Jobb med Cortina
Re: Jobb med Cortina
Hei FoMoCo. Det er fint at du kommenterer og kritiserer. Det er jo derfor man legger ut sitt projekt til allmen beskuelse.
Jeg bygger om fronten av bilen for en grunn, det har jeg skrevet om ovenfor her. Sånn jeg ser det vil ikke dette svekke bilen men snarere gjøre den sterkere. Om så er tilfelle vet jeg ærlig talt ikke. Testen jeg har gjennomført er følgende. Tok tak i låseplata på en Sierra. Den samme som vi tok motoren ut av. Med håndmakt var det mulig å deformere denne både oppover og bakover. I Cortinaen med nåværende løsning ikke mulig. På min bil var jo plata skadet ved at bilen rullet 3 meter og inn i et eller annet.(ifølge tidligere eier) Den var skadet mer enn det var mulig å rette. Det finnes heller ikke skarpe deler som kan spidde eventuelle fotgjengere ved påkjørsel. Ved reparasjon/ombygging er det ikke krav til dokumentasjon hvis tjenestemannen selv kan fastslå at reparasjon/ombygging er tilfredstillende. Dette er en bil førstegangsregistrert før 1971 og skal tilfredstille kravene som denne linken viser til..
http://www.hmkf.no/Customers/hmkf/docum ... v_1926.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De kan på biltilsynet si at det ikke blir godkjent og det er greit. Da er det bare å spørre dem om hvorfor så mange biler blir godkjent uten støtfanger forann.
Jeg skjønner at du blir litt bekymret over ombyggingen min. Det er jeg også. Heldigvis har jeg med meg en mekaniker som har alle papirene. Han kommer også til å foreta Eu-godkjenningen. Han har gitt klar beskjed om at hvis han finner feil eller mangler i henhold til reglene godkjenner han den ikke. Endring av motor, bremser og karosseriarbeid må jeg til BT for å ordne. Heldigvis er det mulig å endre dette senere men da til en løsning som jeg ikke liker. (trangt mellom motor og radiator)
mvh Dag Henning
Jeg bygger om fronten av bilen for en grunn, det har jeg skrevet om ovenfor her. Sånn jeg ser det vil ikke dette svekke bilen men snarere gjøre den sterkere. Om så er tilfelle vet jeg ærlig talt ikke. Testen jeg har gjennomført er følgende. Tok tak i låseplata på en Sierra. Den samme som vi tok motoren ut av. Med håndmakt var det mulig å deformere denne både oppover og bakover. I Cortinaen med nåværende løsning ikke mulig. På min bil var jo plata skadet ved at bilen rullet 3 meter og inn i et eller annet.(ifølge tidligere eier) Den var skadet mer enn det var mulig å rette. Det finnes heller ikke skarpe deler som kan spidde eventuelle fotgjengere ved påkjørsel. Ved reparasjon/ombygging er det ikke krav til dokumentasjon hvis tjenestemannen selv kan fastslå at reparasjon/ombygging er tilfredstillende. Dette er en bil førstegangsregistrert før 1971 og skal tilfredstille kravene som denne linken viser til..
http://www.hmkf.no/Customers/hmkf/docum ... v_1926.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De kan på biltilsynet si at det ikke blir godkjent og det er greit. Da er det bare å spørre dem om hvorfor så mange biler blir godkjent uten støtfanger forann.
Jeg skjønner at du blir litt bekymret over ombyggingen min. Det er jeg også. Heldigvis har jeg med meg en mekaniker som har alle papirene. Han kommer også til å foreta Eu-godkjenningen. Han har gitt klar beskjed om at hvis han finner feil eller mangler i henhold til reglene godkjenner han den ikke. Endring av motor, bremser og karosseriarbeid må jeg til BT for å ordne. Heldigvis er det mulig å endre dette senere men da til en løsning som jeg ikke liker. (trangt mellom motor og radiator)
mvh Dag Henning
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Her kommer litt flere bilder
Panser ferdig operert
Radiator ferdig montert men veldig dårlig bilde
Prøvemontert grill. Det måtte omgjøres litt til men det var greit
Radiator sett fra motorrommet
Radiator sett ovenfra, god plass ihvertfall
Fortsatt kan det gjøres endringer
Panser ferdig operert
Radiator ferdig montert men veldig dårlig bilde
Prøvemontert grill. Det måtte omgjøres litt til men det var greit
Radiator sett fra motorrommet
Radiator sett ovenfra, god plass ihvertfall
Fortsatt kan det gjøres endringer
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Låseplata blir sikkert sterk nok, men er litt bekymret for nedre frontplate + vangen under radiatoren, det er ikke mye blekk igjen der nede nå.
