1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
SveinHellegaard
Posts: 15
Joined: 16.10.2015 8:05

1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by SveinHellegaard »

Hadde lyst på en bil og drive med i vinter som kan brukes til litt forskjellig.
For mange år siden kjøpte en jeg kjenner en ferdig rustsveisa og lakert Mk1 og der fulgte det med mye deler.
Blant annet store bremser osv det var satt inn en 2L med 5 trins kasse og IS insprut som ikke var kobla til.
Fikk en ide om og kjøre innom han karen og se om den fremdeles sto der, jo da den sto der på bukker ute i skjulet den og akkurat som den ble satt bort ikke rørt en skrue.
Vi ble enige og det ble handel. Fikk bilen hjem i går og det viser seg at den er utrolig bra ikke rust ( Annet enn litt uttapå eller stått )
Nå blir det søknad om motor bytte og få den i orden .
Gleder meg det blir nok mye kaffe som går med her -:)
Sånn sto den
Sånn sto den
Last edited by SveinHellegaard on 16.10.2015 9:48, edited 1 time in total.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by SveinF »

Spennede

Gratulerer med et fint emne og objekt
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by MLI »

Ser jo absolutt ut som et greit objekt, gratulerer!

Lurer litt på hvordan forrige eier(e) har fått inn en (type 9?) 5-trinns kasse uten å kutte i tunnellen?
(vanligvis krever det kapping/modding av bjelken som går tvers over tunnellen på undersiden, samt kapp/sveis/daljing med stor hammer for å utvide toppen på tunnellen)

Image
SveinHellegaard
Posts: 15
Joined: 16.10.2015 8:05

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by SveinHellegaard »

Som du ser på bilde, det er ikke laga hull til gir spak.
Gir er bare hekta opp må jo så klart lage ny tunell, det skal ikke hammres og bankes ut.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by SveinF »

Anglia og Cortina MK1 bruker samme kassene og spaken kommer ut på samme plass.
I England er det populært å putte Type9 inn i Anglia og det går uten veldig store modifikasjoner.
Man tar av toppen på tunellen og utvider den litt i bredden og lager ny topplate.
Ved montasje av 2 x 40 weber på en xflow-prexflow i Anglia flytter man som regel frem motor.
For Zetec flytter man oftest ca 1/2"-3/4". Flyttinga hjelper selvfølgelig på plassen i tunnellen.
Vil tro at samme fremgangsmåte må kunne brukes på Cortina med enkelte tilpassninger. Motor fester og girkassefeste bør nok være av den stive sorten.

Bildene er fra en Anglia med Type 9 under montering
Image
Image
Image
Image
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
SveinHellegaard
Posts: 15
Joined: 16.10.2015 8:05

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by SveinHellegaard »

Se der ja, dette ser bra ut. Er nok det samme jeg må gjøre.
Gleder meg til komme i gang, skal søke BT om om bygging nå først
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by Åge Salomon »

Gratulerer med veldig bra objekt av ein MK1. :D
Du kan samtidig vårrå glad fer at du slæpp å gå laus med røstsveising. Fer det e nå dritt! :(
Mvh. formann Åge. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MNK
Posts: 6
Joined: 25.02.2016 22:12

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by MNK »

Ser bra ut!

Har samme planene med min mk1 så her må jeg følge med. Hvordan er bunnpannen modifisert. Ser det ut som den gamle originale sierra bunnpannen er sveiset om(flyttet kulpen frem)?
SveinHellegaard
Posts: 15
Joined: 16.10.2015 8:05

Re: 1965 Mk1 Ser dagens lys etter 15 år i mørket-:)

Post by SveinHellegaard »

MNK wrote:Ser bra ut!

Har samme planene med min mk1 så her må jeg følge med. Hvordan er bunnpannen modifisert. Ser det ut som den gamle originale sierra bunnpannen er sveiset om(flyttet kulpen frem)?

Heisan .

Ja er nok original bunnpanne som er sveist om , har ikke tatt den av motor enda så vet ikke helt hva som er gjort inni. Dette var ferdig da jeg fikk tak i bilen .
Post Reply