1967 Ford cortina 1500

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Cortina1967
Posts: 78
Joined: 09.06.2013 22:13

Re: 1967 Ford cortina 1500

Post by Cortina1967 »

Hva mener du med seriemotstand?
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: 1967 Ford cortina 1500

Post by Jon Kristian »

Diverse Ford modeller har innebygget motstandskabel i ledningsnettet for å senke spenninga til coilen til 9 volt under drift. dette for ikke å skade stifter/kondensator. Ved startinnslag er det da en ledning på starteren som gir direkte 12 volt til coil for og gi lettere kaldstart. Da skal det være 2 ledninger på startinnslaget utenom hovedbatterikabel. Dette gjelder i hvertfall på biler fra ca 1975 og opp. Kan ikke si med sikkerhet om det er slik på Cort Mk2.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 1967 Ford cortina 1500

Post by MLI »

Det stemmer, det er en "innebygget" seriemotstand ("motstandsledning") på alle mk2 Cortina, for å senke spenningen til coilen til 9 volt under drift, og 2 ledninger på starterinnslaget, der den ene gir direkte 12 volt til coil for å gi lettere kaldstart.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 1967 Ford cortina 1500

Post by SveinF »

Da bør det gå bra.

Blå coil ble kokt på min Anglia uten seriemotstand. Selger hos Biltema sa at dette ikke var nødvendig, men det var det
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Cortina1967
Posts: 78
Joined: 09.06.2013 22:13

Re: 1967 Ford cortina 1500

Post by Cortina1967 »

Takk for utfyllende svar:) Da er det jo ikke noe problem da, hadde kanskje ikke blitt noe problem siden jeg har elektronisk tenning kit :)
Post Reply