tilbake i (fra?) garasjen

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

tilbake i (fra?) garasjen

Post by ygz »

Ganske vittig egentlig. Satsa på at motorn ville vare ei god stund til, så da jeg leverte rustholken inn til gjenoppliving ba jeg Classic Car Restorations la den være og tenkte å ta den om noen år. Hadde ikke regna med Bil i Nord. Gud vet hva de gjorde med doningen da den var inne til eu-kontroll, men faen veit at den gikk jævli dårlig etterpå. Så nå har jeg leid garasje, kjøpt elefant og starta sirkus. Hehe. Nå har jeg endelig noen resultater å meddele. Snart også bilder og kanskje til og med film.

Heiste ut gode gamle svarten i forgårs og fikk åpna den opp. Alle veivlagre fine, rådelagre fine, men rammelagre? O-ve! Skyver veiva sånn ca 0,10 - 0,15 mm fram og tilbake: klakk, klakk. Med nye rammelagre i sier det riktignok bare "klikk, klikk", så kanskje nede på 0,08 mm slark. Finnes det oversize rammelagre? Og har det noen hensikt å piske et dødt skinn på den måten? Ekspertsynsing og hjemmesnekrede synspunkter velkommen!

Uansett, har ordna ny motor, og om gammeljernet ikke kan reddes, dukker det vel opp ei blokk på et vis. Så var man igang med legobygginga igjen, da. Og det er nå egentlig ganske trivelig :D
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by MLI »

Går ut fra at du med rammelagre mener thrustelagre (thrust washer på engelsk)?
Disse finnes i std dim, +0,0025 og +0,010 hos Burton.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by Åge Salomon »

Hei ijen Yngvar.
Kan itt sei anna, enn at den "klabbsmedan" som meir eller mindre "drept" motoren din, skoll absolutt hatt seg en rettele oppstrammar! :x
Fer jævli at sånne ska kalle seg mekanikera.
Men du e igang ijen me ny "maskinist" ,så du har ihvertfall ikke mista motet enda. ;)
Æ ønske deg lykke til videre med reparasj. tå en ælles så veldig fin Cort. :)
Kjem du på treff te Horten neste sommer? Ein lang tur, men det går an. Du er også så klart velkommen uten Cortina`n. ;)

Hilsen Åge Reodor på Rør`n.
:mrgreen:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by ygz »

Joda, var tanken å innvie nymotor med å kjøre sørover på treff. men spørs litt hva slags dato møtet faller på. Er det 18-19 juni bør det gå bra. helga etter det forsvinner jeg ut av landet for ei stund.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by Åge Salomon »

Ka dato det bli, e vel itt bestemt enda. Men vi må unngå å legg det te såmmå helga som Velodromloppet i Sverige ihvertfall.
Arrangøran, Brdr.Wilhelmsen bør kansje få ha et ord med i laget ang dato å. Men treff bli det vettu.
Så vesst du kjem pr.Cortina , e det isåfall MEGET så spenstig tå deg ! Det e jo tross alt en distanse på ca 200mil.....
Så kjem du pr. Cort., e det nok ingen tvil om hvem som tar premien "Lengst kjørte". ;)
Her på Røra kom det 15-20cm med snø inatt å idag. Blir snøen leggan utover vinter`n, så blir telen nesten som tundra,da vi tidligere hadde ca 14dgr med 10-15 minus. Er bedre med litt snø før dei verste kuldegradene setter inn, men det er det visst ingen av oss som klarer å styre. Å liksågreitt kan nok det vårrå..... Ha nok vørti mang rare værtypa vesst all skoll ha fått bestemt... ;)
Så det e nok best at "Vår Herre" tar sæ av været. :)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Dag-Henning
Posts: 96
Joined: 23.12.2009 10:55

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by Dag-Henning »

- er litt usikker på om tallene henger helt ihop her.... : Jeg mener da bestemt at aksialslakken skal være 0,15 - 0,20 mm på veiva, og litt bevegelse skal du kjenne når du tar tak og drar frem og tilbake ! Jeg skal sjekke i papirene hjemme..........