Og hvorfor må du ha akkurat denne radiatoren?
I England kjører noen av Escort-gutta med Cortina mk1/2 radiator (sannsynligvis med litt tettere cellevev) sammen med Cosworth Turbo motorer med 300-400 hk.
Du har kanskje hørt ordtaket om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse?
Vel, med BT er det stikk motsatt, hvis du har snakket med BT på forhånd og sent inn en søknad, så er det mye lettere å få ting godkjent etterpå.
Kommer du bare innom til godkjenning med en ferdig ombygd bil uten å ha presentert planene først, kan det fort bli trøbbel med godkjenningen, da har de ikke hatt mulighet til å påvirke ombyggingen underveis.
Og hvorfor må du ha akkurat denne radiatoren?
I England kjører noen av Escort-gutta med Cortina mk1/2 radiator (sannsynligvis med litt tettere cellevev) sammen med Cosworth Turbo motorer med 300-400 hk.
Du har kanskje hørt ordtaket om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse?
Vel, med BT er det stikk motsatt, hvis du har snakket med BT på forhånd og sent inn en søknad, så er det mye lettere å få ting godkjent etterpå.
Kommer du bare innom til godkjenning med en ferdig ombygd bil uten å ha presentert planene først, kan det fort bli trøbbel med godkjenningen, da har de ikke hatt mulighet til å påvirke ombyggingen underveis.
Re: Jobb med Cortina
Det er ikke stivheten eller at det ikke er sterkt ,stiv nok jeg er bekymret for ,men heller at rent teknisk du endrer jo hele karakteren på fronten, dvs skulle du møte en bil front i front, så er der en spesiell grunn for at cortinaen er laget litt bløt i fronten !mao man har tenkt at den skal gi etter på rette måten, nå er ikke Cortina nå spesielt sterk i fronten , slik som eks eldre opel rekord etc , men alt henger sammen med alt som Gro sa engang.. he he og det er slike tanker om sikkerheten som svirrer opp hodet på fag personell hos BT de er nødt til å forholde seg til lover og regler ,hvis ikke hadde vi fått biler som vi ser i Thailand , der det ikke er uvanlig med opel front og Mazda bak stuss...
Re: Jobb med Cortina
Jeg har sendt søknad til biltilsynet og fått foreløpig godkjenning. Dette ble gjort i fjor høst.
Grunnen til at det ble Taunusradiator er vel tilfeldigheter. Med de festene jeg har nå kan jeg bruke mye annent rart også. Snakket med Morten Midtlien og han fortalte at det var radiatorene de brukte, så sånn ble det.
Bunnen der jeg har kappet bort endel blir forsterket så det skal ihvertfall ikke bli svakere enn orginalt. Dette er et punkt som biltilsynet la vekt på da jeg var innom ombyggingsgruppa på Risløkka i Oslo. Dette er også noe den enkelte tjenestemann kan ta avgjørelse om.
Tiden vil vise om jeg får det godkjent men det er klart det er noe jeg tenker på når dere nevner det..
Takk for at dere kommenterer her, synes det er viktig
Grunnen til at det ble Taunusradiator er vel tilfeldigheter. Med de festene jeg har nå kan jeg bruke mye annent rart også. Snakket med Morten Midtlien og han fortalte at det var radiatorene de brukte, så sånn ble det.
Bunnen der jeg har kappet bort endel blir forsterket så det skal ihvertfall ikke bli svakere enn orginalt. Dette er et punkt som biltilsynet la vekt på da jeg var innom ombyggingsgruppa på Risløkka i Oslo. Dette er også noe den enkelte tjenestemann kan ta avgjørelse om.
