1967 Ford cortina 1500
-
- Posts: 78
- Joined: 09.06.2013 22:13
Re: 1967 Ford cortina 1500
Hva mener du med seriemotstand?
-
- Posts: 369
- Joined: 01.01.2011 18:44
Re: 1967 Ford cortina 1500
Diverse Ford modeller har innebygget motstandskabel i ledningsnettet for å senke spenninga til coilen til 9 volt under drift. dette for ikke å skade stifter/kondensator. Ved startinnslag er det da en ledning på starteren som gir direkte 12 volt til coil for og gi lettere kaldstart. Da skal det være 2 ledninger på startinnslaget utenom hovedbatterikabel. Dette gjelder i hvertfall på biler fra ca 1975 og opp. Kan ikke si med sikkerhet om det er slik på Cort Mk2.
Re: 1967 Ford cortina 1500
Det stemmer, det er en "innebygget" seriemotstand ("motstandsledning") på alle mk2 Cortina, for å senke spenningen til coilen til 9 volt under drift, og 2 ledninger på starterinnslaget, der den ene gir direkte 12 volt til coil for å gi lettere kaldstart.
Re: 1967 Ford cortina 1500
Da bør det gå bra.
Blå coil ble kokt på min Anglia uten seriemotstand. Selger hos Biltema sa at dette ikke var nødvendig, men det var det
Blå coil ble kokt på min Anglia uten seriemotstand. Selger hos Biltema sa at dette ikke var nødvendig, men det var det
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
-
- Posts: 78
- Joined: 09.06.2013 22:13
Re: 1967 Ford cortina 1500
Takk for utfyllende svar:) Da er det jo ikke noe problem da, hadde kanskje ikke blitt noe problem siden jeg har elektronisk tenning kit