Ifølge VG/Varden var ulykkesbilen en 1959-modell Cadillac coupe, der det ikke var montert inn bilbelter (det var det jo heller ikke krav til i 1959).
Ufattelig tragisk at det som sikkert skulle være en fin utflukt med veteranbilen fikk som konsekvens at alle 5 passasjerene i bilen døde.
Ikke sikkert det hadde gått bedre om bilen hadde hatt bilbelter, men likevel: Vil sterkt oppfordre veteranfolket til å bruke bilbelter der disse finnes.
Må jo si at jeg har tenkt mitt når jeg ser annonser for 30-talls hot rods på finn.no, med store V8-ere og kun en tynn frontruteramme å ta imot med ved en eventuell velt (og de er vel ofte heller ikke utstyrt med bilbelter).
Ulykken på Rjukan i helgen
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ulykken på Rjukan i helgen
Ja,ferfærdele greier.
I Cortina`n trur æ det kom bolthøl for sikkerhetsbelta i -65. Muligens i -66. Min -66model har bolthøl for sela,å det montert æ forholdsvis tidlig i mitt eie.
Tenk på det; at trafikkbildet har forandra sæ ganske så kraftig siden -60tallet.....
Ikke fer å skryt,men æ smette på sela`n berre æ fyk en tur på butikken,ca 2km.
Så monter sikkerhetssela folkens,å bruk dæm.
Det koste itt meir einn ca par tusen krona. Det e itt nå pæng i den sammenhængen.
I Cortina`n trur æ det kom bolthøl for sikkerhetsbelta i -65. Muligens i -66. Min -66model har bolthøl for sela,å det montert æ forholdsvis tidlig i mitt eie.
Tenk på det; at trafikkbildet har forandra sæ ganske så kraftig siden -60tallet.....
Ikke fer å skryt,men æ smette på sela`n berre æ fyk en tur på butikken,ca 2km.
Så monter sikkerhetssela folkens,å bruk dæm.
Det koste itt meir einn ca par tusen krona. Det e itt nå pæng i den sammenhængen.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Ulykken på Rjukan i helgen
Statens Havarikommisjon har nå publisert en foreløpig rapport fra undersøkelsen av denne 1959 Cadilac-en, se
https://www.aibn.no/Veitrafikk/Undersokelser/18-760" onclick="window.open(this.href);return false;
Der de bl.a. skriver:
-Det var slitte bremsebånd på to av hjulene og stor klaring mellom trommel og bremsebånd.
-Bremsevæsken er analysert og det er målt for lavt kokepunkt og høyt vanninnhold i denne.
Tilstanden på de nevnte komponentene tilfredsstilte ikke forskriftskravene.
Slitasjen ville vært avdekket ved periodisk kontroll dersom det hadde vært krav om dette, mens testing av bremsevæske ikke inngår i denne.
De eldste veteranbilene er ikke underlagt krav om periodisk kontroll og det er viktig at denne informasjonen når fram til eiere av tilsvarende kjøretøy slik at de har mulighet til å følge opp og ivareta sikkerheten ved egne kjøretøy i påvente av endelig rapport.
SHT understreker at bremsefeilene alene ikke forklarer ulykken, men må sees i sammenheng med flere andre faktorer.
Videre undersøkelser av alle relevante forhold pågår, og det vil være fokus på at undersøkelsen skal bidra til å forebygge nye ulykker med tilsvarende biler.
Endelig rapport vil bli publisert på våre nettsider når den er klar."
Hmmm...
En 59 Cadilac har vel muligens trommelbremser foran?
Hvis bremseskoene har slitasje, og det er for stor klaring mellom sko og trommel, hvordan skal EU-kontrolløren oppdage det?
Man må vel isåfall ta av trommelen, og det gjøres vel normalt ikke på en vanlig EU-kontroll?
Pedalvandringen vil vel bli større, men bremsene vil jo fremdeles virke ved test på en bremserulle?
Jeg har aldri vært tilhenger av at veterankjøretøy skal fritas fra EU-kontroll, da det plasserer et (for) stort ansvar på den enkelte bileier.
Man kan ikke regne med at alle som har veteranbil er teknisk kompetent til å sjekke tilstand på egen bil, og det er heller ikke alle som har veteranbil som kan skru selv.
Når det er sagt, så er det heller ikke alle bilverksteder som har kunnskap om skruing/sjekking av teknisk tilstand på veteranbiler (for eksempel at snekkestyring nødvendigvis medfører at det skal være litt "innebygd" slark i styringen).
Men det hjelper ihvertfall ikke å "hoppe over" EU-kontrollen, selv om regelverket sier at det for noen veteranbiler ikke er krav om EU-kontroll.
Det er som kjent bileier selv som har ansvar for at kjøretøyet er i forsvarlig teknisk tilstand ved kjøring på offentlig vei.
Better safe than sorry...
https://www.aibn.no/Veitrafikk/Undersokelser/18-760" onclick="window.open(this.href);return false;
Der de bl.a. skriver:
-Det var slitte bremsebånd på to av hjulene og stor klaring mellom trommel og bremsebånd.
-Bremsevæsken er analysert og det er målt for lavt kokepunkt og høyt vanninnhold i denne.
