Frontrute

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Frontrute

Post by Jan-Ivar »

Hei!
Jeg har frontruteskrekk! Må ha ut ruta for lakkering. I min ungdom husker jeg at vi knuste et par ruter ved montasje. Da var det bare å fare til hoggeren :shock: :shock: .
Men hva nå? Er det ruter å få tak i der ute??
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Frontrute

Post by MLI »

Ja, nye frontruter kan skaffes på bestilling i Norge, fra flere leverandører (faktisk også hos Mekonomen), men de er ikke helt billige, må nok regne med å betale et sted mellom 3000-5000kr
(ruter er dyre å frakte fra fabrikkene i England/Finland/Kina).
I gamle dager kunne vi få nye ruter fra Lamit på Røros, men lenge siden de la ned.

Ruta kan du vel få ut ved først å bruke skrujern (eller noe annet flatt og tynt) til å dytte øvre og nedre indre kant/lippe på pakningen inn under blekk-kanten rundt ruteåpningen inne i bilen.
(da trenger du ikke bruke så mye kraft på å få ruta ut).
Eller eventuelt skjære gjennom rundt hele rutepakningen med en tapetkniv (hvis den gamle pakningen ikke er så mye å ha på), og så montere med ny pakning.
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Frontrute

Post by tronde »

Pilkington skal kunne skaffe det meste som de en gang har hatt fingrene i. Jeg leste en artikkel om dem en gang hvor de sa at de samlet inn hyllevarmere fra sine representanter over hele Europa og satte dem på hylla i England så det skulle være lett å finne ut hva som kan leveres. Det som ikke finnes, kan de lage, for alt originalt underlag skal visst eksistere.

Det koster selvfølgelig mer å få sendt fra England, men fordelen er at de faktisk kan skaffe.

https://www.pilkington.com/en-gb/uk/aut ... assic-cars" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.pilkington.com/en-gb/uk/aut ... odels/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Frontrute

Post by tronde »

Film fra Pilkingtons småskalaproduksjon

https://www.youtube.com/embed/Sg92LDhHYuA" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Frontrute

Post by Jan-Ivar »

Takk for fine svar!
Godt det er liv i forumet vårt! Da ble man roligere ;) ;)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Frontrute

Post by MLI »

Joda, Pilkington/Triplex var vel produsent av de originale rutene på Cortinaen i sin tid, og de har tatt vare på de gamle malene, og kan fremdeles produsere nye frontruter til mk1 Cortina på sin "Pilkington Classics" fabrikk på Isle of Sheppey.
Men: Siden Pilkington Classics dessverre ikke (så vidt meg bekjent) har noen kontakt med Pilkington's vindusglass-butikker (til hus/industri) i Norge, så må frontrutene sendes til Norge (ikke billig frakt).
Jeg bestilte for noen år siden 2 stk nye frontruter fra Pilkington Classics via et engelsk rutefirma, som hadde såpass gode kontakter med Pilkington at rutene ble sendt gratis til Pilkington i Gøteborg, der rutene ble plukket opp (tror dessverre ikke at det går i dag).

Jeg sendte en mail til Pilkington Classics i sommer og fikk følgende svar:
"Hver nye fronrute blir laget på spesialbestilling hos oss. Leveringstid er 10-12 uker. Vi kan tilby følgende nye frontruter til mk1 Cortina:

HT0159 BZBZ - Bronze with a bronze top tint, £419.15
HT0159 CL - Clear, £419.15
HT0159 GN - Green, £376.94
HT0159 GNBL - Green with a blue top tint, £340.07
HT0159 CLBL - Clear with a blue top tint, £320.27
HT0159 CLGN - Clear with a green top tint, £365.92
HT0159 BZBL - Bronze with a blue top tint, £337.33
HT0159 GNGN - Green with a green top tint, £340.07
HT0159 BZ - Bronze, £338.78

Alle disse prisene er + frakt og norsk moms.
Hvorfor den klare ruta (som burde være billigst å lage) skal være den dyreste, skjønner jeg ikke helt :)
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Frontrute

Post by tronde »

Ser ut som om Pilkington leverer bilglass i Norge.
Skader ikke å høre med dem.

http://www.pilkington.com/nb-no/no/bilglass" onclick="window.open(this.href);return false;
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Frontrute

Post by gbj »

Hei.
Jeg skrev en mail til Mikael Warn VETERANIA som har annonse i Classic Motor og spurte om pris på vanlig hvit frontrute til Cortina mk. 1 og 2 og Anglia 105E. Han svarte at det er like priser, kr.2200.- stk med svensk moms. Det er fritt Arvika eller Strømstad med egen bil. Tlf. 004612142110
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Frontrute

Post by Jan-Ivar »

Supert!

:D :D :D
Post Reply