En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

En 1600 motor jeg ikke fikk start på for et par år siden ble bare lagt i en krok til en annen gang. I helgen fikk jeg ånden over meg og begynte demonteringsjobben. Det hjalp også at jeg fikk kjøpt meg en motorbukk på Ekebergmarkedet i høst.
_1060957.jpg
Litt rust inni denne, ja. Mulig jeg faktisk tappet den for olje før jeg flyttet verkstedet fra gården til onkelen min da han solgte den. Tabbe.
Men den ser ikke ille ut egentlig. Stemplene satt dønn fast, men det var ikke på grunn av rust, men koks og tjære i stempelringene. Har fått ut tre stempler med rå makt, et eikestykke og en sleggehammer.
_1060960.jpg
Det siste stempelet sitter dønn fast.
_1060961.jpg
Har fylt sylinderen med diesel nå, og det renner ikke en dråpe ut i bunn. Nå har den stått i tre dager, og jeg har testa med jevne mellomrom, uten hell. Så, om noen har et tips om et stoff som løser opp slikt uten å skade stempel eller sylinder tar jeg imot med glede.
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Cortinaterje »

Jampern wrote: Har fylt sylinderen med diesel nå, og det renner ikke en dråpe ut i bunn. Nå har den stått i tre dager, og jeg har testa med jevne mellomrom, uten hell. Så, om noen har et tips om et stoff som løser opp slikt uten å skade stempel eller sylinder tar jeg imot med glede.
Jeg trodde diesel skulle være helt supert til dette.
Det finnes en spray, injector løsner, som kan være verdt å prøve. eller fogasser rens. Denne sprayen skal sprayes på rundt diesel injectorer som sitter kokset fast. Trenger inn og løser opp.

Verdt et forsøk?
Last edited by Cortinaterje on 31.10.2017 7:02, edited 1 time in total.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Det høres ut som riktig stoff. Må testes. Takk for tips. :-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Åge Salomon »

Du har litt å stelle med den Jan Petter.....
Men den som itt prøve,kjæm heller ingen vei. ;)
Kom på ein liten ide.
Mule den ubrukbar da.... Men prøve mæ læl: Einn å snu blokka opp - ned,å så fyll oppi diesel. Da siger diesel`n lenger nedover stemplet. Sånn som den står no,så siger diesel`n berre ned til stempelringan. Mule æ høres dum ut. Æ mått berre nevn det. :roll:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Cortinaterje »

LIQUI-MOLY Injektoren- und Glühkerzenlöser. er navnet på "wirkstoffet" jeg har her.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Det var den jeg fikk googlet meg frem til som tilgjengelig her i Norge, ja. Skal ringe dem og bestille en boks. Takk for innsats!

Åge: Jeg har hatt den fylt fra begge sider, men nå står den med stempelet opp.

Vurderer å sette den i pressa og kjøre den forsiktig. Først prøve den injector cleaner-greia.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by MLI »

CRC Freeze Off kan også være en ide, den har reddet meg noen ganger.

Fra reklamen: "A unique formula that immediately drops the temperature of the area in direct contact with the spray. The freezing effect cracks rusted surfaces, allowing Freeze-Off® to reach deeper & work more effectively than other penetrants."

Image
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Åge Salomon »

Javel. Da har du prøvd det å. :)
Men denn midle Magnus la in her,har æ tru på. Visst det funke som at det "frys", så ska jo metallet krympe..... ;)

Ps: Biltema har ein type frysespray å. Kjøpt en boks fer ei tid sea,men har ikke prøvd den enda.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by SveinF »

Nå har det vært mange forslag her så om alt er kjøpt inn og testet er vel kostnaden på høyde med nytt stempel :mrgreen:

Har aldri forsøkt Biltema http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett- ... 000019607/" onclick="window.open(this.href);return false; på stempler som sitter fast, men for andre fastgrodde saker er denne utmerket.
Har mistanke om at dette er et produkt ala det MLI nevner, men med noe smøremiddel.

Løkke te
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Skal prøve den biltemasprayen. Det går jeg ikke konkurs av. Den Liqui Moly-sprayen må jeg til Lier Traktor for å få tak i, og den er ganske dyr. Jeg har nye stempler liggende, men hadde håpet å spare dem. Toppene på disse stemplene ser ikke strøkne ut, men jeg har sett verre. Sidene på de jeg har fått ut er i bra stand, og det er ingen slark i krysspinnene, etter min vurdering. (Mulig jeg bør få Torleif til å ta en titt på det. Han er mer erfaren med disse motorene enn meg.)
Motoren gikk rundt da jeg satte den i bilen for fire år siden, men den ville ikke starte. Etter det har den stått i en krok, tydeligvis er den blitt tappet for olje på et tidspunkt, dessverre. Det er sikkert jeg som har gjort det i et seriøst anfall av ren idioti.