Tiden vil vise om jeg får det godkjent men det er klart det er noe jeg tenker på når dere nevner det..
Takk for at dere kommenterer her, synes det er viktig
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Da er det rustsveising på programmet. Var en god del på støtdemperfeste på førersiden så jeg starter der.
3 lag med plate gjør at rusten presser øverste platen opp. Frem med kappeutstyret..
Kappet bort det jeg mente var nødvendig.
Lage deler og sveise inn. Skulle ønske jeg kunne å sveise
Ferdig med selve festet, platene over igjen
Mangler litt her også. Kapp vekk og legg i.
Da får vi se når neste tur blir til bilen grunnet jobb, vi får se.
3 lag med plate gjør at rusten presser øverste platen opp. Frem med kappeutstyret..
Kappet bort det jeg mente var nødvendig.
Lage deler og sveise inn. Skulle ønske jeg kunne å sveise
Ferdig med selve festet, platene over igjen
Mangler litt her også. Kapp vekk og legg i.
Da får vi se når neste tur blir til bilen grunnet jobb, vi får se.
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Da ble det tid til over for Cortina igjen..
Rust, rust og mere rust. Det er bare å sveise det, selv om jeg er amatør til de grader. Man må jo lære seg, hehe
Kommer mere senere hvis noen er interesert..
Rust, rust og mere rust. Det er bare å sveise det, selv om jeg er amatør til de grader. Man må jo lære seg, hehe
Kommer mere senere hvis noen er interesert..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Jepp, jeg er interessert. Skal igang med det samme rustsveising etc på min så fort det blir litt mildere.. Kjekt å se hvordan andre gjør det, da det er første gang for meg....
-
- Posts: 247
- Joined: 23.11.2009 17:01
Re: Jobb med Cortina
hallo. skal ikke kritisere noen,men du lager masse jobb synes jeg...kapp av 5 cm under radiator og knekk en plate sveis inn under samt sjer av 5mm på hver side ved siden av radiator og sjer 5 cm av låseplate bøy den litt inn. og der sitter den fint. bare ett hint.
Re: Jobb med Cortina
Hei ja. Jeg studerte bilene dine da jeg var innom deg Morten og det var det som var planen. Det ble vanskelig å få tak i låseplate og så kan det vel hende at man trenger litt ekstra plass senere ved eventuelt motorbytte. (les: snurre)
Jeg har også skjert bort den første konstruksjonen av radiatorplasseringen og tenker på noe anderledes men fortsatt radiatoren langt fremme. Det eneste jeg egentlig ønsker meg nå er et verksted som ditt og halvparten av kunnskapen din om Cortina..
Jeg prøver meg frem og da er det viktig at dere sier ifra.
Her ser dere erstatningen for låseplata nesten ferdig.
Hvis noen lurer på det grove firkantrøret er det der fordi vi måtte jekke ut bilen fordi den hadde seget sammen så du ikke fikk på plass panseret. Når alt er ferdig i fronten forsvinner det..
Jeg har også skjert bort den første konstruksjonen av radiatorplasseringen og tenker på noe anderledes men fortsatt radiatoren langt fremme. Det eneste jeg egentlig ønsker meg nå er et verksted som ditt og halvparten av kunnskapen din om Cortina..
Jeg prøver meg frem og da er det viktig at dere sier ifra.
Her ser dere erstatningen for låseplata nesten ferdig.
Hvis noen lurer på det grove firkantrøret er det der fordi vi måtte jekke ut bilen fordi den hadde seget sammen så du ikke fikk på plass panseret. Når alt er ferdig i fronten forsvinner det..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Jobb med Cortina
Hei. Ser du har fått mange gode råd ang ombyggingen din. Akkorat den biten ønsker ikke jeg å uttale meg om,da jeg aldrig
har gjort sånne ting.
Men jeg vil gji deg ros, for at du er så flink til å putte inn bilder av det du driver med!
Bilder av det ein driver med,er både lærerikt og underholdende for oss andre.
Jeg har også prøvd å få inn bilder her i Forumet fra kameraet, men har til dags dato ikke fått det til.
Eilif Eriksen har vist meg kolles jeg gjør det, og har det oppskrivi på papir ved datamaskina. Men ikke faaa..... om æ får det te! Æ veit at det er trening som må til,så jeg må vel bannas å prøv meir ventle.
Så all honnør til deg for bilder av Cortinamekking!! Lykke til videre!
Hilsen formann Åge ( Reodor)
har gjort sånne ting.
Men jeg vil gji deg ros, for at du er så flink til å putte inn bilder av det du driver med!
Bilder av det ein driver med,er både lærerikt og underholdende for oss andre.
Jeg har også prøvd å få inn bilder her i Forumet fra kameraet, men har til dags dato ikke fått det til.
Eilif Eriksen har vist meg kolles jeg gjør det, og har det oppskrivi på papir ved datamaskina. Men ikke faaa..... om æ får det te! Æ veit at det er trening som må til,så jeg må vel bannas å prøv meir ventle.
Så all honnør til deg for bilder av Cortinamekking!! Lykke til videre!
Hilsen formann Åge ( Reodor)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Jobb med Cortina
Hei Brakka!
Ikke for og kritisere jobben din men siden du skal ha samme bly klompen som meg i bilen så kunne jeg ikke dy meg for og gi deg ett tips snitt i motor feste brakettene på forstillingstraversjen og bøy disse tilbake litt og vips så har du en helt annen vekt fordeling på forstillinga di + att du slipper og rote så i fronten din.Bare ett tips biltilsynet er opptatt av vekt på for aksel.
Mvh A Lia.
Ikke for og kritisere jobben din men siden du skal ha samme bly klompen som meg i bilen så kunne jeg ikke dy meg for og gi deg ett tips snitt i motor feste brakettene på forstillingstraversjen og bøy disse tilbake litt og vips så har du en helt annen vekt fordeling på forstillinga di + att du slipper og rote så i fronten din.Bare ett tips biltilsynet er opptatt av vekt på for aksel.
Mvh A Lia.
Re: Jobb med Cortina
Det var et godt tips. Du har vel ikke noen bilder som viser dette? Et spørsmål til. Jeg har jo mellomaksling som passer nå. Må jeg da korte den?
Slenger opp noen fler bilder jeg da..
Her må det kappes vekk mer stålmark
Sveist ferdig men må tennes slik at det ikke kommer vann igjennom
Mangler litt friskt stål her og, er likedan på andre siden
Fant noen breddere fra "host,host" Golf 2. For å få et lite avbrekk kastet vi på noen deler og teipet fast.
Jeg liker det ihvertfall. Grunnet jobb på Voss og at bilen har byttet bopel vet jeg ikke hvor lenge det er til neste oppdatering..
Slenger opp noen fler bilder jeg da..
Her må det kappes vekk mer stålmark
Sveist ferdig men må tennes slik at det ikke kommer vann igjennom
Mangler litt friskt stål her og, er likedan på andre siden
Fant noen breddere fra "host,host" Golf 2. For å få et lite avbrekk kastet vi på noen deler og teipet fast.
Jeg liker det ihvertfall. Grunnet jobb på Voss og at bilen har byttet bopel vet jeg ikke hvor lenge det er til neste oppdatering..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Hei.
Har vel ingen bilder av dette.
Da jeg holdt på med dette prosjektet så skulle jeg sette inn 5tr kasse også dette krever også modifisering av tunellen på mk 1.Så da senka jeg og flytta bakover motorfeste brakettene så langt bak jeg fikk uten att motoren kom bort i torpedo veggen måtte gjøre dette for og få plass til innspruten under panseret da ikke dette gikk med orginal høyde på festene brukte volvo b20 motorfester.Også til spørsmålet ang korting av mellom aksel den må nokk tilpasses etter kassen du skal bruka ja.Kommer annpå hvor mye jobb man vil legge i prosjektet for det er en del jobb med målinger og tilpasning.
