På han igjen!

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

På han igjen!

Post by ygz »

Nå har jeg vært og kikka i møllposen etter et drøyt års pause. Der var det en sneisen Cortina! (Har kjørt en anna mk1 - 97-mod Mazda MX 5 - et år i England og hatt cortinaferie: fyll bensin og kjør, 130 gamp i et lite badekar fra nittitallet som kosta en vits og hadde tøytak. Perfekt for det våteste året i England siden 1766!)

Men nå har jeg funnet fram et 1500-svinghjul som skal på balansering. Skal "bare" ta ut girkassa og demontere først så clutchen kan bli med på balanseringa. Så er det eu-kontroll 16 mai. Denne gangen hos noen gutter som har gammelbiler sjøl. Fingre og tær kryssa. Kanskje blir det Cortina på veien til sommeren. Bank i bordet, salt over skulderen etc etc Om ikke ristinga stopper denne gangen leier jeg inn en eksorsist! :twisted:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: På han igjen!

Post by SveinF »

Sjekk tannkransen samtidig når det først er ute, erfarte at det var stygge sprekker i mine 1200 og 1500 svinghjul
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: På han igjen!

Post by ygz »

Tannkrans sjekket og dobbeltsjekket. Takk for tips. Satser på at balansering med clutch på gjør susen.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: På han igjen!

Post by ygz »

Hmmm. Tror jeg har det endelige svaret på risteproblemet... Se ny post på tekniske spørsmål: "stikkaksel og svinghjulslager"
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: På han igjen!

Post by ygz »

Lager i rett dim er nå på plass. Fant også en motorspesialist, Nordic Motor i Målselv, som har balansert opp gammelsvinghjulet med trykkplata på. Skeive saker de trykkplatene. Nå ligner min litt mer på en sveitserost, men den er garantert fri for kast. Verdt litt kjøring å få fagfolk til å se på sakene. De ga meg en god pris på syrevask og borring av gamlemotoren også, så kanskje det blir byggesett etter hvert. Girkassa er satt i. Litt småplukk nå, så er det bare å fyre i gang. Fingers crossed! :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: På han igjen!

Post by Åge Salomon »

Vi venter i spenning. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: På han igjen!

Post by ygz »

Som å kjøre førkrigstraktor i en potetåker. Ett forsøk til. Snur mellomakslingen. Hvis det ikke hjelper dukker det opp bil til salgs veldig snart. :x
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2647
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: På han igjen!

Post by Cortinaterje »

ygz wrote:Som å kjøre førkrigstraktor i en potetåker. Ett forsøk til. Snur mellomakslingen. Hvis det ikke hjelper dukker det opp bil til salgs veldig snart. :x
Slangeklemmer som balanselodd på mellomakselen er et triks hvis du tror det er der det ligger.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
lotusmk2
Posts: 87
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: På han igjen!

Post by lotusmk2 »

Hadde en voldsom risting i en PV 544 som jeg har. Det var nettopp skiftet motorfester, forsterka.
Det viste seg at gummien i disse var alt for hard. Skifta til vanlige motorfester, og bilen bli med ett meget bra igjen. :D
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: På han igjen!

Post by FoMoCo »

Feil med mellom- aksel kryssene kan også skape risting og sterke vibrasjoner, som direkte ubalanse i selve akselen.
Hvis eks kryss går noe tregt ,muligens blitt litt trangt montert , kan dette faktisk skape vibrasjon .
Sjekk disse univer kryss nøye ,spesielt hvis de nylig er blitt skiftet ,da fullt mulig hele feilen din kan ligge her .

Også urørte tørre og rustne stive universial kryss som " henger" litt , kan lage samme "riste" fenomen du beskriver..
Sjekk også om det viser tegn til at noen balanserings stål plater /brikker kan ha falt av selve akselen ( tegn er gjerne flekker med bart stål)
Kalle
Posts: 306
Joined: 21.11.2009 23:41
Location: 7651 Verdal

Re: På han igjen!

Post by Kalle »

Hva med å sette bilen på bukker og kjøre den for å lokalisere vibrasjoner.
Hvis ubalansen er veldig stor bør det kan lokaliseres før eller senere.
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: På han igjen!

Post by ygz »

Det gjorde liten forskjell å snu mellomaksling. Takk for alle gode forslag. Tror nå ikke det er mellomakselen. Ingen lodd er falt av og den funka helt fint før den skjebnesvangre eu-kontrollen. Kryssene er flunke nye, har ikke slakk og har oppført seg pent. Dessuten rister det ikke når man triller i neddoverbakke uten motorbrems.

På toppen av at ristinga fortsatt er kronisk på andre eller tredje gir fra ca 35 km/t (når det er belastning på drivverket) har tenninga på mystisk vis klart å justere seg ut på bærtur mens bilen har vært i opplag. Forstå det den som kan. Jeg gir opp.

Har ikke kjørt cortina med et smil siden august 2010. Har glemt hva moroa bestod i. Bare ryggverk og liggesår fra betonggulv, tunge løft og nakkestrekk og banneregler. Og hvor mye penger og tid man enn kaster etter faenskapet er det samme forbistra vibrasjonene. Bilen er i og for seg et pent stykke nips, men dette her er det ikke noe mening i.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: På han igjen!

