennstår div montering, men har gjort unna tungt arbeid nå som det har vært hjelp tilstede.
Bladfjær med nye foringer
Bladfjær med nye foringer
Ferig bakaksel meb nye bremserør
Ferig bakaksel meb nye bremserør
Bakaksel på plass
Bakaksel på plass
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da har også motor og gearkasse blitt satt sammen for å heises inn i bilen.
Clutch montert
Clutch montert
Klar for innheising i bilen
Klar for innheising i bilen
Motor og geakasse på plass
Motor og geakasse på plass
Det har vært fint med hjelp i fire dager :D Nå gjenstår det å motere og småpusle i garagen. Det skal bli noen koselige dager. Håper det blir lite overraskelser. Har forresten fått tak i noen bremsesko og tromler som vist nok er til mk2 og de passer ikke :o Noen som vet om orginal radiator blir for liten med motor på 120 +- hk. Det blir enten å få reparert orginal radiator eller kjøpe en alu radiator.

Takk for hjelpen Thomas.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Veng i Halden skaffer Escort radiator. Den passer visstnok ang avstand for skruehull osv.
Den heter Nissens, Nr: 62320 og koster 2400kr.

Hilsen Åge "Reodor".
:)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

Ta med din mk1 radiator til Andersen Radiator i Oslo, og få de til å sette inn det mest effektive registeret de kan få plass til, koster rundt 2000,-. (de har lagd flere slike)
Hvilken type radiator har du? Lav 1200 eller høy 1500? Med 120hk bør du nok gå for den høye.

Ble det mk1 clutchhus til slutt?
Hvilken type spacer og lager på trustelageret?
7/8" mk1 Lotus/mk1 escort mexico clutch slave sammen med 5/8" hovedsylinder skal være en fin kombinasjon til clutchen.
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by ebernt »

Her går det unna! Bra jobba "s-ludvig". Blir morsomt å se dette! :)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

MLI wrote:Ta med din mk1 radiator til Andersen Radiator i Oslo, og få de til å sette inn det mest effektive registeret de kan få plass til, koster rundt 2000,-. (de har lagd flere slike)
Hvilken type radiator har du? Lav 1200 eller høy 1500? Med 120hk bør du nok gå for den høye.

Ble det mk1 clutchhus til slutt?
Hvilken type spacer og lager på trustelageret?
7/8" mk1 Lotus/mk1 escort mexico clutch slave sammen med 5/8" hovedsylinder skal være en fin kombinasjon til clutchen.
Det ble til at jeg dro til Andersen med radiatorene. Den til GTn skal få nytt register.
Den som er til denne som tråden handler om skal få en rad til på registeret ( blir da tykkere) og samme høyde som GT radiator. Regner med det blir greit.

Det ble Mk1 clutch hus. Clutch med lager og spacer fra Atle ( usikker på hvilken type )
Atle mente std pumpe og slave skulle være greit, så da tester jeg det først.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Lakkert dør/sidetrekk og satt på et midlertidig trekk på baksete. Gulvlakkert og førersete montert. Gulvteppe kommer etter EU kontroll.
Baksete
Baksete
Varmeapparat er tatt ut og sjekket/smurt alle bevegelige deler og viftemotor. Vasket og renset for skit og møkk fra 1964. :P
Varmeapparat
Varmeapparat
Gasspedal klargjort for dobbel wiretrekk av gassere.
Gasspedal
Gasspedal
Det blir gjort litt nesten hver dag i uka nå, men holder på litt rundt hele bilen. Mer kommer straks. :D
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da måtte pedalen justeres. Det går dårlig med wire feste bak varmeapparatet :D
Justert gasspedal
Justert gasspedal
Da ser det ut til at wiretrekket skal ligge sånn.
Wiretrekk
Wiretrekk
Har fått bygd om radiator til samme høyde som på GT. I tillegg er det satt inn et tykkere register. Det er vist økt fra noen og 50 rør til over 100. Dette bør kjøle bedre :)
Radiator
Radiator
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Kjempebra Ludvig. :D
Har en 1500 radiator som e lekk. Den skoll antagele Andersen fått gjort nå med.
Kjøre med 1200 radiator no. Det går forsåvidt greitt,men har vørri litt småproblem i skikkele varmt ver.
E feresten dårligere varme fra varmapp med 1200 rad. å. Men akkorat det e itt så stort problem da æ ikke kjøre med
Cort`n på vinter`n.
Ska bli artig å sjå den bilen din når du e ferdig. ;) Fer du kjem på sommerens treff med den?
Go helg. :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Jada Åge. Planen er treff med bilen til sommern. ;)

