Jobb med Cortina

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
cortinagt-e
Posts: 168
Joined: 24.11.2009 15:47
Location: Follebu

Re: Jobb med Cortina

Post by cortinagt-e »

Hva slags deler trenger du ?
André
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Trenger jo diverse deler. Må sette meg ned snart å lage en utførlig liste..

I dag fikk jeg et Capri mk1 karosseri. Er det noen som kan svare meg på om jeg kan bruke forstillingen fra denne?
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Jobb med Cortina

Post by MLI »

Ikke uten en del ombygging, tror jeg. Mener Capri-traversen flytter motoren mere bakover, og brakettene for stab staget er vel også på en annen plass. Capri og Escort har også andre bunnpanner enn på mk2 Cortina, med sumpen bak.

Har hørt om folk i England som har brukt Capri forstilling og litt omsveist travers i forbindelse med ombygging til tannstang-styring på mk2 Cortina, men du skal ha litt peiling på forstillingsvinkler for å få bilen kjørbar etterpå...
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Jobb med Cortina

Post by Jon Kristian »

Halloen. Hvis du tenker på¨å bygge om til tannstang-styring,så må jeg si meg enig med MLI. Oldfordautos og alachi57.com har bra saker. Sjekk der. Har selv handlet hos Alachi57 med god service.Fulgte med gode og lettfattelige instruksjoner og tegninger/bilder. Du må bare opplyse om hva slags fjærbein og motor som skal brukes i bilen.
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Ja jeg ser her og rundt omkring på nettet at dette skal være noe vanskelig. Sporvidden på en Capri mk1 er 1346mm, sporvidden på en Cortina mk2 er 1333,5. Dette skulle kunne kompenseres ved ombygging av kontrollarmene? Er det forskjell i vinklene på spindlene? Motorfester kan modifiseres så motoren kommer på rett plass, innfesting på rammevangene også. Kregningsstaget går fremover, akkurat som på Cortinaen. Tenkte nemlig på å flytte over forstillingen fra Caprien komplett. Må vel ta seg en studietur til Hønefoss og se hva en viss Løkken gjorde på mk1 Cortinaen sin.

Dette er egentlig bare ett ønske fra meg det med å ha tannstang, Ser for meg at det er bedre med en litt mere moderne løsning men vet ikke om det er bedre. Fikk nemlig en ett Capri mk1 karosseri med forstilling i dag.
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Jobb med Cortina

Post by MLI »

Det er bl.a. forskjell i vinklene på spindlene, ja.
Mener at toppen på Capri-beina må dras en del innover ved bruk på Cortina.
Vet at tannstang-oppsettet fra Old Ford Autos er basert på bruk av Capri-bein, og mener å ha sett et bilde av at mutteren på toppen av beinet står nesten så langt innover som beinet kan komme.
Ved bruk av Capri-bein på en Cortina mk1 (som har mindre hull i innerskjermen til fjærbeinet enn på en mk2), må det files ut en god del videre innover i innerskjermen for få toppen på beinet der den skal være (det var en artikkel om dette i Classic Ford for en tid tilbake).
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Hei igjen. Var oppom Cortinaen i helga men den måtte vike for andre projekt. Som de fleste andre har jeg alt for mange projekter og alt for liten tid. Nå når vinteren nærmer seg må man få noen av dem ferdige. Jeg hentet deler til en Audi 100 1973 modell for en kamerat og dro opp til Tynset. Så til det lille sideprojektet..

I fjor kjøpte jeg en Tyssehenger av naboen. Treverket var skikkelig gjennområttent og det elektriske meget diskutabelt.

Image

I helga byttet jeg treverk og stålkanter og da ble den seende slik ut. God som ny..

Image

Image

Image

En annen ting jeg har skaffet meg er denne. Avsluttet et anlegg på Vestlandet og sjefen mente å kaste den. Jeg sa nei og tok den med. Må jo lakkere etterhvert :D

Image

Image

Image

Ja, ja. Litt utenfor emnet men det tåler vi vel :D I løpet av uka skal jeg prøve å få hentet Caprien og etterhvert fraktet den til Tynset..

Håper alle blir fornøyd med kommunevalget.

MVH Dag Henning
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Lite gjort med "Tina" men fant frem litt deler jeg hadde liggende..

Polyforinger til forstilling

Image

ARP-bolter til svinghjul.

