Ford Taunus 1981 GL TC3

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Ford Taunus 1981 GL TC3

Post by mathiassolsen »

Teknisk sett er jo dette også en Cortina. Dette skal bli min bil til MK3'en blir blir skikkelig veloppdratt ;)

Med veldig bra interiør, original 2.0 med atlas bakaksel og original motor (motor ikke i heeelt god stand) var dette utgangspunktet mitt som mitt første bilprosjekt.

Image
Image

Lite rust ellers på bilen, litt i bakplate og bitte litt i hjulbuer bak. Men ikke noe drastisk som haster.

Fikk låne en lokal sandblåstehall og sandblåste motorrommet "selv". Hadde aldri sandblåst før så fikk hjelp av en som gjorde jobben for meg.
Image

Etter sandblåsing så motorrommet ikke like ille ut. Nesten ingen rusthull. Et par små der boksen til varmeapparatet sitter. Disse ble sparklet igjen.
Image

Stjelte mammas garasje og begynte å grunne. Hadde lite penger og valgte å prøve ut biltema sin grunning og lakk etter å ha hørt at det dugde så lenge forarbeidet var gjort skikkelig.
Image

Dette er det fineste bildet jeg har av biltemalakkeringen. Fikk ikke klarlakken helt klar. Sprutet på noen lag, det ble klart og fint. Etter 30 min ble det matt og stygt, prøvde deretter med noen lag til til det ble fint og endte opp matt da jeg kom tilbake neste morgen. Da skjønte jeg hele greie med Biltema. Så... aldri mer.
Image

Image

Så fikk jeg en Ford OHC 2.0 motor fra søskenbarnet mitt som jegg kunne få overhale. Sendte den til syrevasking og var rusten og god da jeg hentet den.
Image

Etter litt honing, sliping, pussing, WD-40 og motorolje, begynte motoren å bli blank
Image

Etter grundig vask med aceton, filler og tannbørster ble den klar til maskering og deretter lakkering
Image

Så begynte jeg med lakkeringen
Image

Forhåpentligvis ferdig med godt resultat
Image

Samtidig som blokka blir fikset med, blir toppen portet, planet og vasket
Image

Kommer mer. Har begynt å sette inn polyforinger, deretter skal bremseanlegget kontrolleres og hjullager.
Noen som har liggende kalipere, klosser og evt bremseskiver som passer, er jeg kanskje interessert i å kjøpe ettersom jeg ikke vet enda tilstanden på det som står på bilen nå.

Lakkert ventildeksel.
Image

Motorfester lakkert.
Image

Her er toppen og ventildekslet satt løst på blokka bare for å få litt helhet i det. PS! Hadde blitt fint med 2stk doble Weber 40 her ja? :D
Image
Last edited by mathiassolsen on 17.01.2014 17:41, edited 3 times in total.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Ford Taunus 1981 GL TC3

Post by Åge Salomon »

Vi er ikke så "steile" at vi ikke tåler bilder av ein Taunus i påvente av restaurering av Mk3 Cort.
Og som du skriver,så er jo disse bilene litt i slekt...bortsett fra motoren. Engelsk Cort.Mk3 har såkalt Kentmotor.
Hva tyske Taunus motor/blokka har til navn veit jeg ikke. Kansje det også er "Kentmaskin"..... :?:
Lykke til videre. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Ford Taunus 1981 GL TC3

Post by MLI »

Noe av grunnen til at Biltema-lakken på Taunusen over ble matt, kan muligens ha vært for lav temperatur (for kaldt vær under lakkingen?).

Klart du vet hva en tysk 70/80-talls Taunus har for motor Åge, det er den de liker best oppe i Follebu :) , OHC-motoren (også kjent som Pinto, da den vel kom først i den amerikanske Ford Pinto høsten 1970?). Fine og driftssikre motorer, men litt for tung etter min mening til å ha oppi en mk2 Cortina, spesielt nå som det finnes relativt billige 90-talls Escort/Mondeo Zetec motorer rundt omkring...
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Ford Taunus 1981 GL TC3

Post by mathiassolsen »

MLI, anntageligvis rett ang. temperatur. Hadde ikke noe annen varme enn en arbeidssol. Får se om jeg får pusset lett over motorrommet før jeg setter inn motoren og heller ha litt varme i garasjen i forkant, samt la sprayboksene stå inne en dag i forveien så de også er gode og varme.

Etter ett år me stor interesse for Cortina og etter hvert Taunus har jeg forstått følgende:

Cortina MK3 er nesten helt identisk med Taunus TC1 (eller MK1 som noen også kaller den). De deler samme understell, interiør (delvis) og mange paneler og reservedeler. Tror Cortinaen også kom med OHC motor i tillegg til Kent Crossflow. Taunusen har sin tøffe Coupe mens Cortinaen nesten har en blanding som jeg syns er enda tøffere. Cortinaen har bredere profil på panser og grill samt finere linjer bakover (Cola flaske) og andre baklykter. Interiørmessig er det vel bittesmå forskjeller. Tror dashbord-toppen fra Taunus passer Cortina, men Taunusen mangler litt "fyll" i midten som da etterlater noen hull hvis den blir montert i en Cortina (før facelift).

Cortina Mk4 og Taunus TC2 er enda mer identisk (har ikke fått muligheten til å se noen personlig enda.

Cortina MK5 og Taunus TC3 har jeg fått oppfatning av er helt klin identiske for unntatt 1.: Cortina har elektrisk system fra Lucas 2.:Cortinaen har styret på høyre side.

Til felles deler disse 6 bilene samme understell, bagasjeromsgulv, indre hjulbuer, bakplate, girkasse/ motor avhengig av de ulike utgavene, delvis interiør (kan fint krysses med lette modifikasjoner) osv.

Så det er slett ikke dumt for en som trenger deler til Cortina å skaffe deler fra Taunus. TC står jo for Taunus Cortina.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Ford Taunus 1981 GL TC3

Post by Åge Salomon »

Javel, så det e såmmå motoren som i Sierra ja. Det visste æ ikke. Trudd kansje den va en anna tysk motor fra Ford. Ja-ja.Da lærte æ nå nytt idag å. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply