Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Posted: 25.02.2017 22:57
Jeg legger ut noen bilder her etter avtale med Torleif Kile.
For noen år siden fant Bertil Hedlund en av Ford Sveriges fabrikks-teams rallybiler, en 1967 mk2 Lotus Cortina, som ble bygget av Ford's rallyavdeling på Boreham for Ford Sverige / Bengt Søderstrøm (herr Søderstrøm vant blant annet det engelske RAC rallyet i 1966 med en mk1 Lotus Cortina).
Denne bilen ble levert med diverse rallyutstyr, blant annet 2 tanker, og en rimelig heftig Lotus Twin Cam motor med mekanisk innsprøytning fra Tecalemit Jackson
(samme motor som Boreham satte inn i Ford UKs egne "works" mk2 Lotus Cortinaer bygget for RAC Rally i 1967)
og antagelig noenlunde samme spesifikasjon som den mk2 Lotus Cortinaen Ford Motor Norge fikk bygget hos Boreham for Trond Schea i 1967.
Så langt har man funnet ut at Søderstrøm ble nr 5 i det finske 1000 sjøars rally 1967 med denne bilen, og nr 2 i Drei Stadte Rallye 1967 (München - Wien - Budapest).
Klubbmedlem Torleif Kile har nå demontert bilen og startet restaurering / videre etterforskning.
Ser jo ikke så verst hel ut her (legg merke til det ekstra tanklokket)
Rimelig tidsriktig førersete (ser også at håndbrekket har blitt flyttet fra under dashbordet og ned til setet)
For noen år siden fant Bertil Hedlund en av Ford Sveriges fabrikks-teams rallybiler, en 1967 mk2 Lotus Cortina, som ble bygget av Ford's rallyavdeling på Boreham for Ford Sverige / Bengt Søderstrøm (herr Søderstrøm vant blant annet det engelske RAC rallyet i 1966 med en mk1 Lotus Cortina).
Denne bilen ble levert med diverse rallyutstyr, blant annet 2 tanker, og en rimelig heftig Lotus Twin Cam motor med mekanisk innsprøytning fra Tecalemit Jackson
(samme motor som Boreham satte inn i Ford UKs egne "works" mk2 Lotus Cortinaer bygget for RAC Rally i 1967)
og antagelig noenlunde samme spesifikasjon som den mk2 Lotus Cortinaen Ford Motor Norge fikk bygget hos Boreham for Trond Schea i 1967.
Så langt har man funnet ut at Søderstrøm ble nr 5 i det finske 1000 sjøars rally 1967 med denne bilen, og nr 2 i Drei Stadte Rallye 1967 (München - Wien - Budapest).
Klubbmedlem Torleif Kile har nå demontert bilen og startet restaurering / videre etterforskning.
Ser jo ikke så verst hel ut her (legg merke til det ekstra tanklokket)
Rimelig tidsriktig førersete (ser også at håndbrekket har blitt flyttet fra under dashbordet og ned til setet)