Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Colin Ginn, mannen bak rekonstruksjonen av "Saxon" Cortinaen, er i gang med restaurering av den mest rustne/lappede Lotus mk1 han hittil har restaurert.
Denne Lotusen kjøpte eier i England i god tro, under centimetre med sparkel skjulte det seg lapp på lapp på lapp
Eieren satte igang med innkjøp av en haug NOS og repro blekkdeler, og ga Colin jobben med å lage bil av det igjen.
En kjempejobb, men det er slikt som Colin tar på strak arm!
For de "uinnvidde": Cortina mk1 entusiast Colin Ginn driver lakkverkstedet Prestige Coachworks i England (der det også finnes et stort bilverksted, et oppretterverksted og et sandblåsings- og metallverksted, alt på den samme store tomta, eid av Colin).
Colin har også satt igang nyproduksjon av lenkarmer og A-armer til mk1 Lotus, aluminiumsprofilene til dørstokkene, lykteringer til mk1, og en masse andre ting, se
http://www.ebay.co.uk/sch/colinrnk_123/ ... 7675.l2562" onclick="window.open(this.href);return false;
Men tilbake til bildene av "lappeteppet" fra http://www.buysellcortina.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; (lagt ut her med tillatelse fra eieren av bilen):
Utgangspunktet så jo greit ut:
Denne Lotusen kjøpte eier i England i god tro, under centimetre med sparkel skjulte det seg lapp på lapp på lapp
Eieren satte igang med innkjøp av en haug NOS og repro blekkdeler, og ga Colin jobben med å lage bil av det igjen.
En kjempejobb, men det er slikt som Colin tar på strak arm!
For de "uinnvidde": Cortina mk1 entusiast Colin Ginn driver lakkverkstedet Prestige Coachworks i England (der det også finnes et stort bilverksted, et oppretterverksted og et sandblåsings- og metallverksted, alt på den samme store tomta, eid av Colin).
Colin har også satt igang nyproduksjon av lenkarmer og A-armer til mk1 Lotus, aluminiumsprofilene til dørstokkene, lykteringer til mk1, og en masse andre ting, se
http://www.ebay.co.uk/sch/colinrnk_123/ ... 7675.l2562" onclick="window.open(this.href);return false;
Men tilbake til bildene av "lappeteppet" fra http://www.buysellcortina.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; (lagt ut her med tillatelse fra eieren av bilen):
Utgangspunktet så jo greit ut:
Last edited by MLI on 15.03.2013 18:16, edited 1 time in total.
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Så begynner demonteringen og "rivingen":
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Bilen ble satt opp i Colin's egenproduserte jigg
(prinsippet er vel muligens inspirert av en kopi av NBN Chassis Tilter fra C. J. Autos
(se http://www.cjautosheywood.co.uk/nbnHD.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; )
(prinsippet er vel muligens inspirert av en kopi av NBN Chassis Tilter fra C. J. Autos
(se http://www.cjautosheywood.co.uk/nbnHD.shtml" onclick="window.open(this.href);return false; )
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Under bilen så det vel ikke heeelt jomfruelig ut
Og etter sandblåsing dukket det opp mye gammel moro
Nedre hjørner bak
Og etter sandblåsing dukket det opp mye gammel moro
Nedre hjørner bak
Last edited by MLI on 15.03.2013 18:15, edited 1 time in total.
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Inne i bilen fortsatte elendigheten:
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Da er det bare å vade inn med full guff på vinkelsliperen
Og så begynner sveisejobben (Colin valgte å beholde midtre del av gulvet, og sveise inn nye biter på kantene)
Og så begynner sveisejobben (Colin valgte å beholde midtre del av gulvet, og sveise inn nye biter på kantene)
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Her ser vi forsterkningene som ble sveiset inn på 1964/65 Lotus med spiralfjærer og A-arm i opphenget bak:
Og de bakre rammevangene er "doble" på Lotus (og på alle "norske" Cortinaer med heavy duty karrosseri), derfor alle de ekstra punktsveisene på de nye vangene
Og de bakre rammevangene er "doble" på Lotus (og på alle "norske" Cortinaer med heavy duty karrosseri), derfor alle de ekstra punktsveisene på de nye vangene
Last edited by MLI on 15.03.2013 17:40, edited 1 time in total.
