Postordre-motoren fra Billigo

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

atle wrote:Dette ser jo flott ut :) Syns å ødelegge det hele med en nesten std. kam... Kunne jo blitt gøy :D
Kent 234 er vel ikke helt pensjonist/turist heller, men sammenlignet med A6-kammen i din 1300 blir den nok litt tam, ja :) .
Men tror det går bra, Trond Klavenes har en 1700 med 234 i sin røde mk2 GT og han er storfornøyd (den gikk godt på en banedag på Rudskogen), og Svein Ludvigsen hadde en 234 i sin mk1 autoslalom-bil, kjapp respons på den, hørtes det ut som.
Caterham brukte også 234 i sin Seven 1700 Super Sprint med 135hk.

Jeg er som sagt ute etter dreiemoment for veibruk først og fremst, så da skulle det fungere med en kam med høyere løft og kort durasjon (selv om den kombinasjonen vil gi mere bøy og tøy/slitasje for vippetøyet, da det medfører bratte "flanker" på kammen, og litt brå/kjapp åpning/lukking av ventilene).
Men joda, resten av motoren kunne nok passet enda bedre til en Kent 244, men vi prøver med en 234 først, så får vi se hvordan det går.

Så har jeg tenkt å kjøre med 175/70-13 dekk, 2000E kasse og 3.77:1 differensial.
Ifølge gir-kalkulator på http://www.cargister.com/calculator-gear-ratio" onclick="window.open(this.href);return false; skal det gi rundt 3000 omdreininger i 80 km/t i 4.gir,
og da kan jeg ikke ha en kam som først begynner å virke på 3000...
Alternativet hadde kanskje vært en 244 kam og 4.11:1 diff, men det blir litt mye turtall i kupeen på langtur, man kan ikke få i pose og sekk :)

Fra katalogen til Kent Cams:
Kent 234, 2000-7200 rpm, ventilløft 10.74mm, timing 37/63 73/27 (64 grader overlap), 280 grader durasjon
Kent 244, 3000-8000 rpm, ventilløft 11.35mm, timing 42/68 78/32 (74 grader overlap), 290 grader durasjon

Rød kurve: Vulcan Engineering sin 135hk 1700 med 234 (max effekt på 6000, max moment 133ft/lbs på 4600)
Svart kurve: Vulcan sin 145hk 1700 med 244 (max effekt på 7000, max moment 129ft/lbs på 5200)
Image

Fra en gammel Kent Cams katalog, hk-kurve og momentkurve for en 234-kam i en 1830cc crossflow,
og hk-kurve og momentkurve for en 244-kam i en 1700cc crossflow
Image
Last edited by MLI on 04.03.2019 22:15, edited 1 time in total.
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by atle »

Ser fint ut dette :) Mangler muligens ei T9 kasse ;)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Ja, nå er vi i 2019, og delene til denne motoren ligger antagelig fremdeles urørte på akkurat samme plass som da jeg leverte dem til motorbyggeren sommeren 2017, så her går det unna :)

Fortsetter det slik, så er vi snart i samme klasse som han andre motorbyggeren i Stavanger, som hadde et topplokk til en Renault Alpine-motor liggende urørt på inn-hylla i 6 år :shock: .
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Jampern »

Og den blokka jeg bytta til meg med Torleif etter å ha borra ut et stempel i min står fremdeles i biter på arbeidsbenken nede på "verkstedet". Eller kaldtlageret som jeg liker å kalle det. Ble mye båt i sommer, og når høsten kommer blir verkstedet en fryseboks. Skikkelig utrivelig sted. Min oppvarmede garasje er ennå ikke ferdig, så det blir ikke før dette året at den skal ferdigstilles. Helt standard specs, men "alt" nytt. Lager, stempler, ventiler, kam, followers (hva heter disse på norsk igjen?), fjærer etc.

Men, jeg synes det er ganske labert dersom det ikke er avtalt at han skal utsette byggingen, Magnus? Gjør det sjøl. Dette klarer du. :-)
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by ygz »

Jampern wrote: 06.01.2019 18:25followers
Ventilløftere?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

På en støtstangs-motor (OHV) blir det vel kamfølgere, antagelig.
Mens på en OHC-motor blir det vel antagelig ventilløftere.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Åge Salomon »

Magnus? Æ syns du ska gå fer ein 1500 DL (Dyrisk Lat) motor. Myyyytti enklar å myyyytti belliar. :D
Åsså kan det hend du blir ferdi en gong å da.....Knægg! :lol:
Godt nyttår feresten. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Nå er det gang på bygging av Billigo-motoren min ute på Jæren, du verden så kjekt!
Men tvilsomt om den kommer oppi et motorrom i år, da også bilen skal bygges om litt (større GT-bremser foran og bak, andre fjærbein etc).
Og søknad til Biltilsynet er heller ikke skrevet/sendt enda.

