Banne litt i kjærka
Banne litt i kjærka
Hvis det er noen som klarer å strekke interessen for gammelt stål og motorhistorie litt lenger enn til Dagenham, er det mulig å se opptil flere merkelige kreasjoner lørdag 15. juni på Blaafarveværket i Modum kommune i Buskerud.
Da er det Fransk bildag, og da kan det dukke opp mye rart på hjul uten at jeg vet hva som kommer i år.
Det har vært alt fra oppstæsja hippiecontainere via Facel Vega till broom-broom Renaulter samtidig, så noe kan vel passe. Blaafarveværket er i seg selv også verdt en tur.
Åpner 1000, men det er nok flest biler der mellom 1100 og 1400.
https://franskbildag.no/
https://www.blaa.no/
https://goo.gl/maps/q8hyB6SutDukH7EeA
Re: Banne litt i kjærka
Mye flott gammelt fransk på fire hjul. Er veldig svak for Alpine A-110, men også mindre eksotiske små biler med motoren bak...
For min del skal du bare fortsette å banne!
For min del skal du bare fortsette å banne!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Banne litt i kjærka
Ai, ai, der skulle jeg ha vært! Jeg har en lang ønskeliste med franske biler.
Jeg vokste opp i 2 stykk Renault 4, og en 16TX er også på listen.
Alpine A110 selvfølgelig, og Renault Turbo 1.
Så har vi jo Citroen Ami 6, som er så styggpen at den begynner å bli tøff!
Og Citroen SM var jeg en gang på prøvetur med.
Man skulle hatt mykji pæng og en stor låve
Jeg vokste opp i 2 stykk Renault 4, og en 16TX er også på listen.
Alpine A110 selvfølgelig, og Renault Turbo 1.
Så har vi jo Citroen Ami 6, som er så styggpen at den begynner å bli tøff!
Og Citroen SM var jeg en gang på prøvetur med.
Man skulle hatt mykji pæng og en stor låve
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Banne litt i kjærka
Ja,enig der ja Magnus. Skoll ha hatt myyyytti pæng å en diiiiger garasje.
Men de e lov å drøm. Gratis e de å.
Men de e lov å drøm. Gratis e de å.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Banne litt i kjærka
Renault 4, ja. Kjempeflott doning. Prøvde oss på en ekspedisjon med matt blå R4 1984-modell Tromsø – Murmansk i februar midt på 1990-tallet. Da vi kom opp i Skibotndalen og kvikksølvet krøyp ned under -25, frøys forgasseren. Full stopp. Heldigvis var det varme nok i motorrommet når bilen stod stille, så den tinte opp etter ei stund. Fram med papplate foran radiatoren, men lenger opp i dalen ble det -28 og full stopp igjen. Etter en ny, nølende start turte vi ikke mer og snudde nesen ned dalen igjen. Hjemmefest best.
Det skal understrekes at bortsett fra frøsen forgasser var R4'en riktig god til å ta seg fram på vinterføre.
Bilens eier pendlet en del mellom Nord-Norge og de franske alpene. Rekorden for turen Tromsø – Chambery (via Sverige og før "Broen" kom) var 53 timer og 20 minutter. Strekninga ble tilbakelagt non-stop med to sjåfører på skift (én sov på baksetet mens den andre kjørte). Toppfarta var dessuten nedsatt til maks 90 km/h, ellers kokte kjølevannet. En prestasjon det står respekt av, fullt sammenlignbar med diverse bedrifter i 24-timersløp, spør du meg.
Til å være satt sammen av såpass få deler, er det overraskende mange tekniske kuriosa med Renault 4. Det stopper ikke ved paraplygiret. Det er for eksempel forskjell i hjulavstanden mellom høyre og venstre side. (det samme gjelder forøvrig R16)
Men i tillegg til stor låve-garasje, variert bilsamling og mytji pæng vil jeg føre opp én ting til på drømmelista: egen mekaniker! Man skal jo helst ha litt tid til å kjøre vidunderne også.
Det skal understrekes at bortsett fra frøsen forgasser var R4'en riktig god til å ta seg fram på vinterføre.
Bilens eier pendlet en del mellom Nord-Norge og de franske alpene. Rekorden for turen Tromsø – Chambery (via Sverige og før "Broen" kom) var 53 timer og 20 minutter. Strekninga ble tilbakelagt non-stop med to sjåfører på skift (én sov på baksetet mens den andre kjørte). Toppfarta var dessuten nedsatt til maks 90 km/h, ellers kokte kjølevannet. En prestasjon det står respekt av, fullt sammenlignbar med diverse bedrifter i 24-timersløp, spør du meg.
Til å være satt sammen av såpass få deler, er det overraskende mange tekniske kuriosa med Renault 4. Det stopper ikke ved paraplygiret. Det er for eksempel forskjell i hjulavstanden mellom høyre og venstre side. (det samme gjelder forøvrig R16)
Men i tillegg til stor låve-garasje, variert bilsamling og mytji pæng vil jeg føre opp én ting til på drømmelista: egen mekaniker! Man skal jo helst ha litt tid til å kjøre vidunderne også.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
- Cortinaterje
- Posts: 2647
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Banne litt i kjærka
Jeg kan frydefult se for meg bilsakyndig som med skadefryd melder at bilen er skjev. Den passer ikke på bremserullene......
Det finnes ikke lengre unnskyldning for å ikke dra med gammelbilen fra Nord-Norge til Sør-Norge på treff
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
- Cortinaterje
- Posts: 2647
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Banne litt i kjærka
Fransk kan være riktig så kult.............
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Banne litt i kjærka
Det er en Renault 4 til salgs på finn nå (en "big bore"-variant med hele 1100cc ), se
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149073816
Bilen ble kjøpt i Nice i Frankrike, og kjørt hjem til Norge av 3 stødige karer, les den storyen på
https://www.dinside.no/motor/det-skumle ... l/71083873
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149073816
Bilen ble kjøpt i Nice i Frankrike, og kjørt hjem til Norge av 3 stødige karer, les den storyen på
https://www.dinside.no/motor/det-skumle ... l/71083873