Takk for alle forslag så langt. Holder dere oppdatert.
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Sånn ser det ut nedi stempelet med litt diesel oppi. Mengden har vært uendret i fire dager nå.
IMG_4143.jpg
IMG_4143.jpg (9.78 KiB) Viewed 7460 times
Resultatet av å tappe den for olje, og så sette den bort:
IMG_4138.jpg
IMG_4138.jpg (11.85 KiB) Viewed 7460 times
IMG_4137.jpg
IMG_4137.jpg (10.87 KiB) Viewed 7460 times
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by bmyrheim »

Bare avtapping av olje i seg selv burde ikke forårsake så mye rust i sylinderløpene og ellers rund om kring i løpet av bare 4 år. Spesielt hvis den har stått inne. Det må nok ha vært litt fuktighet involvert her, enten gjennom åpne ventiler eller andre demonterte åpninger, eller kanskje gjenværende vann fra den gamle olja.
Husker jeg sleit veldig med å få løs 1500 motoren min på slutten av 80 tallet. Den hadde da stått parkert i 5-6 år ute og sto dønn fast. Lot den stå flere måneder med diesel i sylindrene uten at det hjalp nevneverdig. Løsningen ble til slutt demontering av veiv og bruk av trekubbe og slegge. Å få løs stempelringene var heller ikke noen lett oppgave, det var rust og koks. Ende vel med å ofre stempelringene og varme med propanbrenner og småbanke litt på dem. Det kom nå løst til slutt, fantes vel ikke så mye spesialmidler i den tiden heller.
Nå har den stått lagret på låven i 25 år uten olje i bunnpanna. Den var like fin inni som når jeg satte den vekk, da hadde jeg bare smurt sylinderløpene, kam, veivlagre og oljepumpa manuelt med vanlig mineralsk olje.
En del utvendig overflaterust var det riktignok kommet.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by atle »

Helt enig, her har det vært fuktighet til stede. Den største overraskelsen motormessig, opplevde jeg da jeg skulle hugge et par Cortinaer jeg kjøpte, importert fra Sverige, sikkert ikke gått på 20 år. Denne var så rusten at den nesten brakk i 2 deler, hadde attpåtil stått ute et år hos meg. Tok av toppen. Ikke nok med at motoren var forholdsvis nyborret, det var ikke en rustflekk i sylindrene. Forklar det den som kan...
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by MLI »

atle wrote:Helt enig, her har det vært fuktighet til stede. Den største overraskelsen motormessig, opplevde jeg da jeg skulle hugge et par Cortinaer jeg kjøpte, importert fra Sverige, sikkert ikke gått på 20 år. Denne var så rusten at den nesten brakk i 2 deler, hadde attpåtil stått ute et år hos meg. Tok av toppen. Ikke nok med at motoren var forholdsvis nyborret, det var ikke en rustflekk i sylindrene. Forklar det den som kan...
Det må være tørrere på Hobøl enn her i Sandnes, her må vi ha overlevningsdrakt og svømmeføtter for en liten tur til butikken :)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Åge Salomon »

Ifølge media, så trur æ på den ja Magnus. :(
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Har gransket den litt nærmere, og det er en liten greie inne langs sylinderveggen. Usikker på om det er bare en tupp på stempelet eller om det er fra sylinderveggen.
Jeg gidder faktisk ikke å drive med den sinnsyke tuningen av bilder for å vise dette på skikkelig vis. Noen små bilder er alt jeg har tid til å styre med.
IMG_4145 (1).jpg
IMG_4145 (1).jpg (22.48 KiB) Viewed 7355 times
IMG_4146 (1).jpg
IMG_4146 (1).jpg (27.61 KiB) Viewed 7355 times
Bildeopplasting her er helt bak mål i begrensninger. Jeg skjønner godt at folk ikke gidder.
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Jeg tror at det er bare toppen av stempelet som speiler seg i sylinderveggen. Den er veldig blank og fin ellers...
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by atle »

Eller som Vazelina sang : Høgg,høgg, høgg gamle biler... :D
Hobøl har jo Spania klima :lol:
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by Jampern »

Den er vel opprinnelig fra den røde 68-modellen jeg holder på med, og var byttet ut med en 1300 da jeg kjøpte den, med beskjed om at den var veldig dårlig. Om jeg kan redde den på et vis blir jeg glad. :-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.

Post by MLI »

Mulig motoren/sylinderen din har mistet litt komp pga det "hakket" på kanten der, kanskje den har gått med feil blanding eller feil tenning/tenningsbank, og/eller det kan ha kommet noe inn i forbrenningskammeret, som så har gitt det hakket (ser også at det er litt merker på toppen av det stempelet).
Post Reply