Page 3 of 4

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 04.03.2013 16:17
by s-ludvig
Litt usikker på prosessen, men det smøres vist på lim og strøs over med fine fiber. Finnes i flere farger.
På min pad ble det først reparert noen sprekker.
Leverte dette til Berntsen Bil og Composit på Roa. http://www.composit.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 04.03.2013 19:35
by Åge Salomon
Du e kjempeflenk Ludvig. :D
En ganske kreativ ide med den "flockinga". ;)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 12.05.2013 21:41
by s-ludvig
Da er det en stund siden jeg la ut noe her. Har startet opp motor og vært på rullende landevei for å justere motor.
image.jpg
Kjørt motor i ca 1 time og alt virket bra. Motor gikk fint uten ulyder.
Etter at vi hadde justert ferdig og var klar for å måle effekt sjedde det som ikke skulle skje.
Bilen stod og gikk på tomgang og ulyden kom uten forvarsel :evil: :twisted:

Har skrudd av toppen, da det viste seg at en ventil stod åpen. Innsugsventil på sylinder 4 har skjært seg i styringen. Støtstangen har bøyd seg og ventilen har vært i stempelet, men det ser ikke ut til å være skade på stempel.
image.jpg
Da blir det å bytte styring og ventil.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 12.05.2013 21:57
by Jon Kristian
Har en ventil satt/skjært seg i styringen, så foreslår jeg at du tar ut alle ventilene for sjekk og måling av klaring. Hvis alle er satt opp med samme klaring, så kan det skje med de andre og.......

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 12.05.2013 22:55
by MLI
Oida :(
Muligens litt trange styringer?
Kanskje litt rart at det skjedde på innsug og ikke på eksos, eksosventilen skulle jo være varmere.
Enig med Jon K, jeg ville sjekket alle ventilene.
Det kan simpelthen ikke måles for mye/for mange ganger når man bygger motor...

For klaring mellom ventil og styring, se
https://www.pegasusautoracing.com/pdfs/ ... hSpecs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her anbefales det 0.0015"-0.002" på innsugsventil, og
0.002"-0.0025" på eksosventil.

Bare en tanke:
Har du nok klaring mellom ventiler og stempel?
(1 klatt plastalin på topp av stempel, på med toppen etc, drei så rundt motor et par ganger, ta av toppen, og du vil se på den "komprimerte"/sammentrykkede plastalinen hvor mye klaring du har).

Og enda en tanke:
Hvis det er frest ut ekstra rom i topp på stempel, for klaring mellom ventil og stempel, er det frest ut nok, både nedover og i diameter?
(pleier å stå i skrivet som følger med kammen hvor mye klaring du bør ha)

Og hvor var du hen på rullende landevei?
(ikke at de har noe skyld i dette, men kjekt å vite)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 13.05.2013 14:56
by s-ludvig
Har vært og levert topp hos Berntsen bil. Samme mann som flocket dashbordet. Vi tok ut ventiler og de 3 andre innsugsventilene var på vei til å skjære seg de også. Eksos ventiler vara bra. Det satt stålstyringer i toppen. Dette er en Burton topp som var kjøpt i 2011. Toppen har ikke vært brukt før.

Da er det bestilt nye innsugsventiler, nye bronsestyringer til alle ventiler. Så blir det nye pakninger og nytt forsøk på oppstart. Må også bytte støtstang som var blitt bøyd. Alle klaringer til stempel o.s.v skal være greit i.flg han som monterte sammen motor. Dette var en motor jeg kom over som var ferdig satt sammen. Fikk også med alle regninger. Bunn på motor er preppet og sammenskrudd på Sarpsborg Motorverksted.

Bilen ble kjørt rulle hos Per Gulbrandsen. Var der hele tiden og fulgte med på hva som ble gjort. Har bare hørt positivt om han.

Feilen ligger nok i trange styringer. Regner med at dette blir bra nå :)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 14.05.2013 9:51
by MLI
Rart Burton har satt inn styringer av stål så sent som i 2011?
Men, men, blir sikkert bra nå.
Før i tiden var det ikke uvanlig å sette inn 42mm innsugsventiler fra 2.0 OHC i trimmede crossflow-topper, men: Skaftet på en OHC-ventil er 8mm, mens skaftet på en crossflow-ventil er 7.9mm...

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 17.06.2013 9:06
by s-ludvig
Da ble det fart i motoren igjen. Nye bronsje styringer og nye innsugventiler. Skrudde bil til kl. 01.00 på natt til lørdag for å kunne kjøre litt på Gardermoen med Ford Cluben. Fikk kjørt to korte turer på banen før Autslalom skulle starte og så skjedde det som ikke skulle skje. Bensinpumpa streika så da blei jeg tilskuer resten av dagen. Får bruke uka til å få gjort den mere ferdig til Cortina treffet.
Vi ses der karer med friskt mot :D :D :D

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.11.2013 8:06
by s-ludvig
Hallo der ute.
Nå har det gått litt tid siden sist det var liv i denne tråden. Blei fart på kjerra etter hvert og har kjørt litt SS2 med ford clubben på Gardermoen. Detta funka ikke så verst, men noen justeringer må gjøres. Satte inn fjærer foran på 145 lbs, men det er for slapt. Har bestilt 190 lbs så får håpe det blir greit. Det skjer ting i en motor når ventiler skjærer seg :evil: Oppdaget at det ble ventiltikk etter hvert og da på de ventilene som hadde skjært seg. Presset på kammfølger ned på kammen ble stort, så mye at oljen ikke klarte å smøre nok. Dette resulterte i at kammen har blitt slitt og må byttes.

