Rastaurere Weber 32/36 DGV
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Rastaurere Weber 32/36 DGV
Plukket nettop av innsug og forgasser fra en Taunus 2.0 OHC motor. Motoren er i dårlig forfatning og har stått ute i vær og vind noen år. Forgasseren trenger en skikkelig overhaling og lurer på om dette lønner seg i forhold til å kjøpe en ny en til 2000,-?
Vet ikke hvilke deler jeg trenger for en slik overhaling og hvor dyrt det blir.
Vet ikke hvilke deler jeg trenger for en slik overhaling og hvor dyrt det blir.
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Dersom den ikke har skader eller noe satt seg fast, kjøper du et overhalingskit slik som dette.
Bildet er fra ebay til ca £20, fant at prisen i Norge var OK og kjøpte mitt kit hos Tom Speed i Stavanger området
Rengjør utvendig
Jeg demonterte så alt, blandet opp en blanding med sitronsyre i varmt vann og plasserte alt i dette badet.
Etter en stund gikk jeg på med en malerkost med kort bust og rengjorde etter beste evne.
Etter det vasket jeg i vann med Zalo, skyldte godt i varmt vann og blåste rent med trykkluft i alle kanaler og kammer.
Når den var 100% tørr ga jeg alle bevegelige deler en dusj tynn olje og monterte alt med nye deler fra settet.
Husk at settet inneholder ny flottørventil som må settes opp på ny. Det er flere utgaver av disse ventilene og de krever justering.
Bildet er fra ebay til ca £20, fant at prisen i Norge var OK og kjøpte mitt kit hos Tom Speed i Stavanger området
Rengjør utvendig
Jeg demonterte så alt, blandet opp en blanding med sitronsyre i varmt vann og plasserte alt i dette badet.
Etter en stund gikk jeg på med en malerkost med kort bust og rengjorde etter beste evne.
Etter det vasket jeg i vann med Zalo, skyldte godt i varmt vann og blåste rent med trykkluft i alle kanaler og kammer.
Når den var 100% tørr ga jeg alle bevegelige deler en dusj tynn olje og monterte alt med nye deler fra settet.
Husk at settet inneholder ny flottørventil som må settes opp på ny. Det er flere utgaver av disse ventilene og de krever justering.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
takker Hva med nytt flottør?
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Har du hull i flottøren? Kanskje hullet kan loddes?
Mulig du kan finne en brukt flottør som er OK?
Eller hør hos Kjell Byman hos http://www.forgasser-service.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller eventuelt Pedersen Racing http://www.pedersens-racing.no/bil/" onclick="window.open(this.href);return false; eller Misab http://www.misab.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulig du kan finne en brukt flottør som er OK?
Eller hør hos Kjell Byman hos http://www.forgasser-service.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller eventuelt Pedersen Racing http://www.pedersens-racing.no/bil/" onclick="window.open(this.href);return false; eller Misab http://www.misab.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Jeg har ikke kommet så langt å fått demontert til flottøren. Men jeg går ut i fra at den er begynt å gå i oppløsning. Er bare huset og spjeld på forgasseren som er brukbare mtp. at den har stådd ute i x antall år med vann, rust og korrosjon. Men er jo nesten for dumt å hive en 32/ 36 gasser hvis den kan fikses.
Jo mer jeg tar fra hverandre og setter i hop, jo mer lærer jeg
Jo mer jeg tar fra hverandre og setter i hop, jo mer lærer jeg
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Har noen 32/36 vrak liggende. Kan sjekke når jeg kommer hjem.
Dyser og emulsjonsrör får du ikke.
Jeg lärte at 32/36 brukt i Ford finnes i maaaange utgaver. Dysene og rörene avviker endel og det ble mange runder med dyser og rör för jeg var fornöyd. Dette var for min Zetec 1800.
Dyser og emulsjonsrör får du ikke.
Jeg lärte at 32/36 brukt i Ford finnes i maaaange utgaver. Dysene og rörene avviker endel og det ble mange runder med dyser og rör för jeg var fornöyd. Dette var for min Zetec 1800.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Flott, da har jeg jo enda mer å sette meg inn i... Haha
Skal skru opp mer og se hva som trengs. Takker om du har deler til salgs
Skal skru opp mer og se hva som trengs. Takker om du har deler til salgs
-
- Posts: 369
- Joined: 01.01.2011 18:44
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Hva skal du bruke denne gasseren til? Har en weber katalog med oversikt over ganske mye forskjellig. Har også noen gamle auto datablad for Granada med 2 liter. Har og mye deler til disse gasserne.
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Gasseren skal på en 2.0 OHC fra 1987. Kan alltids spytte i 2000,- og få en helt ny en. Men er litt nyskjerrig samtidig som det kan være billigere å fikse det jeg har.
Flottøret er av metall. Virker som det er en bulk på undersiden av den ene flåten? Skal det være slik eller?
Flottøret er av metall. Virker som det er en bulk på undersiden av den ene flåten? Skal det være slik eller?
-
- Posts: 369
- Joined: 01.01.2011 18:44
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Nei, det skal ikke være noen form for bulk. Hvis den kommer fra en 2 liter, vil den passe på de fleste 2 literne. Det er små forskjeller i bestykning, men ikke noe problem så lenge du holder deg under 105hk. Skal du høyere i ytelser, så bør den bestykkes om. Som SveinF skriver, så kommer du langt med et rep-sett. Sett tenninga til 6-8 grader fortenning uten vakum tilkoblet. så skal det ikke bli noe problem.
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Da må jeg nokk ha nytt flottør. Motoren er trimmet litt ja. Hvor mange HK som kommer ut av den til slutt vet jeg ikke. Men det er nå klassiks planing-porting-grenrør-bytte av kam som er gjort.
I tillegg er hele motoren overhalet så alt er så godt som nytt.
Hva vil det si å bestykke om?
I tillegg er hele motoren overhalet så alt er så godt som nytt.
Hva vil det si å bestykke om?
-
- Posts: 369
- Joined: 01.01.2011 18:44
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Det betyr å bytte på dyser,stigerør og eventuelt hovedsprederen i senter av åpningen. Men ut fra hva du beskriver av trimmingsgrad, så trengs en større forgasser enn den du har. Anbefaler en 38dgas. Samme type som sitter på Granada/Capri 3 liter. Har brukt det tidligere med bra resultat selv. Hvis kammen er for "kvass", så bør du tenke på dobble webere. Det vil gi jevnere gange på lavt turtall samt bedre effekt over hele registeret. Du kan nå meg på 90075754 hvis det er noe du lurer på.
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
En del nye deler til Weber 32/36 (bl.a. flottør) til en billig penge på svensk eBay nå, se
http://www.tradera.com/butik/11-an?ftgn ... arch=weber" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tradera.com/butik/11-an?ftgn ... arch=weber" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 91
- Joined: 21.02.2013 0:32
Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV
Takker for svar alle
Tror jeg bare klasker til med ny 36/38 gasser. Har hørt forskjellige meninger mellom 36/38 og 38 Outlaw... men havner til slutt på 36/ 38.
Skal ha gammel forgasseren som jeg skal pjuske med og se om jeg får liv i. Får se om jeg pusser og polerer den eller om jeg kansje lager "Custom" paintjob :p
Tror jeg bare klasker til med ny 36/38 gasser. Har hørt forskjellige meninger mellom 36/38 og 38 Outlaw... men havner til slutt på 36/ 38.
Skal ha gammel forgasseren som jeg skal pjuske med og se om jeg får liv i. Får se om jeg pusser og polerer den eller om jeg kansje lager "Custom" paintjob :p