1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
-
- Posts: 15
- Joined: 16.10.2015 8:05
1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Hadde lyst på en bil og drive med i vinter som kan brukes til litt forskjellig.
For mange år siden kjøpte en jeg kjenner en ferdig rustsveisa og lakert Mk1 og der fulgte det med mye deler.
Blant annet store bremser osv det var satt inn en 2L med 5 trins kasse og IS insprut som ikke var kobla til.
Fikk en ide om og kjøre innom han karen og se om den fremdeles sto der, jo da den sto der på bukker ute i skjulet den og akkurat som den ble satt bort ikke rørt en skrue.
Vi ble enige og det ble handel. Fikk bilen hjem i går og det viser seg at den er utrolig bra ikke rust ( Annet enn litt uttapå eller stått )
Nå blir det søknad om motor bytte og få den i orden .
Gleder meg det blir nok mye kaffe som går med her -:)
For mange år siden kjøpte en jeg kjenner en ferdig rustsveisa og lakert Mk1 og der fulgte det med mye deler.
Blant annet store bremser osv det var satt inn en 2L med 5 trins kasse og IS insprut som ikke var kobla til.
Fikk en ide om og kjøre innom han karen og se om den fremdeles sto der, jo da den sto der på bukker ute i skjulet den og akkurat som den ble satt bort ikke rørt en skrue.
Vi ble enige og det ble handel. Fikk bilen hjem i går og det viser seg at den er utrolig bra ikke rust ( Annet enn litt uttapå eller stått )
Nå blir det søknad om motor bytte og få den i orden .
Gleder meg det blir nok mye kaffe som går med her -:)
Last edited by SveinHellegaard on 16.10.2015 9:48, edited 1 time in total.
-
- Posts: 15
- Joined: 16.10.2015 8:05
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Spennede
Gratulerer med et fint emne og objekt
Gratulerer med et fint emne og objekt
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Ser jo absolutt ut som et greit objekt, gratulerer!
Lurer litt på hvordan forrige eier(e) har fått inn en (type 9?) 5-trinns kasse uten å kutte i tunnellen?
(vanligvis krever det kapping/modding av bjelken som går tvers over tunnellen på undersiden, samt kapp/sveis/daljing med stor hammer for å utvide toppen på tunnellen)
Lurer litt på hvordan forrige eier(e) har fått inn en (type 9?) 5-trinns kasse uten å kutte i tunnellen?
(vanligvis krever det kapping/modding av bjelken som går tvers over tunnellen på undersiden, samt kapp/sveis/daljing med stor hammer for å utvide toppen på tunnellen)
-
- Posts: 15
- Joined: 16.10.2015 8:05
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Som du ser på bilde, det er ikke laga hull til gir spak.
Gir er bare hekta opp må jo så klart lage ny tunell, det skal ikke hammres og bankes ut.
Gir er bare hekta opp må jo så klart lage ny tunell, det skal ikke hammres og bankes ut.
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Anglia og Cortina MK1 bruker samme kassene og spaken kommer ut på samme plass.
I England er det populært å putte Type9 inn i Anglia og det går uten veldig store modifikasjoner.
Man tar av toppen på tunellen og utvider den litt i bredden og lager ny topplate.
Ved montasje av 2 x 40 weber på en xflow-prexflow i Anglia flytter man som regel frem motor.
For Zetec flytter man oftest ca 1/2"-3/4". Flyttinga hjelper selvfølgelig på plassen i tunnellen.
Vil tro at samme fremgangsmåte må kunne brukes på Cortina med enkelte tilpassninger. Motor fester og girkassefeste bør nok være av den stive sorten.
Bildene er fra en Anglia med Type 9 under montering
I England er det populært å putte Type9 inn i Anglia og det går uten veldig store modifikasjoner.
Man tar av toppen på tunellen og utvider den litt i bredden og lager ny topplate.
Ved montasje av 2 x 40 weber på en xflow-prexflow i Anglia flytter man som regel frem motor.
For Zetec flytter man oftest ca 1/2"-3/4". Flyttinga hjelper selvfølgelig på plassen i tunnellen.
Vil tro at samme fremgangsmåte må kunne brukes på Cortina med enkelte tilpassninger. Motor fester og girkassefeste bør nok være av den stive sorten.
Bildene er fra en Anglia med Type 9 under montering
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
-
- Posts: 15
- Joined: 16.10.2015 8:05
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Se der ja, dette ser bra ut. Er nok det samme jeg må gjøre.
Gleder meg til komme i gang, skal søke BT om om bygging nå først
Gleder meg til komme i gang, skal søke BT om om bygging nå først
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Gratulerer med veldig bra objekt av ein MK1.
Du kan samtidig vårrå glad fer at du slæpp å gå laus med røstsveising. Fer det e nå dritt!
Mvh. formann Åge.
Du kan samtidig vårrå glad fer at du slæpp å gå laus med røstsveising. Fer det e nå dritt!
Mvh. formann Åge.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
Ser bra ut!
Har samme planene med min mk1 så her må jeg følge med. Hvordan er bunnpannen modifisert. Ser det ut som den gamle originale sierra bunnpannen er sveiset om(flyttet kulpen frem)?
Har samme planene med min mk1 så her må jeg følge med. Hvordan er bunnpannen modifisert. Ser det ut som den gamle originale sierra bunnpannen er sveiset om(flyttet kulpen frem)?
-
- Posts: 15
- Joined: 16.10.2015 8:05
Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)
MNK wrote:Ser bra ut!
Har samme planene med min mk1 så her må jeg følge med. Hvordan er bunnpannen modifisert. Ser det ut som den gamle originale sierra bunnpannen er sveiset om(flyttet kulpen frem)?
Heisan .
Ja er nok original bunnpanne som er sveist om , har ikke tatt den av motor enda så vet ikke helt hva som er gjort inni. Dette var ferdig da jeg fikk tak i bilen .