Post by Jon Kristian »

Hm.... Aldri godt og finne symptomer uten å få prøvd en bil selv, men det var plutselig noe som dukket opp i tankene.... Hvis gutta som har tatt EU kontrollen kan ha prøvd seg på burning/rivsstart, så kanskje en stikkaksling kan ha bøyd seg?..... Eller hvis kryssene i mellomakslingen har vært montert 180 grader feil ved bytte eller blitt skeivt av samme grunn?..... Hadde et lignede problem på en Vauxhall Viva 1968 modell. Der klarte jeg kuns-stykke å sette krysset feil vei....
Forstår frustrasjonen din, men det blir ikke bedre av å gi opp :-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: På han igjen!

Post by MLI »

Kalle wrote:Hva med å sette bilen på bukker og kjøre den for å lokalisere vibrasjoner.
Hvis ubalansen er veldig stor bør det kan lokaliseres før eller senere.
Dette er faktisk et godt forslag. Enda bedre er det hvis du kan få kjørt bilen til et bilverksted, og heist den opp i været mens den kjøres i de gir og hastighetsområder der det er vibrasjoner.
Da kan en mekaniker gå under bilen og drive "håndspålegging" på kritiske steder, som f.eks motor, girkasse og bakaksling. Da bør det være mulig å finne ut av hvor vibrasjonene kommer fra.

Som du har erfart, så er slike vibrasjoner ikke alltid så lette å finne/lokalisere.
Selv om du ikke merker noen vibrasjoner ved trilling i frigir, så kan det likevel være mellomakslingen, det blir en annen påkjenning i den når du går av/på gassen, f.eks.

Andre kilder kan være motor (clutch/svinghjul/veiv), motorfester, girkasse/metallforing bak i bakstussen på girkassen, bakaksling (kast i aksling eller flens mot hjulet, etc).

Ta gjerne en prat med Torleif Kile, han har kjørt og skrudd Cortina siden 1976, og har vært borti det meste på disse bilene, mulig han har noen gode tips om hva som bør sjekkes.

Har du noen andre bilkarer som kan hjelpe deg i nærheten der du bor?
Om du ikke har en Cortina/Ford-kar i nærheten, så finnes det mange Amcar-klubber i landet, og det er ofte greie (og hjelpsomme) karer der.
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: På han igjen!

Post by a lia »

Hei ygz!

Hadde samme problemet med en 66 en gang bytta clutsjh og balangserte svinghjul og nye kryss i mellomaksel men rista like jævlig.Tok av mellomakselen og spente den opp i benk og klokka den.Det var greit kast i den hylsa ja he he bare og hive og få tak i en annen.Sjekka også bakakselen og jaggu var det en skjev stikkaksel også bytta dette og vibben var borte.
PS du har selvfølgelig sjekka att mellomakselen har nok vandring inn i kassa hvis du kjører med senke blokker en modifisert kasse og kanskje en mellom aksel som er bittelitt for lang så kan det også skje saker og ting serdu.Snakker bare av egen erfaring.


Mvh A Lia.
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: På han igjen!

Post by ygz »

Takker igjen for god støtte. Er ute av den svareteste tåka igjen og verkstedtime er booka. Ja, de karene driver med amcar, så de burde vite hva en gammelbil er. De har tre timer til å se på sakene. I mellomtida skal jeg prøve en gammel gt-mellomaksling jeg har liggende på loftet og se om det gjør noen forskjell. Og så er det fram m tenningslampa. Så fort nakken er sånn passe i ledd igjen får vi se... ;)

Har ikke noe senkegreier på bilen og det virker som mellomakslingen har god plass å bevege seg på i lengderetningen. Hjullagrene bak må skiftes, men det pleier ikke lage risting
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: På han igjen!

Post by a lia »

Hei!

Nei det var bare hvis det var ein Idiot som hadde testa bilen litt vel hardt så kan ting skje.Det er jo ikke hver dag man får besøk av ett legendarisk klenodeum på ett nymotens verksted veit du!Man kan jo bli frista til og prøve da veit du. ;)

Mvh A Lia.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: På han igjen!

Post by SveinF »

Har tro på mellomakslingen jeg....
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: På han igjen!

Post by a lia »

Hei!

Ja enig i det. Med skjeiv stikkaksling så blir det ikke vibb, Det merkes heller som att det skulle vere ubalangse i ett hjul og med påfallende lager lyd etter hvært.


Mvh A Lia.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: På han igjen!

Post by Bertil »

Vent nu litt her. Risting kun på andre og tredje gir? Og du har kjört med feil dimensjon på lager i veivaxeln i flere år? Sier ikke det noe om att det er girkassa som problemet sitter i? Innan du legger mer penger på masse trix så skru den gamle orginale girkassen på plass.
Det sitter ett rulle lager inne i kassa mellan ingående axlingen og hoved axlingen, det lagret er sannsynligvis ikke i så bra stand etter 20 år med feil lagring i veiva.
Jeg hade begynnt der, med en annen kasse, nu når jeg vet att lagringen varit feil.

Sen lurer jeg på hur man får en tryckplatta å se ut som en sweitzerost etter balansering... Brukar vara några gram feil i en tryckplatta.
Har en fyr herborte i skogen som er en av de beste i Norden på att balansere motorer og mellomaxlinger. Förbanna synd att bilen din er så langt unna, han hade funnet ut direkt vad feilen er.
Post Reply