Postordre-motoren fra Billigo
Posted: 28.06.2017 17:35
I flere år nå så har jeg samlet deler for å bygge en "fast road" crossflow-motor, trimmet for kjøring på landevei/lengre turer (max dreiemoment på fornuftige turtall), og ikke for bane (max hk ved max turtall).
Etter 11 timers kjøring hjem fra treff sist helg, opp lange og slake bakker i Telemark med en "gørrlat" 1300-motor, så er det vel bare å sette i gang med motorbygging igjen (men ny motor kommer ikke oppi bilen før tidligst neste år en gang).
Alt av trimmetips i bøker, blader og på nett ligger lagret bak i hjernen, sammen med mye annen unyttig informasjon .
Holbay/Ford Boreham's 1840cc crossflow-motor med Holbay H120-kam, brukt i London-Mexico Rally i 1970, var en inspirasjon, Holbay/Lotus&Caterham 7/Vulcan Engines' 1700cc crossflow med 234 kam og 130hk var en annen inspirasjon.
Men så dukker det opp "billige" kjøp på eBay, som ikke alltid blir så billige/gode i praksis, og kjøp som ikke alltid passer så bra med formål/teori heller...
Foreløpig (med stort forbehold om at noen mer fristende og (u)passende deler dukker opp), så ser spec på motor omtrent slik ut:
-Ny Crossflow AX-blokk fra Sør-Afrika, kjøpt ny på Ford av Per Vefall i Skien en gang på 80/90-tallet, havnet hos meg via http://www.finn.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-Pent brukte kortere (og lettere) 85mm-stempler fra Jon Ole H. (kun gått noen timer i benk), vil gi et volum på ca 1760cc.
-Lengre 5.23" GAF-stålråder, "BDA"-type fra Farndon, via eBay
-Kent 234 kam (eventuelt Holbay H120?) fra Burton
-Portet topp med 41.3 mm og 34.5mm ventiler (omtrent samme spec som i Vulcan's 130hk 1700-motor), via eBay
-1600-veiv fra en motor jeg hadde under benken, med "kniv-kuttede" skinker/motvekter, lettet og balansert hos CTM ute i Dagenham (ca 1 kg lettere nå, standard veiv er ca 10kg)
-Lettet svinghjul fra en Caterham 1700, via eBay
-2xWeber 40DCOE med 33mm halsringer, via eBay, på et innsug portet av en svenske, via http://www.Blocket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette kan jo ikke bli noen suksess, med litt jalla-deler herfra og derfra , men vi prøver, det kan jo bare bli (enda en) dyrekjøpt erfaring/fiasko
Etter 11 timers kjøring hjem fra treff sist helg, opp lange og slake bakker i Telemark med en "gørrlat" 1300-motor, så er det vel bare å sette i gang med motorbygging igjen (men ny motor kommer ikke oppi bilen før tidligst neste år en gang).
Alt av trimmetips i bøker, blader og på nett ligger lagret bak i hjernen, sammen med mye annen unyttig informasjon .
Holbay/Ford Boreham's 1840cc crossflow-motor med Holbay H120-kam, brukt i London-Mexico Rally i 1970, var en inspirasjon, Holbay/Lotus&Caterham 7/Vulcan Engines' 1700cc crossflow med 234 kam og 130hk var en annen inspirasjon.
Men så dukker det opp "billige" kjøp på eBay, som ikke alltid blir så billige/gode i praksis, og kjøp som ikke alltid passer så bra med formål/teori heller...
Foreløpig (med stort forbehold om at noen mer fristende og (u)passende deler dukker opp), så ser spec på motor omtrent slik ut:
-Ny Crossflow AX-blokk fra Sør-Afrika, kjøpt ny på Ford av Per Vefall i Skien en gang på 80/90-tallet, havnet hos meg via http://www.finn.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-Pent brukte kortere (og lettere) 85mm-stempler fra Jon Ole H. (kun gått noen timer i benk), vil gi et volum på ca 1760cc.
-Lengre 5.23" GAF-stålråder, "BDA"-type fra Farndon, via eBay
-Kent 234 kam (eventuelt Holbay H120?) fra Burton
-Portet topp med 41.3 mm og 34.5mm ventiler (omtrent samme spec som i Vulcan's 130hk 1700-motor), via eBay
-1600-veiv fra en motor jeg hadde under benken, med "kniv-kuttede" skinker/motvekter, lettet og balansert hos CTM ute i Dagenham (ca 1 kg lettere nå, standard veiv er ca 10kg)
-Lettet svinghjul fra en Caterham 1700, via eBay
-2xWeber 40DCOE med 33mm halsringer, via eBay, på et innsug portet av en svenske, via http://www.Blocket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette kan jo ikke bli noen suksess, med litt jalla-deler herfra og derfra , men vi prøver, det kan jo bare bli (enda en) dyrekjøpt erfaring/fiasko