Deler fra Kina

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Deler fra Kina

Post by MLI »

Kina er jo dessverre/heldigvis(?!?) verdens verksted i dag for så mangt, inkludert nye bildeler.
Var innom min lokale Hellanor-butikk i dag for å handle oljefilter til bruksbilen.

Ble vel ikke så veldig imponert av at det stod "Vehcare" på pakningen, det hørtes jo ikke jalla ut i det hele tatt...
På pakningen var det "påklistret" en rekke budskap i gilde farger og fonter, bl.a. "5 years guarantee" (5 års garanti på et oljefilter??), og "OE quality".

Enda bedre ble det da jeg åpnet eska og tok ut filteret, "made in China" med store bokstaver.
Joda, det finnes kinesisk og kinesisk, og noe er helt sikkert bra greier, og mye "merkevare" blir også produsert i Kina i dag, og en kjede som Hellanor er antagelig ikke tjent med å selge sekunda vare, i hvert fall ikke dårlige oljefiltre.
Men likevel:

Jeg gikk nå inn igjen og spurte om ikke de hadde noe annet, jo, de hadde Fram, så da ble det det i stedet.
Og ikke så rart at jeg ikke har hørt om merket Vehcare før:
Varemerket kom for et par år siden, det er eid av Hella og er Hella's eget "own brand"/innomhus-merke på enkelte slitedeler.

For en tid tilbake leste jeg om en container med varer fra Kina som var beslaglagt i England.
Hele containeren var full av nye bremseklosser, eller det vil si halvfull.
På den ene siden av containeren lå det nye bremseklosser uten innpakning, på den andre siden lå det tomme esker.
Både eskene og klossene var merket "Ferodo", som jo er et annerkjent merke.
Men akkurat disse klossene hadde nok ikke vært innom noen Ferodo-fabrikk...

Og en annen ting:
Endel av disse "kopiproduktene" blir dessverre solgt gjennom eBay og diverse nettbutikker.
Så, hvis du finner en pakke med 2 nye bremseklosser til 10 kr på nettet, så er det ikke sikkert det er de du skal ha...
User avatar
ygz
Posts: 1666
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Deler fra Kina

Post by ygz »

...det er ikke sikkert det er de bremseklossene du skal ha, nei. Harpiks og gammel asfalt er lite egnet som bremsebelegg. ;)
Ferodo hører forøvrig til i Peak District, Derbyshire. Har kjørt forbi fabrikken mang en gang.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Deler fra Kina

Post by Åge Salomon »

Ein kjenning tå mæ,hevde at all bildela bli laga i Kina..... :? :o Men så gæli kan de nok ikke vårrå? Eller?
En god del deleprodusenta gjir da vel itt frå sæ merkenamnet sitt så lett..... ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Deler fra Kina

Post by tronde »

ygz wrote: 02.05.2019 16:32 Harpiks og gammel asfalt er lite egnet som bremsebelegg. ;)
Det heter "almost similar". Etterfølges gjerne av "ooooh - but something went wlooooong".
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Deler fra Kina

Post by tronde »

Åge Salomon wrote: 02.05.2019 22:06 Ein kjenning tå mæ,hevde at all bildela bli laga i Kina..... :? :o Men så gæli kan de nok ikke vårrå? Eller?
En god del deleprodusenta gjir da vel itt frå sæ merkenamnet sitt så lett..... ;)
Nei, det er ikke så gæli. Bildeler produseres vanligvis i "nærområdet" til fabrikken. En moderne bilfabrikk er helt avhengig av "just in time", og da faller langdistanse bort for det aller meste. 2 - 4 timer uten deler, og det er full stopp. Vi har jo deleproduksjon i Norge også.
Post Reply