67 Em-kå 2, 1500

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by Sylvfest »

MLI wrote:Det var nokså vanlig å gjøre dette på "trimmede og senkede" Cortinaer en gang i tiden, den gang da man ikke hadde tilgang til justerbare topplagringer/lenkarmer.
Å bytte ut den flotte orginale rulletoppen til justerbar "humbug" topplagring er ikke aktuelt for min del. Finnes ikke bedre topplagring til cortina / escort en den orginale 67 rulletopp.

Justerbare lenkarmer er muligens en like god / bedre løsning for å endre camber vinkel.
Er biltilsynet mer begeistret for slike åpnebare endringer, som er lett å se, kontra omborring av travers, der kun godt trente øyner kan oppdage endring..??? :roll:
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by SveinF »

Sylvfest wrote:
MLI wrote:Det var nokså vanlig å gjøre dette på "trimmede og senkede" Cortinaer en gang i tiden, den gang da man ikke hadde tilgang til justerbare topplagringer/lenkarmer.
Å bytte ut den flotte orginale rulletoppen til justerbar "humbug" topplagring er ikke aktuelt for min del. Finnes ikke bedre topplagring til cortina / escort en den orginale 67 rulletopp.

Justerbare lenkarmer er muligens en like god / bedre løsning for å endre camber vinkel.
Om de er lagd skikkelig vil jeg tro dette er en bedre løsning og BT aksepterer dette. Enkelte BT godkjenner kun typen som kan reguleres ved å løsne festet fra travers. Disse kan maks skru seg ut en halv omdreining om kontramutter svikter. Typen som kan justeres på bilen er de mere skeptiske til.

Er biltilsynet mer begeistret for slike åpnebare endringer, som er lett å se, kontra omborring av travers, der kun godt trente øyner kan oppdage endring..??? :roll:
Hva anser du selv som sikreste metode?


Min forståelse av bump steer ved bruk av macpherson forstilling er at dette kan oppstå når man endrer festepunktene for lenkarmer eller styrearmenes midtre festepunkter.
Dette vil i praksis si at dersom en kjører rett frem på en humpete veg og fjærene med lenkarmer beveger seg opp og ned, vil en kunne få varierende spissing i forstillinga alt ettersom hvor stor bevegelsen er og hvor mye en har endret festepunktene. På rett veg vil vel ikke dette ha så mye å si, men om en får varierende spissing i forstillinga når man svinger kan dette få større følger ved en uventet hump. Mr Ackermans "formel" for hvor mye høyre - venstre hjul vrir seg i en sving vil endre seg dynamisk avhengig av humpen du treffer.

Om du måler på avstanden mellom lenkarmenes festepunkter i travers og avstanden mellom styrearmenes festepunkt på staget mellom snekke og hjelpesnekke vil jeg tro at du finner temmelig lik avstand. Med din mod er dette endret og opp/ned bevegelser vil kunne påvirke styringa på grunn av ulikhetene.

Når det gjelder topplagring er det liten tvil om hva som er best. På Anglia blir vinkelen litt stor ved bruk av MK2 ben eller Consul 315 ben, dette fører til at original gummien ryker kjapt. I ditt tilfelle er det nok minimal forskjell i vinkel og gummien er garantert beste løsning. Problemet du kan få med originale toppfester er at Camber kan reguleres med lenkarm eller nye hull som diskutert, Caster endres lite. Om du trenger å justere Caster må du til med endring på stabstak.
Så en sak i UK der de fjernet humpen bak foringen på stabstaget og gjenget opp videre inn. En mutter erstatter humpen. Dermed kunne Caster - Camber settes ved hjelp av justerbare lenkarmer og trekke lenkarmen fremover mot ny mutter.
Last edited by SveinF on 21.07.2014 11:09, edited 1 time in total.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by Sylvfest »

Takker for god utfyllende tilbakemelding Svein. :)

Jeg anser metodene borring av hull travers / bytte til justerbare uorginale bærearmer som sikkerhetsmessig likestilt. Liker kanskje best tanken med å bruke originale bærearmer, originalt er originalt....... (kanskje sett litt for mye UK repro drittprodukter).
Skal jeg først bytte ut komponenter i styring til uorginale, skal jeg kjøre løpet helt ut og bygge om til tannstang....
En dag er jeg fristet til å måle litt avstander mellom opplagringpunkter i styring, for å finne ut litt "hvor galt" det er å flytte hull i travers opp og ut. (Ca 5mm opp, 5mm ut), i forhold til avstand mellom indre oppfesting styrestag. ......spennende ;)

Nå har eg testet "nytt oppsett" over noen dager. Og veiene her på Jæren kan vel trygt kalles humpete og svingete.(Vertfall dei veiene eg liker å leke på) :lol:
"Bump steer" ble BORTE etter modifikasjon, og stabilitet på rette strekk BETYDELIG bedre ;) .
Har egentlig ikke merket noe negativt. Nå er som sagt min bil også senket 1.5" foran og bak.
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by SveinF »

Sylvfest wrote:Jeg anser metodene borring av hull travers / bytte til justerbare uorginale bærearmer som sikkerhetsmessig likestilt.
OK, da så....
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by Sylvfest »

Håy håy..... Morro å kjøre cortina 8-) 8-)
Grunnet tung høyre fot og slepphendt venstrefot, måtte jeg nå bytte ut motorfester.
Byttet til typen "sprint edition serie-12".
bilde.JPG
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by MLI »

Vanskelig å se fra bildet ditt Sølve, men håper det ikke er noen gjennomgående(?) bolter her?
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by Sylvfest »

MLI wrote:Vanskelig å se fra bildet ditt Sølve, men håper det ikke er noen gjennomgående(?) bolter her?
Hehe, nei er ikke det. Er gummi, nesten som orginale.
Disse festene har en forsterket vridningsmoment kurve i forhold til orginale, 30% blir det skrevet. Skyldes sikker materialvalg i gummi, som jeg mener å ha lest er monerual-substrat.
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Sylvfest
Posts: 48
Joined: 04.03.2012 14:42

Re: 67 Em-kå 2, 1500

Post by Sylvfest »

Ny eier, ny forpakning og fortsatt sidelengs :D
Attachments
image.jpg
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Post Reply