Velodromloppet 2011 ; - der må dere stille ! Tipper på mange norske deltakere neste år, for løpet vil inngå i vår serie, og det er mange nye biler på gang !! Til og med en grønn Lotus Elan er klar igjen, etter ublidt møte med en Lotus Cortina i 2009 ..... !! :)

DH
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by Åge Salomon »

Joda, Velodromloppet kan æ godt tenk mæ å vårrå med på.
Men plikten overfor Cortinaklubben går foran sju.Men veit du ka dato Velodromloppet arrangeres i 2011?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Dag-Henning
Posts: 96
Joined: 23.12.2009 10:55

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by Dag-Henning »

Yes, det blir 17. - 19. juni 2011!
superspeed
Posts: 27
Joined: 22.11.2009 0:07

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by superspeed »

Dag-Henning wrote:Yes, det blir 17. - 19. juni 2011!
stemmer att aksial slakken på veiva er 0,08-0,28mm og det blir ivertfall noen som dukker opp på karlskoga 17-19 juni med
cortina fra vestfold gjengen , velodromloppet er blitt noe man bare må ha med seg får ikke nok.
Det blir selvfølgelig og kjøre cortina dit ,har gjort det siden 2004 .
synd hvis wilhelmsen legger treffet til samme helg, da skjer det jo for andre året på rad.
spørs om ikke racing innteressen er større blant cortina medlemer i vestfold enn
ellers i klubben.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by Åge Salomon »

Takk fer den Dag Henning.
Men vesst du skoll finn på å ombestemme deg, så e du velkommen te Horten på Cortinatreff. ;) ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by ygz »

Ta en nærmere titt her og se hva dere tror om denne slakken:

http://www.youtube.com/user/metrognomen ... 4mvQFw5XwA" onclick="window.open(this.href);return false;
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by SveinF »

Ser ikke så bra ut på filmen, men før det felles noen endelig dom bør du sjekke med følerblad. Ikke sikkert det er så ille.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by ygz »

Takk for rask tilbakemelding, Svein.

Hørte du lyden også? Den synes jeg er verst.
Har prøvd å sette i nye lagre, det reduserer slakken merkbart (og lyden blir langt mindre skummel, men tror nok jeg må opp på overdim).

Symptomene på bilen var sterke vibrasjoner i lengderetninga, til å begynne med kun helt minimalt ved bakkestart.
Da jeg fikk bilen tilbake fra EU-kontroll og utstrakt hærverk hos *** (oppgir foreløpig ikke navn på det forbanna amatørverkstedet) kom sterke vibrasjoner hver gang jeg tok løs på første gir, deretter ved gasspådrag generelt. Motoren gikk helt for jævlig under belastning, men helt uten ulyd eller vibrasjoner uten belastning (i fri).

Rammelagrene (thrust washers) får vel mest belastning ved clutchbruk, hvis jeg har forstått det rett. Eneste forklaring jeg har på hvordan bilen kunne bli så mye verre i løpet av noen timer i hendene på *** (det før nevnte forbanna amatørverksted) er at de har tatt en rivstart på kald motor, eventuelt kjørt kald motor på svært høyt turtall.

Hva mener forumets Cortinaeksperter?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by FoMoCo »

Ikke uvanlig med stor slakk langsgående på veiva på disse motorene,men klart uheldig på en motor som skal utsettes for litt raske
klapp på pedalen.. ( bruken avgjør! ) men stor slakk er aldri bra .
Ser ut på meg som den beveger seg en god del mer enn en drøy tiendel og to som er ok , mye mer slakk og du bla har et register kjede som utsettes for mye unødvendig og uheldig press sideveis .
Den klaringen du allerede har nu med nye lagre ,den vil nok kunne øke noe i innkjørings perioden ,så hvis du etter boka nu har mer slakk enn tillatt ,da bør du klart montere tykkere oversize trust lagre . Det at veiven fritt får vandre frem og tilbake ,det er spesielt uheldig hvis du i tillegg skulle ha endel vibrasjon & ubalanse, mao altid lurt å få veiva balansert ,helst sammen med svinghjul etc .
Med store klaringer i en racing motor ,da ber man om trøbbel i hverfall i en motor som man føler godt vibrasjonene.
Last edited by FoMoCo on 13.12.2010 23:00, edited 1 time in total.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by SveinF »