Har også hatt EU på bilen. Alt gikk igjennom bortsett fra 2 feil på bremser bak. Dette er en feil som relaterer seg til pumpene. Bestiller nye så da regner jeg med at det er i orden.

Hadde tenkt å bruke bilen til og fra jobb, men det ble innkjøp av en 2005 Fiesta til det isteden. Får bruke bilen når det er tørre fine vinterveier.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.11.2013 14:20
by MLI
Godt du fikk snurr på den til slutt!
Når det gjelder slitasje på kamfølger&kam:
I flere år nå har det dessverre vært på markedet nye kamfølgere til crossflow som har dårlig kvalitet/dårlig herding.
Spesielt dersom disse brukes sammen med "nymotens" kammer med høyt løft og (forholdsvis) kort durasjon (og tilhørende altfor kraftige doble ventilfjærer), f.eks Kent Cams 234&244, så kan det bli uforholdsmessig mye slitasje på kam og kamfølgere i løpet av kort tid.
Dessverre er det vanskelig å finne kamfølgere av skikkelig god gammeldags kvalitet i dag (ryktene sier at de du finner hos Burton ikke alltid er av topp kvalitet, spør Jon Ole om det :) ).

Har også sett at enkelte motorbyggere anbefaler å kjøre inn f.eks en 244 kam med kun de ytre ventilfjærene (og litt lavere turtall), da dette gir mindre belastning på kamfølgerene, for så å sette på doble (både indre og ytre) fjærer når tingene er kjørt inn/har fått gått seg til.
(eventuelt bruke noen andre passende enkle fjærer ved innkjøring, og senere bytte til doble fjærer).
Skjønner ikke hvorfor Kent Cams skal ha så kraftige fjærer, spesielt på 234, den burde egentlig kunne gå med enkle fjærer?

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 09.02.2014 1:37
by TSL
går det framover her gammel`n :P :P :P

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 10.02.2014 21:24
by Åge Salomon
Ikke gjer narr av S- Ludvig,fer han e flenk. ;) Han e heller itt så gammel. :o

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 11.02.2014 7:20
by Eilif
Husk det Thomas at hvis gammel'n ikke er så gammel så er jo du bare ungdommen! Knapt tørr bak øra....

Eilif :D

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 11.02.2014 8:12
by Cortinaterje
Ble premiert på siste treff denne ;)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 11.02.2014 19:07
by Åge Salomon
Ja den fikk premie da. Å det va velfortjent. Fer bla den motorbygginga e veldig gjennomført. Flott e det! ;)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 11.02.2014 20:26
by TSL
Åge Salomon wrote:Ikke gjer narr av S- Ludvig,fer han e flenk. ;) Han e heller itt så gammel. :o
gjør da ikke narr av gammlingen. men han er gammlingen :D selv om han ikke er så gammal.

tog du an????
Eilif wrote:Husk det Thomas at hvis gammel'n ikke er så gammel så er jo du bare ungdommen! Knapt tørr bak øra....

Eilif :D
der sier du noe. bare og fortsette og føle seg som ungdom her :D
Cortinaterje wrote:Ble premiert på siste treff denne ;)
blei 2premie i modifisert. syns denne cortinan hans er knall grom. og liker fargen veldig godt.
den motorn ja.... den er grom. går godt den. og låta på fult pådrag er etter min smak bare helt mmmmmmmm

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 13.02.2014 23:33
by Åge Salomon
Sei det "VROOMM" da? :lol: Tøft! ;)

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.02.2014 20:54
by s-ludvig
Da er det på sin plass med litt oppdateringer igjen. Motor har blitt demontert etter at det ble oppdaget at kammen og kammfølgere var blitt slitt som følge av tidligere ventilproblemer.
Slitt kam og kamfølgere
Slitt kam og kamfølgere
:evil:
Nytt ble montert og det ble lagd skvalpeblekk for ikke å miste oljetrykk i bilslalom og nye Vibra Tech motorfester :D
Skvalpeblekk
Skvalpeblekk
Motorfeste
Motorfeste
Ikke verdens vakreste sveis kanskje,men relativt usynlig når det er montert.

Da er motor varmkjørt og justert etter alle kunstens regler, så da satser vi på at det varer lenger nå.
Motor
Motor
Da venter jeg bare på deler fra England for å få orden på bremser bak. Ble en 2er feil på EU der, ellers var alt i orden. :P

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.02.2014 21:37
by TSL
der var alt på plass igjen ja :D
tror det skal bli greit med det svalpeblekket der.
snart klart for kjøring da :D :D skal bli gøy med sommer og autoslalom igjen.

Re: MK1. 1964. x-flow

Posted: 20.02.2014 22:13
by Åge Salomon
Kjempebra! :D