Fikk start på gammelbilen
Posted: 05.02.2018 12:16
Jeg har en grønn 67 mk2 1300 som nå har stått lagret "urørt" de siste 5 år.
Måtte flytte litt på den bilen her om dagen, og måtte derfor få den i gang.
Opp med panseret for å ta en titt, det var helt tomt i glasset på bensinpumpa.
Faktisk var det fremdeles strøm på Biltema-batteriet, så dro den rundt på starteren for å få bensin til pumpa.
Prøvde også med litt startgass, men det skjedde ikke noe.
Neste dag fylte jeg 10 liter 95 på tanken, og nye runder på starteren.
Til slutt var det tomt for strøm, så koblet til laderen.
Så av med fordelerlokket og skrapte av de 4 kontaktene med kniven, og filte stiftene litt
(allerede da jeg kjøpte bilen i 2001 lå det en liten "neglefil" i hanskerommet, så her bare fortsatte jeg tradisjonen ).
Neste dagen var det tid for "Jon Ole"-trikset:
Av med tanklokket, en fille rundt åpningen, og inn med trykkluftpistolen, se der ja, nå kom det endelig bensin fram til bensinpumpa.
Og etter en dags lading var batteriet nå fulladet.
Tenkte det var greit å være 2 mann under oppstarten, så fikk med meg Kjell Kallekodt (og godt var det).
Etter et par runder til med startgass og en masse kinning, begynte det endelig å skje noe frami der, den startet ihvertfall (på en måte).
Det hørtes ikke mye sunt ut (en skikkelig lekkasje ved eksosmanifolden), og plutselig brøler Kjell stopp, fra under panseret.
Det kom en veritabel geysir med bensin ut "overflodshullet" på toppen av forgasseren, jammen godt ingen av oss røyker
Da var det fram med gummiklubba, for å gi flottørkammeret noen gode kakk.
Så et nytt startforsøk, og va-va-voom, nå hørtes maskinisten mye bedre ut i målet, suksess!
Ikke verst, etter 5+ års stillstand.
Måtte flytte litt på den bilen her om dagen, og måtte derfor få den i gang.
Opp med panseret for å ta en titt, det var helt tomt i glasset på bensinpumpa.
Faktisk var det fremdeles strøm på Biltema-batteriet, så dro den rundt på starteren for å få bensin til pumpa.
Prøvde også med litt startgass, men det skjedde ikke noe.
Neste dag fylte jeg 10 liter 95 på tanken, og nye runder på starteren.
Til slutt var det tomt for strøm, så koblet til laderen.
Så av med fordelerlokket og skrapte av de 4 kontaktene med kniven, og filte stiftene litt
(allerede da jeg kjøpte bilen i 2001 lå det en liten "neglefil" i hanskerommet, så her bare fortsatte jeg tradisjonen ).
Neste dagen var det tid for "Jon Ole"-trikset:
Av med tanklokket, en fille rundt åpningen, og inn med trykkluftpistolen, se der ja, nå kom det endelig bensin fram til bensinpumpa.
Og etter en dags lading var batteriet nå fulladet.
Tenkte det var greit å være 2 mann under oppstarten, så fikk med meg Kjell Kallekodt (og godt var det).
Etter et par runder til med startgass og en masse kinning, begynte det endelig å skje noe frami der, den startet ihvertfall (på en måte).
Det hørtes ikke mye sunt ut (en skikkelig lekkasje ved eksosmanifolden), og plutselig brøler Kjell stopp, fra under panseret.
Det kom en veritabel geysir med bensin ut "overflodshullet" på toppen av forgasseren, jammen godt ingen av oss røyker
Da var det fram med gummiklubba, for å gi flottørkammeret noen gode kakk.
Så et nytt startforsøk, og va-va-voom, nå hørtes maskinisten mye bedre ut i målet, suksess!
Ikke verst, etter 5+ års stillstand.