Fikk ikke plass til orginal vifte på vannpumpa nå som radiator'n blei tjukkere. Får montere elektrisk i forkant av radiator.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

s-ludvig wrote:Fikk ikke plass til orginal vifte på vannpumpa nå som radiator'n blei tjukkere. Får montere elektrisk i forkant av radiator.
Ikke så rart det, Svein, du har "feil" type vannpumpe (fra en 1971- 711M motor).
Vannpumpe til 1962-70 Cortina er kortere, da blir det nok plass til vifte, skal du se :)
nyborgracing
Posts: 38
Joined: 12.02.2011 20:32
Location: Tretten

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by nyborgracing »

MLI wrote:
s-ludvig wrote:Fikk ikke plass til orginal vifte på vannpumpa nå som radiator'n blei tjukkere. Får montere elektrisk i forkant av radiator.
Ikke så rart det, Svein, du har "feil" type vannpumpe (fra en 1971- 711M motor).
Vannpumpe til 1962-70 Cortina er kortere, da blir det nok plass til vifte, skal du se :)

hvor mye kortere er denne? passer denne på 205 blokka til 2,0 ohc, sliter VELDIG med plass til kjøle vifte :cry: har bare fått på ei lita plast vifte såvidt det er, den subber nesten borti v full gass!
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by SveinF »

Forskjellen er noen millimeter, tror jeg målte 5-6 mm når jeg fant pumper til Jon Kristian
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Denna motoren har jeg ikke montert selv, kjøpte den ferdig sammenskrudd. Skulle egentlig sitte i en MK2 denne. Tror jeg løser det med el-vifte. Vil ikke reima sitte skjevt hvis denne er feil, eller er det annet ofset på reimhjulet til den andre pumpa :?: :?:
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Jon Kristian »

Gå for elektrisk. Når det gjelder ohc-pinto,så er den korteste der den for vanlig vifte. Den for viskosekobling er lengst. På cross/pre-cross vil det ikke ha noe særlig å bety med tanke på plass. Trangt blir det okke som :-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

s-ludvig wrote: Vil ikke reima sitte skjevt hvis denne er feil, eller er det annet ofset på reimhjulet til den andre pumpa :?: :?:
Ja, det er et annet offset, tommehull for de 4 boltene, og en annen dimensjon på hullet i midten for reimhjulet på vannpumpe til 1962-70 Cortina.
Du kan bruke vannpumpe til 1971- 711M også på 1962-70 Cortina, men da må du også bruke reimhjul og vifte fra 1971- 711M.

Mulig det er litt mindre plass mellom motor og radiator på mk1?
Jeg har "oppgradert" høy radiator fra Andersen Radiator (lik din) på min 1967 mk2 med 1300 pre-crossflow, ikke noe trøbbel med plassen der.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

nyborgracing wrote:hvor mye kortere er denne? passer denne på 205 blokka til 2,0 ohc, sliter VELDIG med plass til kjøle vifte :cry: har bare fått på ei lita plast vifte såvidt det er, den subber nesten borti v full gass!
Har du 2.0 OHC og radiator på samme plass som originalt?
Vet at Follebu-gjengen pleier å skjære inn en 90-grader "trapp" i bjelken under radiatoren ved montering av 2.0 OHC, antageli for å flytte radiatoren litt lengre fram?
nyborgracing
Posts: 38
Joined: 12.02.2011 20:32
Location: Tretten

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by nyborgracing »

MLI wrote:
nyborgracing wrote:hvor mye kortere er denne? passer denne på 205 blokka til 2,0 ohc, sliter VELDIG med plass til kjøle vifte :cry: har bare fått på ei lita plast vifte såvidt det er, den subber nesten borti v full gass!
Har du 2.0 OHC og radiator på samme plass som originalt?
Vet at Follebu-gjengen pleier å skjære inn en 90-grader "trapp" i bjelken under radiatoren ved montering av 2.0 OHC, antageli for å flytte radiatoren litt lengre fram?
nei, har flyttet den så langt frem det går, så må bare leve med det eller sette på el vifter i front når motor skal oppgraderes uttpå våren 8-)
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da har jeg hentet dash pad og instrument holder som har blitt flocket. Tror dette blir tøft i bilen :)
image.jpg
image.jpg
Ellers er det mye småting som tar tid som har blitt gjort blant annet fått sveiset litt under på rammevange og behandlet med understell behandling. Må også finne ut hvor det er best å feste coil og div i motorrom så det ikke kommer i konflikt med forgassere. Driver også med ledninger og ombygging til vekselstrømdynamo. Satser på å få bilen i gang for EU før siste finish og montering.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
mortenlotus
Posts: 40
Joined: 28.12.2010 1:14

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by mortenlotus »

Hei Ble litt interesert i Flockinga,hva er prosessen,og hvem/hvor utfører den?
Ellers skal du ha ros for ditt spennende prosjekt
Post Reply