Image

Lange hjulbolter, trenger det ikke men ser tøft ut, hehe

Image

Her er Escorten jeg har kjøpt for å erstatte King Caben. Bra for rust og gått 115 000. Litt rust er det jo men det er overkommelig i løpet av ett par timer..

Har stått i over 2 år. Byttet skiver og klosser foran og kjørte den over 30 mil hjem. Bestillt EU-kontroll og skilt så til neste uke ruller den med skilt igjen. Byttet drivakselmansjett her hjemme og monterte noen Toyo Proxes jeg hadde liggende. Støtfangerne er skadet og litt bulker finnes..

Image

Image
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Ikke mye å skryte av når det gjelder Cortinaen men fikk tak i glassfiberskjermer i kveld. For 400 kr. stykket kan man ikke klage. Han hadde flere deler så det kan hende det blir flere deler.

Nissan KC er solgt så nå er det endelig bare Ford igjen på innkjørselen. Escorten var grei på EU. Selv om den hadde stått i 3 år
holdt det med skiver/klosser forann. Lenkearmene til stabstag forann og ett sett med fjører da senkesettet ikke hadde papirer.
Av en eller annen grunn ble senkesettet montert igjen..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Jobb med Cortina

Post by SveinF »

Old Ford Auto Rack & Pinion inn i Corsair i Classic Ford for en tid tilbake

Escort Mk2 travers og Capri Mk3 ben sies det i annonsen

Image
Image
Image
Image
Image
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Her er det som ble hentet i går..

skjermer..

Image

Image

Bra panserlist

Image

En komplett grill

Image


Til uka skal jeg hente panseret jeg kjøpte også. Fikk ikke plass til det i Escorten..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Er en stund siden jeg så til Cortinaen men i går fikk jeg en kveld sammen med den.. Fikk beskjed om at den hadde byttet bopel igjen. Dette er alltså 4 verkstedet den står på. Alle delene var spredd rundt og jeg har ikke anelse hvor alt er hen. Kjenner på meg at noen lottomillioner ikke hadde vært feil. Da skulle det blitt garasje gitt.

Sånn fant jeg den, noe rot ryddet jeg vekk slik at jeg kom til..

Image

Image

Fant ut at jeg må gjøre ferdig gulvet og passasjersiden er nå tett for gamle skruehull..

Image

Baggasjerommet måtte også til pers..
Før:

Image

Etter:

Image

Legger inn flere bilder senere..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Da er jeg kommet dit at jeg kan begynne å konstruere litt.
Etter råd fra flere stiver jeg opp fronten litt. Stål skaffet jeg gratis ved at jeg fikk en skillevegg fra en varebil..

Sånn ble det..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Som dere ser er det helsveiset. Etter hva jeg tror skal dette stive opp litt. Tenkte jo å bruke glassfiberskjermer og da mister jeg jo stabiliteten fra stålskjermene. Skal og lage avstiving mellom dempertårnene bak. Det som gir meg mest hodebry nå er radiatorplassering og hvilken radiator jeg skal bruke. Optimalt burde den totale bredden være 60 cm og 35 til 40 cm høy. Synspunkter og tips er flott.
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Jobb med Cortina

Post by bayliner »

Hei du. Siden du har problemer med hvor bilen skal være så kan du vel bare sette den inn i brakka vel. Tog du han. :lol:
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: Jobb med Cortina

Post by Jon Kristian »

Tips til forsterkninger. Disse bør ikke helsveises. Det blir for stivt,og vil sannsynligvis sprekke etter en tid.Såkallt "sømsveising er best på slike ting. Det går ut på å legge en sveis på ca en tomme,mellomrom på det samme,så neste tomme sveis. Anbefaler at du skjærer opp igjen og gjør dette. Ikke lett å måtte rette opp i sprekker når bilen er ferdig bygget og lakkert. Stag mellom fjærbeinstopper er nesten et "must" ved bruk av fiberskjermer :)
Mvh Jon Kristian
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Unnskyld at jeg drar opp en gammel tråd men trenger litt råd. Ser jo at tid og plass mangler for denne bilen her i overskuelig fremtid. Derfor vurderer jeg å skrote karosseri og ta vare på delene fra det. Hva mener dere om det? Det blir jo bare skrot av å stå rolig som nå. Atlasaksling med 9" bremser er jo verdt litt. Forstilling i deler er jo greit å ha pluss vinduer, dører og diverse...

Image

Har faktisk lyst til å legge mer tid i 4-dørs bilen å få den noenlunde..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Post Reply