Cortina 1966 Baneprosjekt

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Arild Åsen »

Eg har såvidt begynt på mitt neste prosjekt. Cortina 1966. Planen er veldig enkel. Lite vekt og meir effekt. Bilen var i dårlig forfatning når eg kjøpte den, nedplukka, påbegynt restaurering og stått lagra i mange år.

Bilen er strippa, snudd rundt og skrapa rein for tectyl. Berre vekta av tectylen utgjer endel... Litt rust må sveisast.

Motorbygge er godt igang. nytt toppdeksel er på plass. Bunnpanna er punkta sammen.
Mt75 er ferdig ombygd med hydraulisk clutch. Laga adapterplate og sveisa nye fester inne i clutchhuset.
Girkassetunnel er utvida.
Modifisert Escort mk2 forstilling.

Motor og gir er snart klar for prøvemontering.


Image

Image

Image

Image


Image

Image

Image

Image
Image

Ispiggen er klar
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by mathiassolsen »

kjempetøft! :)
håper på å se flere bilder underveis og se hvilke deler du bruker
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Arild Åsen »

Har fått montert sammen motor og gir.
Miksa sammen Zetec blacktop fra Mondeo 2000 modell og Mt75 kasse fra Sierra Dohc.
Bunnpanna er 1 del Dohc og 1 del Escort 1.8 Zetec.
Har bestillt throttlebody fra Suzuki GXR1000.
Har no tenkt å bruke Megasquirt datasprut med motorledningsnett fra en Escort med Edis tenningsmodul. ( Tidlig 90talls) Har starta jakta på delebil for å få tak i modul og ledningsnett.

Har kappa og sveisa litt på giroverføringa slik at det blei quickshift. og flytta overføringa fram for at det skal bli mindre ombygging i tunnellen.

Har prøvd på forstillinga. Har funne ut at eg treng fjærbein frå Capri då dei er vesentlig kortare en Escort fjærbein. Nokon som har?

Det neste no blir å sette motoren ned i bilen for å sveise ferdig motorfester og girkassefester.

Image

Image
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by SveinF »

Hvilke tennpluggledninger og "gummipropper" bruker du på BDA dekselet?
Synd at du ikke spurte vi forumet, TB fra GSXR kunne du kjøpt av meg.
EDIS 4 får du fra denne karen http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... Query=edis

Prosjektet ser interessant ut
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Arild Åsen »

Innsuget blei handla på Ebay, 600kr med frakt. Adapterplata blir laga i dag. Gummiproppene er noko gammalt rask eg fann i kjellaren. Må egentlig limast fast for at det blir bra. Men har funne ut at gummien til viskar i bakrute fra Mondeo/Focus/S-max og Galaxy passa bra.
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Arild Åsen »

Har sett på den annonsa. Var solgt gitt...
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by MLI »

De 2 kjedene for bilopphoggere i Norge har hver sine søkesider for deler, du kan jo prøve der.
Se også http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d62.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Arild Åsen »

Planen er å avlegge eit besøk hos den lokale høggen i løpet av veka. Alt var så mykje enklare før når det var lørdagsope... Deretter blir det nok eit søk på nbf bildeler
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by SveinF »

Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by TSL »

hvordan går det med denne da? kan du fortelle litt mere om forstillinga di? hvilke mods er gjort for og få det til og passe osv.

er vel bare fjærskåla som sitter lavere på capribeina.
Arild Åsen
Posts: 212
Joined: 02.02.2011 20:23

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Arild Åsen »

Det går seint du, grunna Escorthandel. Har kjøpt en mk1 som skal byggast opp.

Forstillinga til Cortinaen er fra Escort mk2 det traversen er kappa og bearbeida ytterst for at motorfesteører skal få plass. Det er litt smalare mellom vangane på Cortinaen. Nye hull er og borra i traversen. Caprifjærbeina eg har fått tak i er kortare en Escort, ellers like. Det kan vere modifisert fra før uten at eg veit men Capribein er det som er anbefalt.

Karosseriet er skrapa reint og ribba, rustsveising påbegynt. Det er ikkje meir en at eg burde klare det på ei helg...

Ventar fortsatt på adapterplate til innsug. Dei som skulle lage den viste seg å vere av den trege sorten...

Skal oppdatere når det skjer noko.
Vurderer salg om Esorten tar heilt av.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by SveinF »

Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Bertil »

Blir bra dette.
Jeg satte i MS i en Cortina i sommer. Brukte Edis. Du har ikke bruk för ledningsnett fra bilen du tar Edis grejerna ifra, du har kun bruk för kontakte og ett stykke ledning så du få byggd ihop det med MS nettet. Ikke en gang tenk på att bruke nett fra donatorbil till MS! Men då du tar ut grejerna fra bilen så pröv å få med så lang bit som mulig fra Edis modulen. Det er två koaxialledningar som går fra den, en till MS hjerna som er signal fra reimhjulsföler og signal fra MS til Edis modul, og den andre går fra reimhjulsföler til Edis modul. Signalene heter PIP og SAW. Det er bra om du kan få til det så att du kan bruka koaxialledning utan att skarva den. Til bilen jeg byggde i sommer tok jeg grejer fra en Fiesta.

Når jeg legger opp MS ledningsnett så bruker jeg signalkabel til industrin. Det finns massevis av kablar, den jeg funnet som jeg liker er 0,5 mm2 og har sorte numrerte ledningar.
Det er ju fint att bruka MS på Z tech, tannhjul og föler er på plass og föler virker med MS.

Kjörer du med spjällhus så ska INTE välja "throttle body" når du programmerer MS uten multiport. Verklig ologisk men så er det.

Jeg bruker kontroll algoritm alpha N, dvs MS bruker ikke signal fra MAP sensor. Hvis du ikke har rört motorn, dvs har orginal kammer eller snälla kammar så kan du bruka algoritmen speed density. Det er også bra att du får koppla ihop alle insugningsrören efter spjällen, ellers får du kraftiga pulser om du ansluter MAP sensorn til kun den ene porten. Samma gjelder för bensintrykksregulatorn. Og pröv att hålla deg unna progressiv regulator. Jeg brukar fra Cosworth 2wd, den er mulig att ansluta med slanger og den er justerbar.

Tenk også på att en cykel i motorn er 2 runder på vevaxeln, så det ska vara 4 injeksjoner av bensin per cykel uansett om du har sekventiellt system eller ikke.

De fleste som bruker MS kjörer med turbo og de inställningarna er ikke brukbara på sugemotor.

Bara för att skryta lite så startade motorn jeg satte MS på i sommer på förste forsök. 8-)
Last edited by Bertil on 28.08.2013 9:51, edited 1 time in total.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Bertil »

Ett tips till, få tag i en laptop med riktig COM port, virtual COM som går via USB virker ikke i realtid, dvs det er fördröjning på det du ser på skjermen kontra vad som skjer i bilen. Höres kansje ikke så farligt ut, men det er frykteligt irriterande, tex att når du gir gass så tar det 4-5 sek för det att turtelleren går opp på pc skjermen...
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by SveinF »

Hvilken MS bruker du Bertil? versjon 2 eller 3 eller kanskje micro utgaven?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Cortina 1966 Baneprosjekt

Post by Bertil »

På denne ble det brukt MS1 V3.
Post Reply