67 Em-kå 2, 1500
67 Em-kå 2, 1500
Jepp jepp.......begynner å bli noen år siden jeg har hatt cortina nå, så fristelsen blei for stor . Hentet denne nær lillehammer, grøttum trur jeg bygda hetter. Bilen er solg ny i lillestrøm, og det er vel egentilg det eneste jeg vet om bilen enda.
Bra karrosseri, aldri rustsveist som jeg klarer å se verfall. Noe orginal lakk, noe omlakket.....for leeeenge siden . Den er tilnærmet strøken innvendig. Bilen er i veldig god teknisk stand, alt i understell er nytt/renovert. Lakket sort, nye poly foringer, nye KYB dempere 4 stk, alt i bremsesytemet er nytt.... 2" senk bak og nylig senket fjærskål fremme 45mm......
Skål!!
Bra karrosseri, aldri rustsveist som jeg klarer å se verfall. Noe orginal lakk, noe omlakket.....for leeeenge siden . Den er tilnærmet strøken innvendig. Bilen er i veldig god teknisk stand, alt i understell er nytt/renovert. Lakket sort, nye poly foringer, nye KYB dempere 4 stk, alt i bremsesytemet er nytt.... 2" senk bak og nylig senket fjærskål fremme 45mm......
Skål!!
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
-
- Posts: 78
- Joined: 09.06.2013 22:13
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Gratulerer med en pen bil Noen planer for bilen ?
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Planen er å bruke bilen mest mulig, gjøre nødvendig vedlikehold / forbedringer etterhvert som jeg føler for. . . . . Meeeeen...mer fres i motor må det etterhvert bli, eventuelt zetec.
Få tak i hengerfeste står først i rekka, så om noen har hengerfeste å selge.....yes please!!
...ja, selfølgelig!!! Flytte ned eksos til "normal" plassering, og tette et veldig (faktisk) gjennomfør hull til eksos i bakplate. Jeg liker bare ikke utseende med eksos rett under bakfanger.. . Hver med sin smak, men ikke noe jeg hadde funne på!!
Få tak i hengerfeste står først i rekka, så om noen har hengerfeste å selge.....yes please!!
...ja, selfølgelig!!! Flytte ned eksos til "normal" plassering, og tette et veldig (faktisk) gjennomfør hull til eksos i bakplate. Jeg liker bare ikke utseende med eksos rett under bakfanger.. . Hver med sin smak, men ikke noe jeg hadde funne på!!
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
-
- Posts: 78
- Joined: 09.06.2013 22:13
Re: 67 Em-kå 2, 1500
høres bra ut Høres ikke dumt ut å flytte eksosen heller Fader'n hadde vist et hengefeste liggende som du kunne få gratis hvis du kom å hentet det
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Høres jo fantastisk hyggelig ut....hvor i landet ligger hengerfestet og hviler?...Cortina1967 wrote:høres bra ut Høres ikke dumt ut å flytte eksosen heller Fader'n hadde vist et hengefeste liggende som du kunne få gratis hvis du kom å hentet det
Hmmmmm.......savage......hmmmmm........kanskje en stor tung essex hadde vært et passe
Valg som motor, mest grunnet LYD!......hmmmmmmm....tenk tenke tenke gruble gruble:):):)
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
-
- Posts: 247
- Joined: 23.11.2009 17:01
Re: 67 Em-kå 2, 1500
kom og hent en rover 3.5,,ikke så tung den.v 8 lyd er da bra.
-
- Posts: 78
- Joined: 09.06.2013 22:13
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Det ligger på Nesodden rett utafor OsloSylvfest wrote:Høres jo fantastisk hyggelig ut....hvor i landet ligger hengerfestet og hviler?...Cortina1967 wrote:høres bra ut Høres ikke dumt ut å flytte eksosen heller Fader'n hadde vist et hengefeste liggende som du kunne få gratis hvis du kom å hentet det
Hmmmmm.......savage......hmmmmm........kanskje en stor tung essex hadde vært et passe
Valg som motor, mest grunnet LYD!......hmmmmmmm....tenk tenke tenke gruble gruble:):):)
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Håy håy godtfolk
"Tinaen" har nå fått ovehalt orginal motor, Borret til 1560ccm. Høvlet topp og modifisert kammer og porter. Ventiler er omslipet profil for bedre flow. Kentcam 285 og GT-gasser (foreløpig). "Slanket" svinghjul til 6,8 kg.
Bruker bilen mye, og motor tolket jeg som "innkjørt" etter 2-3 tanker bensin.