Et par strimler med Plastigauge er fine å bruke, da kan du sjekke om lagerstørrelsene er innenfor spec.
Ikke noe rakettforskning dette, men en får en anelse om hvor galt det er

Image
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by MLI »

Hmm, det er litt blanding av begreper her nå.
Rammelager er ikke det samme som thrust lager...

Klaringen mellom overfall og veiv (der rammelagrene sitter, "main bearings"), og klaringen mellom råde og veiv (der rådelagrene sitter, "big end bearings/connecting rod bearings") kan måles med Plastigauge som Svein sier.
Er klaringene her for store i forhold til spec, må tappene på veiva slipes, og en må da bruke tilsvarende overdim lagre.

Slarken sideveis bestemmes av thrust lageret, og kan måles med et vanlig følerblad.
Her finnes det som sagt overdim thrust lagre å få kjøpt.
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by ygz »

Takk MLI,

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med "slark sideveis"? :? Ellers får jeg alt du sier til å gi mening.
Slarken her er i lengderetninga av motoren (som som kjent også står montert langsgående i cortinaen).
"Sideveis" slark må etter min oppfatning skyldes skadde veiv- eller rådelagre. Men disse er uskadde på min motor.

Det jeg har kalt "rammelagre" (og som engelskmennene kaller thrust washers) er de to halvmåneformede skivene som ligger over mitterste veivfestet (endene på disse er synlige på siste del av filmsnutten, der de er i tydelig bevegelse). Disse begrenser bevegelse av veiva fram og tilbake (ikke sideveis). ;)

Skal se om jeg får målt slakken med bladmål i morra før jeg fyker ut på reisefot igjen. Må prøve å få klagen oversendt *** (det forbanna amatørverkstedet) før jul.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by FoMoCo »

Det er bare thrust lagre ,disse to halvmåne forma skiver som sitter ca midtveis på veiva som har til hensikt og justere aksial slakken,den ( (langsgående ) .. Med rammelagre eller main bearings ,da menes radialt og finnes i vanligvis under mål fra 010-030 ,mener det anbefales maks å benytte 030 , helt absolutt maksimalt under str på veiva er 040 ,mener det skal være ca 1 mm under std mål.
huff skrev jeg sideveis slakk he he beklager mente langsgående , fort å tenke rett å så skrive galt :D

Og en annen ting , hvem i landet selger plasticgauge ?
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by SveinF »

Forstod det slik at du hadde problemer med både thrust og veivlager generellt.

Brukte nettop Plastigauge til å sjekke en motor jeg setter sammen, det viste at alle lager på veiven var midt på skalaen. Beroligende for en hobby garasje mekaniker ;)
Brukte følerblad på thrustmålinga, den var også OK ihht Haynes samlede verker.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: tilbake i (fra?) garasjen

Post by MLI »

Vel vel, her tenkte jeg å bidra til å klare opp litt i begrepene, og så ble det "klart som blekk" i stedet...
Med mitt upresise "sideveis slark" mente jeg aksial slakk, altså den slakken du kan "justere" med tykkelsen på thrust lagrene (de 2 halvmånene).
Det var vel den slakken du prøvde å vise på filmsnutten din.

Og Yngvar, skal du klage på det firmaet som tok EU-kontroll på bilen din, så er det bare å sende klagen inn jo før jo heller, husk det er et begrep i jussen som heter "uten ugrunnet opphold", eller med andre ord "så snart som mulig".

Plastigauge selger vel de fleste motoroverhalingsfirma, som f.eks Sørlandet Sylinderservice.
Post Reply