Rastaurere Weber 32/36 DGV

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

Plukket nettop av innsug og forgasser fra en Taunus 2.0 OHC motor. Motoren er i dårlig forfatning og har stått ute i vær og vind noen år. Forgasseren trenger en skikkelig overhaling og lurer på om dette lønner seg i forhold til å kjøpe en ny en til 2000,-?

Vet ikke hvilke deler jeg trenger for en slik overhaling og hvor dyrt det blir.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by SveinF »

Dersom den ikke har skader eller noe satt seg fast, kjøper du et overhalingskit slik som dette.

Bildet er fra ebay til ca £20, fant at prisen i Norge var OK og kjøpte mitt kit hos Tom Speed i Stavanger området
Image

Rengjør utvendig
Jeg demonterte så alt, blandet opp en blanding med sitronsyre i varmt vann og plasserte alt i dette badet.
Etter en stund gikk jeg på med en malerkost med kort bust og rengjorde etter beste evne.
Etter det vasket jeg i vann med Zalo, skyldte godt i varmt vann og blåste rent med trykkluft i alle kanaler og kammer.
Når den var 100% tørr ga jeg alle bevegelige deler en dusj tynn olje og monterte alt med nye deler fra settet.

Husk at settet inneholder ny flottørventil som må settes opp på ny. Det er flere utgaver av disse ventilene og de krever justering.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

takker :) Hva med nytt flottør?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by MLI »

Har du hull i flottøren? Kanskje hullet kan loddes?
Mulig du kan finne en brukt flottør som er OK?
Eller hør hos Kjell Byman hos http://www.forgasser-service.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller eventuelt Pedersen Racing http://www.pedersens-racing.no/bil/" onclick="window.open(this.href);return false; eller Misab http://www.misab.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

Jeg har ikke kommet så langt å fått demontert til flottøren. Men jeg går ut i fra at den er begynt å gå i oppløsning. Er bare huset og spjeld på forgasseren som er brukbare mtp. at den har stådd ute i x antall år med vann, rust og korrosjon. Men er jo nesten for dumt å hive en 32/ 36 gasser hvis den kan fikses.

Jo mer jeg tar fra hverandre og setter i hop, jo mer lærer jeg :)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by SveinF »

Har noen 32/36 vrak liggende. Kan sjekke når jeg kommer hjem.
Dyser og emulsjonsrör får du ikke.

Jeg lärte at 32/36 brukt i Ford finnes i maaaange utgaver. Dysene og rörene avviker endel og det ble mange runder med dyser og rör för jeg var fornöyd. Dette var for min Zetec 1800.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

Flott, da har jeg jo enda mer å sette meg inn i... Haha ;)

Skal skru opp mer og se hva som trengs. Takker om du har deler til salgs
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by Jon Kristian »

Hva skal du bruke denne gasseren til? Har en weber katalog med oversikt over ganske mye forskjellig. Har også noen gamle auto datablad for Granada med 2 liter. Har og mye deler til disse gasserne.
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

Gasseren skal på en 2.0 OHC fra 1987. Kan alltids spytte i 2000,- og få en helt ny en. Men er litt nyskjerrig samtidig som det kan være billigere å fikse det jeg har.

Flottøret er av metall. Virker som det er en bulk på undersiden av den ene flåten? Skal det være slik eller?
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by Jon Kristian »

Nei, det skal ikke være noen form for bulk. Hvis den kommer fra en 2 liter, vil den passe på de fleste 2 literne. Det er små forskjeller i bestykning, men ikke noe problem så lenge du holder deg under 105hk. Skal du høyere i ytelser, så bør den bestykkes om. Som SveinF skriver, så kommer du langt med et rep-sett. Sett tenninga til 6-8 grader fortenning uten vakum tilkoblet. så skal det ikke bli noe problem.
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

Da må jeg nokk ha nytt flottør. Motoren er trimmet litt ja. Hvor mange HK som kommer ut av den til slutt vet jeg ikke. Men det er nå klassiks planing-porting-grenrør-bytte av kam som er gjort.
I tillegg er hele motoren overhalet så alt er så godt som nytt.

Hva vil det si å bestykke om?
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by Jon Kristian »

Det betyr å bytte på dyser,stigerør og eventuelt hovedsprederen i senter av åpningen. Men ut fra hva du beskriver av trimmingsgrad, så trengs en større forgasser enn den du har. Anbefaler en 38dgas. Samme type som sitter på Granada/Capri 3 liter. Har brukt det tidligere med bra resultat selv. Hvis kammen er for "kvass", så bør du tenke på dobble webere. Det vil gi jevnere gange på lavt turtall samt bedre effekt over hele registeret. Du kan nå meg på 90075754 hvis det er noe du lurer på.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by MLI »

En del nye deler til Weber 32/36 (bl.a. flottør) til en billig penge på svensk eBay nå, se
http://www.tradera.com/butik/11-an?ftgn ... arch=weber" onclick="window.open(this.href);return false;
mathiassolsen
Posts: 91
Joined: 21.02.2013 0:32

Re: Rastaurere Weber 32/36 DGV

Post by mathiassolsen »

Takker for svar alle :)

Tror jeg bare klasker til med ny 36/38 gasser. Har hørt forskjellige meninger mellom 36/38 og 38 Outlaw... men havner til slutt på 36/ 38.

Skal ha gammel forgasseren som jeg skal pjuske med og se om jeg får liv i. Får se om jeg pusser og polerer den eller om jeg kansje lager "Custom" paintjob :p
Post Reply