Nå er det motorkraft nok til å lage lokal tåke
"Tinaen" har nå fått ovehalt orginal motor, Borret til 1560ccm. Høvlet topp og modifisert kammer og porter. Ventiler er omslipet profil for bedre flow. Kentcam 285 og GT-gasser (foreløpig). "Slanket" svinghjul til 6,8 kg.
Bruker bilen mye, og motor tolket jeg som "innkjørt" etter 2-3 tanker bensin.
Nå er det motorkraft nok til å lage lokal tåke
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Fin bil..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Gratulerer med fin Cortina.
Er du medlem i Cortinaklubben?
Hvis ikke,ta kontakt med Eilif Eriksen(Halden)Tlf:91889012 for medlemsskap.
Medlemskapet koster 300kr pr.år. Da mottar du medlemsblader og får kontakt med mennesker som driver med Cortina i eit godt og trivelig miljø. Egen deleselger har vi også som skaffer alt til Cortina.
Eit sommertreff har vi også,som er årets happening.
Men det er også endel lokale møter og treff. Du har ingen ting og tape på medlemskap hos oss.
Trert imot: Bare og vinne på det.
Du er velkommen sammen med oss.
Hilsen formann Åge.
Er du medlem i Cortinaklubben?
Hvis ikke,ta kontakt med Eilif Eriksen(Halden)Tlf:91889012 for medlemsskap.
Medlemskapet koster 300kr pr.år. Da mottar du medlemsblader og får kontakt med mennesker som driver med Cortina i eit godt og trivelig miljø. Egen deleselger har vi også som skaffer alt til Cortina.
Eit sommertreff har vi også,som er årets happening.
Men det er også endel lokale møter og treff. Du har ingen ting og tape på medlemskap hos oss.
Trert imot: Bare og vinne på det.
Du er velkommen sammen med oss.
Hilsen formann Åge.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Hepp hepp, og skål folkens!!!!
Det er digg å spinna med gammel cortina igjen, nybygget motor fungerer som håpet
Flikker litt på bilen, har hatt ute gulv-belegg , og vasket gulvet med "fluid film", godt som nytt
Ut og spinn folkens.....Husk!....En stramm gasswire, er en glad gasswire
Det er digg å spinna med gammel cortina igjen, nybygget motor fungerer som håpet
Flikker litt på bilen, har hatt ute gulv-belegg , og vasket gulvet med "fluid film", godt som nytt
Ut og spinn folkens.....Husk!....En stramm gasswire, er en glad gasswire
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Fant et 1500GT luftfilter til deg i Sverige, Sølve, 300,-
se http://www.blocket.se/stockholm/Sportra ... m?ca=3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
(veier vel ikke allverdens, burde ikke være så dyrt å sende?)
se http://www.blocket.se/stockholm/Sportra ... m?ca=3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
(veier vel ikke allverdens, burde ikke være så dyrt å sende?)
Re: 67 Em-kå 2, 1500
https://www.youtube.com/watch?v=ZRQrYp8fgMA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=nWv3OtVD0iM" onclick="window.open(this.href);return false;
Dæsen snyte så god den blei å kjøra etter nye styrearmer (joda, styrearmer var også nye før jeg kjøpte bilen, men ikke pakket med fett, dermed KAPUTT)
Byttet også foringer i paralellstag til "super pro" poly foringer. Dei er av kompakt utførelse, ikke todelt som orginalt. Veldig god passform og dei såg bra ut. Var til og med fett med i pakken
Borret også nye hull i travers, for å få en "bredere gange" på framføttene
Nå kan eg sleppa rattet i 140 km/t, lenger var ikke sletta
Fortsatt en knakande god cortina sommer godtfolk
https://www.youtube.com/watch?v=nWv3OtVD0iM" onclick="window.open(this.href);return false;
Dæsen snyte så god den blei å kjøra etter nye styrearmer (joda, styrearmer var også nye før jeg kjøpte bilen, men ikke pakket med fett, dermed KAPUTT)
Byttet også foringer i paralellstag til "super pro" poly foringer. Dei er av kompakt utførelse, ikke todelt som orginalt. Veldig god passform og dei såg bra ut. Var til og med fett med i pakken
Borret også nye hull i travers, for å få en "bredere gange" på framføttene
Nå kan eg sleppa rattet i 140 km/t, lenger var ikke sletta
Fortsatt en knakande god cortina sommer godtfolk
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Johoooo.........
https://www.youtube.com/watch?v=-QLKVhdCKXs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=-QLKVhdCKXs" onclick="window.open(this.href);return false;
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
-
- Posts: 212
- Joined: 07.02.2010 9:21
- Location: akershus
Re: 67 Em-kå 2, 1500
hva /hvorfor /bilderSylvfest wrote: Borret også nye hull i travers, for å få en "bredere gange" på framføttene
Jan-Ivar
Driving is believing
http://www.albion.no.com./" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morrismarina.org.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Driving is believing
http://www.albion.no.com./" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.morrismarina.org.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 67 Em-kå 2, 1500
dette er noe som ofte gjøres på senka escorter for og få litt mere riktig vinkel på bærearmene ba blir hullet flytta opp og ut.