Tilstanden på de nevnte komponentene tilfredsstilte ikke forskriftskravene.
Slitasjen ville vært avdekket ved periodisk kontroll dersom det hadde vært krav om dette, mens testing av bremsevæske ikke inngår i denne.
De eldste veteranbilene er ikke underlagt krav om periodisk kontroll og det er viktig at denne informasjonen når fram til eiere av tilsvarende kjøretøy slik at de har mulighet til å følge opp og ivareta sikkerheten ved egne kjøretøy i påvente av endelig rapport.
SHT understreker at bremsefeilene alene ikke forklarer ulykken, men må sees i sammenheng med flere andre faktorer.
Videre undersøkelser av alle relevante forhold pågår, og det vil være fokus på at undersøkelsen skal bidra til å forebygge nye ulykker med tilsvarende biler.
Endelig rapport vil bli publisert på våre nettsider når den er klar."
Hmmm...
En 59 Cadilac har vel muligens trommelbremser foran?
Hvis bremseskoene har slitasje, og det er for stor klaring mellom sko og trommel, hvordan skal EU-kontrolløren oppdage det?
Man må vel isåfall ta av trommelen, og det gjøres vel normalt ikke på en vanlig EU-kontroll?
Pedalvandringen vil vel bli større, men bremsene vil jo fremdeles virke ved test på en bremserulle?
Jeg har aldri vært tilhenger av at veterankjøretøy skal fritas fra EU-kontroll, da det plasserer et (for) stort ansvar på den enkelte bileier.
Man kan ikke regne med at alle som har veteranbil er teknisk kompetent til å sjekke tilstand på egen bil, og det er heller ikke alle som har veteranbil som kan skru selv.
Når det er sagt, så er det heller ikke alle bilverksteder som har kunnskap om skruing/sjekking av teknisk tilstand på veteranbiler (for eksempel at snekkestyring nødvendigvis medfører at det skal være litt "innebygd" slark i styringen).
Men det hjelper ihvertfall ikke å "hoppe over" EU-kontrollen, selv om regelverket sier at det for noen veteranbiler ikke er krav om EU-kontroll.
Det er som kjent bileier selv som har ansvar for at kjøretøyet er i forsvarlig teknisk tilstand ved kjøring på offentlig vei.
Better safe than sorry...
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Ulykken på Rjukan i helgen
Kort å enkelt: Burd vårrå EU-kontroll på all bila.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Ulykken på Rjukan i helgen
Alle trenger tilgang til en profesjonell gammelbilkompetent mekaniker. Formell EU-kontroll med en av dagens modulskiftere er ikke nødvendigvis en løsning. Gode poenger der, MLI.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Ulykken på Rjukan i helgen
Begge klubbene er vel medlem i LMK? Kan noen i klubbledelsen(e) høre litt med LMK om det går an å finne ut mer om det at bremsefeilen ville blitt oppdaget ved kontroll?
Slik saken står nå, synes jeg påstanden om kontoll gir inntrykk av falsk trygghet siden de i følge kontrollveildeningen ikke skal demontere noe for å sjekke bremsebånd og tromler. Det står nevnt om inspeksjonsluker som skal åpnes hvis de finnes; er det slike på Cadillacen?
Slik saken står nå, synes jeg påstanden om kontoll gir inntrykk av falsk trygghet siden de i følge kontrollveildeningen ikke skal demontere noe for å sjekke bremsebånd og tromler. Det står nevnt om inspeksjonsluker som skal åpnes hvis de finnes; er det slike på Cadillacen?
Re: Ulykken på Rjukan i helgen
Fra https://www.youtube.com/watch?v=8aKIrPa88C8" onclick="window.open(this.href);return false;
så ser det ut som det er et hull i de fremre bremsetromlene, der man kan dra rundt justeringstannhjulet med et skrujern.
Men ser ut som selve bremsebandet ligger nedenfor justeringstannhjulet (i høyde), så tvilsomt om det hullet i trommelen kan brukes til å også sjekke tykkelse på bremsebandet.
Og det ser ikke ut som det er noe eget inspeksjonshull for å sjekke tykkelse på bremseband i bakplaten på frambremsene, så ser ikke helt hvordan slitasje skulle kunne oppdages her under en vanlig EU-kontroll? Med mindre EU-kontrolløren legger merke til at det er stor vandring på pedalen pga slitte bremseband.
Så her ser ut som bremsene må manuelt justeres ut, som del av vanlig service på bilen.
så ser det ut som det er et hull i de fremre bremsetromlene, der man kan dra rundt justeringstannhjulet med et skrujern.
Men ser ut som selve bremsebandet ligger nedenfor justeringstannhjulet (i høyde), så tvilsomt om det hullet i trommelen kan brukes til å også sjekke tykkelse på bremsebandet.
Og det ser ikke ut som det er noe eget inspeksjonshull for å sjekke tykkelse på bremseband i bakplaten på frambremsene, så ser ikke helt hvordan slitasje skulle kunne oppdages her under en vanlig EU-kontroll? Med mindre EU-kontrolløren legger merke til at det er stor vandring på pedalen pga slitte bremseband.
Så her ser ut som bremsene må manuelt justeres ut, som del av vanlig service på bilen.