Page 1 of 1

Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 20.09.2016 19:06
by MLI
Synes jo Jon Magne bør legge ut et "skrytebilde" her av sin nyinnkjøpte Anglia 997cc "Broadspeed type" downdraft topp, det er jo ikke akkurat hverdagskost :)

Så kan jeg bidra med litt info om de manglende ventilene:
Se http://www.gsvalves.co.uk/assets/recmas ... alogue.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;, side 9 under "Cosworth":
Delenummer REC 281, innsug, 36.8mm, med tynnere 9/32" diameter skaft
Delenummer REC 282, eksos, 31.7mm, med tynnere 9/32" diameter skaft

Og innsugene som fulgte med passer som sagt til Weber 40 IDF forgassere.
Og de "tynnere" tennpluggene er ifølge Jon Ole fra en motorsykkel-motor(?!).

Ideen var vel at blandingen skulle få en kortere/kjappere/mer gunstig vei ned i forbrenningskammeret:
Image

Og for de som har mye gryn i madrassen, så kan bl.a. Historic Racing i England lage slike topper fremdeles, koster "kun" £2495, se
http://www.historicracing.org.uk/parts/ ... _spec.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 16.05.2018 18:12
by MLI
Og slik ser en slik motor ut (nybygd 997cc gruppe 5 motor, satt sammen av Joe Allenby-Byrne hos Throbnozzle Racing)

Image

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 18.05.2018 12:06
by SveinF
Gromt oppsett

Hva med høyden under panseret med 2 IDF'er?
Er det plass?

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 08.06.2018 22:21
by Bertil
Hmmm... litt intressant att se att dom pluggat vevhusventilationen...

Sen er ju rullvippor veldigt historiskt också...

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 08.06.2018 23:51
by Åge Salomon
Må huss på å dra til midtre boltan på vipparman...... :)

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 10.07.2018 19:47
by MLI
Det går visstnok fortere på 2 hjul i svingene (Broadspeed gruppe 5 Anglia, Thruxton)

Image

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 10.07.2018 19:49
by MLI
Denne har vel Jon Magne på skrivebordet :)

Image

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 11.07.2018 22:08
by Bertil
Jag lurer på vad slags reglemente man gikk efter för Broadspeed bilarna. Inte mycket av det som finns på de bilarna finns i klassningshandlingarna.

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 17.07.2018 19:04
by MLI
I 1966 gikk Broadspeed Anglia-ene i British Racing & Sports Car Club's BSCC-løp, British Saloon Car Championship, som det året gikk etter reglene for FIA Gruppe 5 biler.
Reglene for Gruppe 5 biler tillot store endringer på motor, gir, bremser og understell.
Fra 1961-1965 gikk BSCC etter reglene for FIA Gruppe 2 biler, som var strengere og ikke tillot så store endringer som i Gruppe 5.

Derfor kunne Broadspeed i inntil 1000cc-klassen stille med downdraft top, 2x40 IDF, og Watt-link etc på bakakselen
(og det er derfor Team Lotus sine mk1 Lotus Cortina-er i samme løpsserie kunne stille med lange alu lenkarmer, en veldig kort travers og helt andre fjærbein foran, samt Lotus TC-motor med innsprut, se bilder på http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=3805" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=101" onclick="window.open(this.href);return false;).

Se også http://touringcarracing.net/Pages/BSCC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://touringcarracing.net/Pages/1966%20BSCC.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fra
Image

Image

Image

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 17.07.2018 19:39
by MLI
Og brødrene John og Mike Young, som drev Ford-trimmeren/ombyggeren Superspeed Conversions Ltd på 60/70 og 80-tallet (ute i Ilford, der også Burton holder til)
kjørte i 1966 i 1001cc-1300cc-klassen i BSCC med sine Anglia 1300-er

Image

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 19.07.2018 21:06
by Bertil
verkar som att jag får läsa på om grp 5 reglementet. Generellt verkar det som att Anglia hade gjort sitt på banorna efter 1966, hittar ju inget alls nånstans, vare sig i eller utanför England.
Har fått uppgifter från annat håll att två Anglior gick i en internationell tävling i Finland med 1500 motor 1964. Kan det bevisas utom tvivel så ska det vara fullt möjligt att köra 1500 motor. Men då hamnar man i en större klass, dvs över 1300 cc.

Vad hade vi gjort utan inernet snoken Magnus, han hittar ju sånt som man inte trodde fanns! :D

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 02.10.2018 17:46
by MLI
Det ser ut som det ble lagt til litt "ekstra gromme deler" i 1966 i FIA-homologeringen for Anglia 1200.
Se f.eks side 12 på https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :

Under "Anglia 1200 Super Group II" er 1966-67 mk2 Cortina pre-crossflow 1300-blokken 2730E6015 nevnt som "Alternative Engine block and crankshaft, fitted as optional to the Anglia 1200 Super from October 1st 1966".
(5-lagret blokk med 2730E-6303A veiv).
Men:
Det betyr nok ikke at 2730E6015-blokk/motor faktisk ble montert i enkelte standard Ford Anglia 1200 på samlebåndet hos Ford høsten 1966/67,
det betyr antagelig bare at Ford den gang i 1966 klarte å overbevise (lure?) FIA til å tro at 1297cc 2730E6015-blokk/motoren kunne fås/bestilles i en standard Ford Anglia 1200 personbil/gatebil :)

På side 8 er det nevnt "alternative" drevsett til girkassen, med 2.5:1 på første gir (altså girkasse fra tidlig mk1 Lotus Cortina), og på side 11 er det nevnt clutchhus i aluminium.
Dette var vel heller ikke noe man normalt kunne spesifisere som ekstrautstyr når man kjøpte en ny Anglia 1200 standard gatebil hos forhandler på 60-tallet.

Og morsomt å se at Anglia 1200-motoren er homologert med kam, innsug, forgasser og grenrør fra Cortina mk1 1500GT. Skivebremsene/fjærbeina det er bilde av på side 2 kom muligens også fra Cortina mk1 1500GT?

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 02.10.2018 18:45
by Åge Salomon
Aldeleles enig Bertil. Æ sjønne ikke kor han finn alt. :o
Du e fenomenal Magnus. :D

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 07.10.2018 14:56
by SveinF
Spørs om ikke Ford har kikket på Allard Allardette papirene, bremseoppsettet for skivene ligner mistenkelig på dette.

Disk diameter på 233mm ligner ikke så mye på hva Ford leverte, de var vel rund 240-244mm

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 09.10.2018 20:09
by ygz
Broadspeed har drevet med litt av hvert. Har noen sett denne varianten før?
broadspeed.jpg
https://woodham-mortimer.com/Cars/For-S ... d526a380ce" onclick="window.open(this.href);return false;

interessant innsugspatent her også:
22d2ae65-5cf7-4c15-afe7-3b763cb45bcf.jpg

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Posted: 09.10.2018 21:07
by Åge Salomon
Hmm...... Tøft! ;) :D