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Huff, Mr Ackerman hadde nok ikke likt dette og beveget seg i sarkofagen. Dette må gi økt sjanse for det våre venner i UK kaller Bump Steer
BT er heller ikke veldig glad i denne fremgangsmåten
http://www.rctek.com/technical/handling ... ciple.html
BT er heller ikke veldig glad i denne fremgangsmåten
http://www.rctek.com/technical/handling ... ciple.html
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: 67 Em-kå 2, 1500
det er for og ungå bump steer ved senking/mye senking
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Hehe......... .......Start debatt
Virker uansett som pokker. Bilen er ikke til å gjenkjenne, til det positive
Tall, tabeller og KIT er ikke mitt bord, kun øl, svidd gummi og heavy rock
Biltilsynet har eg ikke planer om å oppsøke, og heller ikke redd for å stille til kontroll hos. Trur ikke noen av personene der finner frem måleutstyr for å måle avstand mellom hull på travers. Og vet dei såfall orginale mål?? Dei kan uansett ikke se spor etter orginale hull i travers, da det er sveiset en stor skive på hver side som dekke over orginale hull, og samtidig forsterker "nye hull". Vil tro biltilsynet ville reagert litt annerledes ved ombyggings KIT til tannstang osv
Mr svein : Bilen "bump steer" endel FØR modifikasjon, men IKKE etterpå. Du er velkommen til å prøve bil, synd du ikke fikk prøvet før/etter forskjell . Prøv å stå med samlede føtter på en båt, når dar er høg sjø. (høg sjø = aktiv kjøring).
Punk`s not dead, kjør på
Virker uansett som pokker. Bilen er ikke til å gjenkjenne, til det positive
Tall, tabeller og KIT er ikke mitt bord, kun øl, svidd gummi og heavy rock
Biltilsynet har eg ikke planer om å oppsøke, og heller ikke redd for å stille til kontroll hos. Trur ikke noen av personene der finner frem måleutstyr for å måle avstand mellom hull på travers. Og vet dei såfall orginale mål?? Dei kan uansett ikke se spor etter orginale hull i travers, da det er sveiset en stor skive på hver side som dekke over orginale hull, og samtidig forsterker "nye hull". Vil tro biltilsynet ville reagert litt annerledes ved ombyggings KIT til tannstang osv
Mr svein : Bilen "bump steer" endel FØR modifikasjon, men IKKE etterpå. Du er velkommen til å prøve bil, synd du ikke fikk prøvet før/etter forskjell . Prøv å stå med samlede føtter på en båt, når dar er høg sjø. (høg sjø = aktiv kjøring).
Punk`s not dead, kjør på
1974 Triumph Dolomite Sprint (French Blue)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
1996 Triumph Speed Triple 885 (Diablo Black)
Re: 67 Em-kå 2, 1500
Det var nokså vanlig å gjøre dette på "trimmede og senkede" Cortinaer en gang i tiden, den gang da man ikke hadde tilgang til justerbare topplagringer/lenkarmer.
Ved å flytte det innerste festepunktet for lenkarmene litt opp og ut, får man litt mindre positiv camber, og noen ganger litt negativ camber, alt ettersom.
Og sannsynligvis påvirkes vel muligens castor og spissing litt også.
Vi kan jo si det slik at det er "rom for forbedring" når det gjelder standard forstillingsvinkler på Cortina mk1&2 , og gode foringer og ledd hjelper også kraftig.
Men man må selvsagt vite hva man gjør, og gjøre det skikkelig (som nok Sølve har gjort her, med råd og innspill fra Onkel Donald ).
Ved å flytte det innerste festepunktet for lenkarmene litt opp og ut, får man litt mindre positiv camber, og noen ganger litt negativ camber, alt ettersom.
Og sannsynligvis påvirkes vel muligens castor og spissing litt også.
Vi kan jo si det slik at det er "rom for forbedring" når det gjelder standard forstillingsvinkler på Cortina mk1&2 , og gode foringer og ledd hjelper også kraftig.
Men man må selvsagt vite hva man gjør, og gjøre det skikkelig (som nok Sølve har gjort her, med råd og innspill fra Onkel Donald ).