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Så tar vi et par finkutt igjen
Litt imponert av Colin's fine sveising på den nye festeplaten på ene Lotus-forsterkningen bak
Litt imponert av Colin's fine sveising på den nye festeplaten på ene Lotus-forsterkningen bak
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
"Nytt" bakre gulv og hjulhus på plass
Fortsetter med resten av gulvet (etter mottoet "if in doubt, cut it out")
Fortsetter med resten av gulvet (etter mottoet "if in doubt, cut it out")
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Så er turen kommet til "brønnene" på sidene i bagasjerommet
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Med nytt gulv var det så tid for mere rammevanger
Det er vel noe som heter "det må bli verre før det kan bli bedre"
Det er vel noe som heter "det må bli verre før det kan bli bedre"
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Og "lappeteppet" fortsetter, her fra innsiden av A-stolpen/dørstolpen på høyre side foran
Og utsiden av den samme A-stolpen ser ikke mye bedre ut
Noen ganger kan det gå litt fort selv for en metallkunstner som Colin, her har han satt på ny fremre vange på feil side, foreløpig skrudd på med karrosseriskruer
Og utsiden av den samme A-stolpen ser ikke mye bedre ut
Noen ganger kan det gå litt fort selv for en metallkunstner som Colin, her har han satt på ny fremre vange på feil side, foreløpig skrudd på med karrosseriskruer
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
En noe luftig høyre A-stolpe
Venstre side begynner å komme seg
Så er det på med ny rammevange og innerskjerm på venstre side
Nye indre og ytre kanaler
Venstre side begynner å komme seg
Så er det på med ny rammevange og innerskjerm på venstre side
Nye indre og ytre kanaler
Last edited by MLI on 15.03.2013 18:11, edited 1 time in total.
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Prøvemontering av ny bakplate
Litt sparkling av plateskjøter
Det ble llitt deler til overs
Litt sparkling av plateskjøter
Det ble llitt deler til overs
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Kvell
Å du å du, steikje mye jobb
espen
Å du å du, steikje mye jobb
espen
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Berre rattet å speedometere som er ijen som originalt på denn bilen......
Men du verden fer ein jobb. Å utifra bildan,så blir det ordntlig gjort no! Han mann der e flenk.
Men du verden fer ein jobb. Å utifra bildan,så blir det ordntlig gjort no! Han mann der e flenk.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Fytti grisen för ett lapptäcke! Helt gromt å restaurera denne bilen! Må ju ha varit veldigt fristende å ta karosseriskift, gull til den som såg til att det ikke ble gjort!
Lurer på hvor di finner alle NOS platedeler. Gulvet og di andre gråe galvaniserte delene er fra Expressed stelle panels, har selv prövd gulv fra dem og det passa veldigt fint. Men alle deler i rödbrun og sort primer er ikke reproducet, de er orginal Ford.
Lurer på hvor di finner alle NOS platedeler. Gulvet og di andre gråe galvaniserte delene er fra Expressed stelle panels, har selv prövd gulv fra dem og det passa veldigt fint. Men alle deler i rödbrun og sort primer er ikke reproducet, de er orginal Ford.
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Maraton-jobben fortsetter
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Det går med litt "restoration paste" her og der
Luftig A-stolpe på høyresiden
Luftig A-stolpe på høyresiden
-
- Posts: 369
- Joined: 01.01.2011 18:44
Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1
Ser godt ut. Men sparkel på A-stolpen før framskjermkanten er på plass? Hvordan skal den festes mon tro..... Lim? Skal jo være sveist fast. Blir spennende å se fortsettelsen