Og bileieren selv har kommet i "reservedels-alderen" etterhvert :) , med en rygg som protesterer kraftig om dagen.
Det setter en del begrensninger på aktiviteten i garasjen framover, dessverre.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

atle wrote: 19.07.2017 20:31 Dette ser jo flott ut :) Syns å ødelegge det hele med en nesten std. kam... Kunne jo blitt gøy :D
Vel, 234-kam i 1600-motor fungerte da veldig greit i bilslalom-Cortinaen til Svein Ludvigsen, og med 160 kubikk ekstra skulle vel momentet bli greit også (nå humrer USA-gutta med 454 cid/7.3 liter big Block V8, "jadda, 160 små kubikk ekstra river nok skinnet av fiskepuddingen, særlig det ja") :)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Og hvis noen lurer på hvorfor motoren kalles Billigo, så var den opprinnelige planen at den skulle bli både billig og god, men så tok det av litt.
Og så var det litt for å minnes den gamle juggel-butikken i Haugesund en gang i tiden, den het Billigo :)
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by ebernt »

He-he. Billigo butikk hadde vi i Oslo også. Lå vel i krysset Tollbugata/Nedre Slottsgate der det ligger en liten matbutikk nå. Der kjøpte man kruttlapper og ikke minst 12-smells "tønnepatroner" til den legendariske lekepistolen "S-Agent". Smalt vel såpass at det av og til kom flammer ut av løpet. Det var tider! :o
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Åge Salomon »

Den der revolver`n den hadd æ å. Skikkele smell!
Holdt du den for nært deg,susa det i øran læng ættipå...... :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Da er onkel Donald hos Englie Racing i gang med motorbyggingen :)
20190213_210329 (1).jpg
20190305_215439 (1).jpg
20190310_211017.jpg
20190323_000114.jpg
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

20190323_000114.jpg
20190326_193932.jpg
20190328_232236.jpg
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Bunnpanne med skvalpeskott og flap-"ventiler", innmat fra AH Racing
(settet er egentlig til Lotus Twin Cam, så hullet til peilepinnen måtte flyttes litt)
20200510_220958.jpg
20200510_221349.jpg
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by ygz »

Meget vakkert!!! :)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Må skryte litt av forumet her, nærmere bestemt alle de kjekke filene og katalogene som er tilgjengelige for klubbens medlemmer under "Teknisk Database". Her kan man f.eks se på (eller laste ned) en PDF-kopi av Fords delekatalog for Cortina mk1, meget nyttig!

Et eksempel fra virkeligheten:
På min nye motor skal jeg sette på et gammelt støpt ventildeksel fra den gamle trimme-sjappa Competition&Tuning i England.
Da må jeg ha lengre festebolter.
Men hvilke gjenger var det nå på disse igjen?
For oss i korttidsminneklubben, er det inn på Google. Det hjalp ikke mye, mange som selger slike bolter på nett, men de oppgir jo så klart ikke gjenger og lengde...

Så da finner vi mk1 delekatalogen på klubbens sider, der bolten vises med delenummer 38228-S.
Nesten helt bakerst i katalogen finnes det en tabell for alle festemidler, den sier at 38228-S skal være en bolt med 1/4"-20 gjenger og lengde 5/8".
En tur på Google igjen forteller meg at 1/4"-20 er en UNC bolt.

Jeg trenger som sagt noen lengre bolter, så finner da nettsidene til Industrisalg på Lura i Sandnes, de har alt slikt i tomme-dimensjoner, se
http://www.industrisalg.no/
Så da blir det en tur dit for å handle 4 stk A4 Sylinderskrue m/6kt hull DIN 912 UNC i dimensjon 1/4"x2".

20201021_195557.jpeg
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Åge Salomon »

Zakariasen Underlige skruer da? Der finnes det visstnok mange "underlige skruer" med ordet i rætt forstand. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Åge Salomon wrote: 22.10.2020 20:32 Zakariasen Underlige skruer da? Der finnes det visstnok mange "underlige skruer" med ordet i rætt forstand. ;)
Joda, de kan sikkert også hjelpe, men Industrisalg i Sandnes er kun en liten kjøretur fra Forus der jeg jobber, slik at det går akkurat å snike seg ut en tur i lunsjen :)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Åge Salomon »

;) ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply