Jobb med Cortina

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Jobb med Cortina

Post by brakka »

For et par år siden handla jeg meg en utslitt Cortina MK2. Planen var å fikse kaross og legge inn en 2 liter. Grunnet diverse ting ble den først påbegynt i forrige uke.

Her kommer litt bilder.

Image

Image

Ugangspunktet..


Image

Image

Image

Litt deler.


Image

Image

Motor som skal brukes.

Image

Image

Image

Image

Image

Arbeidet pågår.


Som man ser er det noe rust men det blir vel i orden. Denne skal ikke bli orginal. Det blir 2 liter med innsprut og 5 trinns. Capri bakaksel (atlas) med 9" bremser. Taunus 2 liter bremser foran.

Ha en fin Cortinakveld
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jobb med Cortina

Post by Åge Salomon »

Lykke til videre med restaurering! ;) Du e jo allerede godt igang.

Hilsen formann Åge.
:)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Ja da, er i gang. Om det kalles restaurering kan man vel ikke si. Det er vel mere ombygg å snakke om. Skal ihvertfall redde kaross og få det på veien. Det blir jo nesten oppskrifta til MKtu-mafiaen.
Skal prøve å oppdatere med bilder nå noe skjer jeg hvis det er innteresse.
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jobb med Cortina

Post by Åge Salomon »

Så klart har vi intresse tå å føll me prosjektet dett. E et nytt medlemsblad på gang no,men du vinn kansje itt å få e me no.
Men det bli jo fleir blad framover,så da bør du send in litt bilda å text vettu.
Ja,som du sjøl skriv,så bli de vel såmmå "resepten" som Follebumafian med 2lt å 5trinns gearkasse. Syns det e respektabelt å gå laus å monter in helt anna drivverk i en gml Cortina. Men du får lønn fer strevet når du vri om nøkkel`n å "Vroom"! ;)
Lykke te!
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Da har det blitt gjort litt til. Skulle bare ønske at mere tid kunne deles ut men sånn er det.

Begynte med å demontere skjermen på høyre side. Hvor mye rust skjuler denne siden?

Image

Her måtte vinkelsliperen frem. Utrolig hvor mye vanskeligere denne siden er kontra andre siden

Image

Skjermen er borte og rusten på denne siden er endel mindre enn på venstre. Nederst på A-stolpen og i forsterkningsplata på utsiden
av støtdempertårnet. Fullt overkommelig. Må å sveise litt ekstra mellom dørhengslene da stålet var meget tynt der sveisene til skjermen
satt.

Image

Her er bildet tatt fra en annen vinkel. Lyktepotta og blink er også tatt av..

Image

Da denne bilen har blitt prøvekjørt med Turbo/Is motor har den motornett fra Sierra og orginalnettet. Dette måtte ryddes opp i og
skjermes da sveisen skal rulles igang..

Image

Her er motornettet fjernet og orginalnettet brettet til side. På foregående bilde og dette ser man hvor langt frem jeg har tenkt å plassere radiator.

Image

Her er et bilde forfra. Radiatoren som kommer fra Taunus kommer i den høyden dere ser og det medfører at vi må ta ut litt av panseret
innvendig. Blekk som må fjernes er det som panserkrok sitter i. Det er ikke så farlig da radiatorplasseringen gjør orginal låseplate umulig.
Låsing av panser må da gjøres med nedfelte panserlås. Ikke slike som låsebolten stikker opp av panseret..

Image

Hvordan den blir i fronten er vel ikke helt klart enda, resultatet blir vel til etterhvert som vi ser hvordan ting utvikler seg. Det eneste jeg
er sikker på er at jeg skal dele orginalfangeren så jeg får 2 korte. Hvis det er noen som vil donere 2 støtfangerfester forann er de hjertelig
velkommne.

Håper jeg ikke har kjedet dere.

Dag H.
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Jobb med Cortina

Post by FoMoCo »

Hei ! ;O)

Ikke for å kritisere deg på noen måte,men vil ikke radiatoren komme litt i konflikt med slutt stykket / lukke mekanismen panser
med "sikkerhets bøylen" som skal hindre panseret fra å gå i frontruta ?

Du får ha lykke til med prosjektet ! :D
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jobb med Cortina

Post by Åge Salomon »

Ja, det såmmå problemet "slo" mæ å. Men det finn han vel ut tå ættikvart.
Ihvertfall ganske greitt å ha den sikkerhetshaken intakt......
Spør klubbmedlem Eilif Eriksen. Han fekk panseret ranga over frontruta på sin Cortina.....,men berga frontruta.
En kjenning tå mæ,på Verdal`n va utsett fer det såmmå. Men han va meir uheldig da. Va på tur te å passer en jerbaneundergang i en dønn strøken Volvo Amazon. Han ha vel litt fer stor fart å pansret kom opp,å han mista fullstendig utsynet,å kjørd rett i betongen på sida ved undergangen. Han sjøl jo`l sæ vel ingenteng, men den -70 mod 122 S Amazon vart totalvrak!!
Så et sikkerhetslås på pansret e nok lurt å ha ja.
Ha en fin kveld. Ska ta mæ en tur i dusjen no. Sjøla sei det lokte tå mæ,....,enda hu har itt luktesans...... :lol:

Hilsen Åge.
:D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Jobb med Cortina

Post by FoMoCo »

Ja denne sikkerhets kroken.. har jo en ganske viktig funksjon i grunnen, hvis hovedlåsen svikter er den jo den siste greia som
hindrer panseret fra å gå i ruta...
Har vært borti at de har rustet solid fast i en stilling slik at den ikke gikk i inngrep ,da er det litt skummelt ,
eks kjøre på motorveien i 90 KMt ;) som oftest går det jo med det fleste av oss over femti ,men alikevel kan være greit å
gi denne hake mekanismen en dråpe olje i ny og ne..
ikke bare ruta kan da gå fløyten,men også vrenger man vel sikkert også panseret ,inne der det er festet til hengslene..
Den opplevelsen som sikkert mange har hatt å få panseret i front ruta,det har heldigvis aldri hendt meg ,men så har jeg nå
ALTID hatt den løs og velsmurt..
Det Kan jo hende andre vil låne cortinaen av deg ,eks kona ,så du holder den vel altid velsmurt ? ... he he :D
User avatar
lotusmk2
Posts: 87
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: Jobb med Cortina

Post by lotusmk2 »

Super, er det deg?? :D
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jobb med Cortina

Post by Åge Salomon »

Kjerringan må smøras dem å ja....... :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Jobb med Cortina

Post by FoMoCo »

Du har helt rett Åge ! :mrgreen:

http://www.indiaonrent.com/forwards/h/h ... 1oqvgj.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Sånn kan det gå... !

:lol:
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Jobb med Cortina

Post by MLI »

Ser ut som bilen din fremdeles har de originale framskjermene, og det ser ikke ut som det har vært noen der før deg og lappet på innerskjermene, slett ikke verst, så slipper du ihvertfall å gjøre om igjen "gamle synder" fra tidligere eiere, ganske greit det.

Hvorfor vil du flytte radiatoren såpass langt framover?
Og hvis du nå skal flytte den såpass langt inn under låseplata, hvorfor ikke heller bruke en radiator med ekstern ekspansjonstank? Burde bli lettere å fylle på da.
Radiator fra 90-talls VW Polo er mye brukt i England når det settes inn større motorer i engelsk Ford, den er av alu og ikke så stor, samtidig som den er billig.

Såvidt jeg vet pleier Follebu-gutta å skjære ut en bit i nedre indre frontplate under radiatoren, og knekke til en 90-grader vinkel som de sveiser inn, men mener radiatoren fremdeles henger på samme plassen.
Samme teknikken brukes også på Escort når det settes inn 2.0 OHC.
Du burde kanskje sjekke med Biltilsynet hva de mener om å skjære ut deler av låseplaten, kjedelig om de klager på det etter at du har bygget alt ferdig...
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: Jobb med Cortina

Post by Jampern »

Her er et bilde av hva de har gjort på en MK2 Escort for større radiator.
Attachments
mk2escort.jpg
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Grunnen til at det blir som det blir er todelt. Dere ser på de første bildene at deler av låseplata er borte. Etter overveielse bestemte vi, jeg og han som hjelper meg, at å sveise inn orginalplata og modifisere den egentlig ikke var nødvendig. Vi kortet plata enda litt mere og skal erstatte "mellomlegget" med 4-kantstål som dere ser på bildet forann og bak radiator. Jeg vil å ha radiator langt fremme for å frigjøre mer plass forann motor. Løsningen med borttatt plate gjør og at ved eventuell fjerning av radiator må man løsne 4 skruer og 2 slangeklemmer og løfte den rett ut. Om løsningen er feil eller riktig vet jeg ikke men dette er det vi gjør. Må vi bygge det om senere får vi gjøre det.

Anngående panserlås blir det jo 2 lås og er de åpne vises det på lokkene over låseboltene. Det går nok fint skal dere se, Men det er veldig hyggelig med kommentarer, kritikk og diverse. Det gjør at man tenker litt og kanskje gjør om på ting som blir feil.

Tusen takk til alle..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: Jobb med Cortina

Post by pappa torsk »

trur nok slike låser du nevner holder mer enn nok..se på div dragracebiler...0-200 på 10 sek med to "usle" låser..ikke ofte dem mister deler etter "veien" så kjør på slik du planlegger :) ..løsningene som mange andre har valgt, funker meget vel og bra..men,hvorfor ikke dra den litt lengre en gang iblant!?! er slik det oppstår nyheter og nydesign i alle felt i verden. egene løsninger og prøvelser er det som gjør det gøy å plundre med gamle biler, også så gøy det er når man lykkes!! :D ..kan fort bli kjedelig å tråkke i samme spora som bøttevis med folk har gått i før..syns jeg da..ser du på bilene mine også om du leter!! :D det er nemli MINE biler!! ;) Peis på du, ska still opp ved sia a deg med mk1 min med 2 liter og 5tr neste sommer(forhåpentligvis)..begynner ombygging i disse dager 8-)
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Hei pappa torsk

Vi får se om den blir ferdig først før vi stiller ved siden av hverandre.
Dette blir lite orginalt. Vi har snakket om luftfilter inne i forskjerm, dette for å eliminere varmluft. Vi skal å bytte "forsterkningsplatene" utenfor
støtdempertårnene, forlenge disse og bredde dem slik at de kan sveises fast mot torpedoveggen. Løsningene vi velger er noe vi har tro på uten
annen kunnskap enn, må jo prøve.

Har også handla ny konebil i dag. Mondeo TDCI ble byttet mot denne..

Image
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jobb med Cortina

Post by Åge Salomon »

Ådæken Torgeir! Ska du putt in en 2ltr`s i Cort`n da ja. Bli da du kjøre ifra oss all ihop du da.... ;)
Sierra motor da? Bli artig å sjå te såmmår`n på treff sju. Tvi - tvi!
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

I dag måtte jeg hjelpe en kompis med bilen hans. En liten digresjon og noe ganske anderledes enn Cortina.

Image

Må også vise forskjellen mellom bresekloss bak til en Mondeo 04 og en Mercury Grand Marquis 99.

Image

Kos dere i helga
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Jobb med Cortina

Post by brakka »

Da er det klart for en liten oppdatering.. Til dere som er skeptisk til låseplateombyggingene vil dere få se hvordan det nå blir..

Her må det kappes litt ut. Plass må til :x

Image

Renskjæring av gamle synder. Jeg ble ihvertfall fornøyd

Image

Her er den nye "låseplata" på plass med fester til radiator. Bare punktet fast hittill.

Image

Hva er dommen over "låseplata"? Luftig og fin synes jeg, og stiv er den og med 4-kantstål

Image

Mer kommer om litt..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Jobb med Cortina

Post by FoMoCo »

Hallo :o ,ikke for å kritisere deg på noen måte her ,men tror du begår litt av et lovbrudd med å modifisere denne delen på bilen ,
husk biltilsynet aksepterer ikke endringer på rent hobby basis, for å få noe slikt du her gjør godkjent ,da må man i det minste gjøre det
gjennom,via et autorisert verksted i ryggen ,ikke sikkert de hadde heller hadde fått igjennom slike endringer du her gjør ..
Men for all del ikke mist motet :D , tenkte bare på du legger ned mye arbeid som kan bli bortkastet hvis de rette myndigheter
sier Nei .
Post Reply