Mvh A Lia.
Har vel ingen bilder av dette.
Da jeg holdt på med dette prosjektet så skulle jeg sette inn 5tr kasse også dette krever også modifisering av tunellen på mk 1.Så da senka jeg og flytta bakover motorfeste brakettene så langt bak jeg fikk uten att motoren kom bort i torpedo veggen måtte gjøre dette for og få plass til innspruten under panseret da ikke dette gikk med orginal høyde på festene brukte volvo b20 motorfester.Også til spørsmålet ang korting av mellom aksel den må nokk tilpasses etter kassen du skal bruka ja.Kommer annpå hvor mye jobb man vil legge i prosjektet for det er en del jobb med målinger og tilpasning.
Mvh A Lia.
Re: Jobb med Cortina
Hei ja. Jeg har egentlig alt tilpasset, kardangtunell, girkassefeste for Type 9 og passende mellomaksling. Må vel korte den jeg har da om jeg flytter motoren lenger bakover da vel?
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Hei!
Ja flytter du motoren bakover så må du nokk korte mellom akselen.Det er nok lettest og fortsette i den enden du har begynt.
Mvh A Lia.
Ja flytter du motoren bakover så må du nokk korte mellom akselen.Det er nok lettest og fortsette i den enden du har begynt.
Mvh A Lia.
Re: Jobb med Cortina
Ja layouten var jo der i og med at bilen har hatt ohc med turbo tidligere. Batteri skal ihvertfall bak i kofferten i og med at noe vekt må jeg jo ha bak...
Kan jo også nevne at jeg vil kjøre med lange bolter i navene, mest fordi jeg synes det ser tøft ut, kjøpes så fort jeg kan..
Her er bilen hos forrige eier.
http://www.youtube.com/watch?v=w8pS3aSsFA0" onclick="window.open(this.href);return false;
Også må man jo vise hva man kjøpte i fylla og vel
Må jo ha mere å gjøre så klart, skal bare gjøre litt småting sier man til kjærringa mens all plass blir fylt av ditt og datt
Kan jo også nevne at jeg vil kjøre med lange bolter i navene, mest fordi jeg synes det ser tøft ut, kjøpes så fort jeg kan..
Her er bilen hos forrige eier.
http://www.youtube.com/watch?v=w8pS3aSsFA0" onclick="window.open(this.href);return false;
Også må man jo vise hva man kjøpte i fylla og vel
Må jo ha mere å gjøre så klart, skal bare gjøre litt småting sier man til kjærringa mens all plass blir fylt av ditt og datt
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Hei Brakka!
Det var vel godt og kjøre hjem på den i fylla såg du hadde varme sete på han så det måtte vel vere komfotabelt eller?
Mvh A Lia.
Det var vel godt og kjøre hjem på den i fylla såg du hadde varme sete på han så det måtte vel vere komfotabelt eller?
Mvh A Lia.
Re: Jobb med Cortina
Man er jo ikke helt bortreist selv om man er under magien til Kong Alkohol
Ekstrautstyret er jo hele gleden. Blir fint til sommeren når det regner 90% av tida.
Det er et lite problem å få den i 1.gir men får vel bare justere, stått i 3 år men startet etter ny bensin og to tråkk på kicken.
Kan også melde at jeg har besøkt Cortinaen på det nye verkstedet. Der har den selskap av Ford pick-up fra 60-tallet, Boble fra 50-tallet og diverse annet. Får prøve å få gjort litt neste gang man har fri..
Ekstrautstyret er jo hele gleden. Blir fint til sommeren når det regner 90% av tida.
Det er et lite problem å få den i 1.gir men får vel bare justere, stått i 3 år men startet etter ny bensin og to tråkk på kicken.
Kan også melde at jeg har besøkt Cortinaen på det nye verkstedet. Der har den selskap av Ford pick-up fra 60-tallet, Boble fra 50-tallet og diverse annet. Får prøve å få gjort litt neste gang man har fri..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Re: Jobb med Cortina
Her står den på det nye verkstedet. Får vel prøve å reise dit en tur når man kommer hjem fra jobb.
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD