Så ble det en anglia

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Så ble det en anglia

Post by bayliner »

Har vært og hentet en 1959 anglia som er rustfri og relativt blank i lakken og med meget bra interiør og kun trenger overhaling av master clutch og bremsepumpe og et nytt laderele for å kunne kjøres med.
Pumper er bestilt og er på vei fra trondheim og laderele kjøpte jeg på ebay i går kveld og nye skilter er bestilt så med litt flaks så er den ute på veien i neste uke.
Gummilistene til vinduene er også dårlige så de er bestilt fra east kent trim i england og blir sendt i morgen.
Hvis noen har kule felger som passer på denne bilen så gi meg gjerne beskjed. Er vel samme boltsirkel som cortina tror jeg eller er det feil? Hører gjerne fra noen som vet det sikkert.
Mangler også venstre blink/parklys komplett foran så har du ett så skrik ut.
Bilen er samme type som den på bilde og blir vel seende slik ut etterhvert.
Ford Anglia 1959.jpg
Ford Anglia 1959.jpg (10.77 KiB) Viewed 5145 times
Det er jo ingen cortina men siden det er felles treff så regner jeg med at det er greit å publisere det her.
Last edited by bayliner on 05.05.2011 23:15, edited 1 time in total.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Så ble det en anglia

Post by MLI »

Nå er jeg ingen (tidlig -59) Anglia-ekspert, men mener å ha lest et sted at den har en annen boltsirkel enn på RWD engelsk Ford?

Det ladereleet du har kjøpt på eBay er sannsynligvis ment for biler utenfor Norge/Skandinavia, og gir dermed ut max 22A ladestrøm, mens "norske" releer (og dynamoer) gir 25A.
Men men, 3A er vel "en pølse i slaktetiden" uansett, og du skal vel ikke kjøre den bilen om vinteren, tenker jeg :D
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Så ble det en anglia

Post by SveinF »

Fin bil, er det sideventilert motor?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Så ble det en anglia

Post by bayliner »

MLI wrote:Nå er jeg ingen (tidlig -59) Anglia-ekspert, men mener å ha lest et sted at den har en annen boltsirkel enn på RWD engelsk Ford?

Det ladereleet du har kjøpt på eBay er sannsynligvis ment for biler utenfor Norge/Skandinavia, og gir dermed ut max 22A ladestrøm, mens "norske" releer (og dynamoer) gir 25A.
Men men, 3A er vel "en pølse i slaktetiden" uansett, og du skal vel ikke kjøre den bilen om vinteren, tenker jeg :D
Vinteren blir den nok stående ja.

Til SveinF
Den er sideventilert ja.

Tok ut tanken idag og renset den for all mulig slags drit og blåste trykkluft gjennom alle rør og koblinger. Tok ut dyser og gjorde rent der jeg kom til. Fyllte på ny bensin og ga forgasseren en dæsh med startgass og dermed var det liv i gammern. Har stått og gått mer eller mindre i to timer i kveld uten et feilslag så dermed er iallefall motoren så godt som ok. Bytte olje og filter og dermed er jeg i gang.
Trengte forresten også innsatsen med pæreholder til venstre park/blinklys og ikke bare glasset. Så har du komplett lampe liggende så gi meg beskjed.
Last edited by bayliner on 08.05.2011 22:08, edited 1 time in total.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
arnbar
Posts: 55
Joined: 23.11.2009 21:39

Re: Så ble det en anglia

Post by arnbar »

Hei,kan bekrefte det som MLI anntyder om boltsirkel på 59mod.Anglia.Cortinafelger passer ikke på denne bilen.Vet det da jeg har prøvd det med min 59mod.Thames,som er varebilutgaven av denne Anglia mod.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Så ble det en anglia

Post by Åge Salomon »

Hei Bayliner. Den Anglia`bilan går an å få et tøft utseende på. Nå du tydlevis har tenkt.
Så gratulerer med ny investering! :) ;)
Kolles hadd det tatt seg ut me Minilitefelger på den da? Dem er jo fin på så godt som alle gamle bila.
Men du kjem vel over nå gromme hjul ska du sjå.
Lykke te med ein sjarmerende engelsk bil ihvertfall. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Så ble det en anglia

Post by SveinF »

Image

Image
Image

Kjempetøff
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Så ble det en anglia

Post by bayliner »

Kule bilder av anglia ja.
Nå er masterpumpa til clutchen byttet og clutchen luftet så nå er den iorden.
Har også byttet master til bremser men rekker ikke å lufte idag så det får bli til lørdag siden vi reiser til skjeberg å setter ut båten imorgen kveld.
Idag røk coilen så den og nye plugger skal kjøpes i morgen.
Har finni ut at boltsirkel på anglian er 4x140 så det eneste som passer er felger til gamle engelske campingvogner.
Snakka med et dreieverksted idag som kan lage overgangsspacere i rustfritt hvor jeg kan velge ny boltsirkel selv så da blir det nok 4x108.
Kan også bygge om til mk2 cortina foran(med skivebrems) og bytte aksler bak så får jeg også 4x108. Er å få kjøpt sett i england til dette men det er et spørsmål om pris.
Vurderer også å bredde orginalfelgene til en ca kostnad av kr 1000 pr felg.
Det er også trimsett å få til denne sideventilerte motoren men ifølge han jeg prata med(han har hatt 59 anglia siden 1982) kosta det omtrent det samme som en stor bondegård så det blir vel lite aktuelt.
Var på posten og hentet nye skilt idag så da er de på plass.
Venter nå på laderele og gummilistene til vinduene så ting skjer hele tiden.
Oppdaterer etterhvert som ting skjer med bilen hvis det er noen interesse for det.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
a lia
Posts: 239
Joined: 24.11.2009 20:52

Re: Så ble det en anglia

Post by a lia »

Hei Bayliner!

Kos deg med Angliaen det er deg vel unnt!

Mvh A Lia. 8-) 8-) 8-)
brakka
Posts: 233
Joined: 22.11.2009 1:07

Re: Så ble det en anglia

Post by brakka »

Gå for bredda orginalfelger. Stålfelger som bygger i overkant mye ut er meget fint på gamle biler..
Cortina 67 4 dørs
Cortina 67 2 dørs
Cortina 68 Ombygd
Cortina 68 Delebil
Cortina XXL ( S-MAX)
Ford 4000
Indianer 4WD
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Så ble det en anglia

Post by Åge Salomon »

Oppdatering med Anglia prosjektet ditt like vi godt ja. ;)
Som du sjøl skreiv i første inlegget ditt,så "er det ikke Cortina". Nei,det e vel sant nok. Men i Cortinaklubben
har vi nemle "takhøyde" for det.
I tillegg e jo begge et FoMoCo produkt "from England", så Anglia`n din e du velkommen med ja Kjell.
Kosle å sjå all tilbakemeldingan du får å.

Go helg, å kos dæ med "sideventiler`n" din. :)

Hilsen Åge "Reodor".
:D

Ps:Yngvar redaktør ønske jo stoff te medl.bladet,så du kan godt kom med bladinlegg te medlemsbladet vårt ang Anglia`n din,da vi har ingått bladsamarbeid
med Angliaklubben/Angliaregisteret.
Det gjelder alle medlemmer i Cort.klubben: Send Yngvar stoff,stort eller lite. Alt mottas med takk.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
bayliner
Posts: 187
Joined: 21.11.2009 10:48
Location: Dal i akershus

Re: Så ble det en anglia

Post by bayliner »

Hei igjen fra en av de som surfer som gratispassasjer her da jeg ikke hadde noen cortina og la medlemskapet på is til jeg fikk meg en men siden det ble anglia skal jeg revurdere det. Send meg en innbetaling du Eilif så jeg kommer inn i varmen igjen.
Tilbake til anglia hvor jeg gjorde det store på fredag.
Greide å miste flaska med bremsevæske over motoren og dere greier aldri å gjette hvor den landa.
Av alle steder ble den stående opp ned i forgasseren og innen jeg rakk å ta den vekk var gassern full av bremsevæske.
Så var det igang med demontering av gasser og støvsuging av innsug innvendig og nedplukking av gassern og rensing av allt innvendig i den.
Morro med bil innimellom.
Skulle prøvestarte etterpå men da manglet gnist på stiftene noe som viste seg og være overledning i kondensator så da løsna jeg den så den hang fritt men fortsatt var tilkoblet var gnisten tilbake. Jippi i noen sekunder for da jeg skulle prøvestarte på nytt hang starteren seg opp.
Det viste seg å være returfjæra som hadde røket så den satte seg i spenn mot clutchhuset.
Tok en telefon til trondheim på kvelden og lørdag ble både fjær og kondensator postlagt så jeg håper jeg har delene i morgen.
Da var det godt å reise en tur til båten på lørdag og bli der til i idag. Lot bil være bil og tok meg noe godt i glasset og satte meg ute på en øy på hvaler og tenkte at ting skjer men morro er det lell å holde på med bilhobby.
Går nok for bredding av orginalfelga da det er ganske kult. Se på cortina med lotusfelger og orginalkapsler.
Forts følger.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Re: Så ble det en anglia

Post by Eilif »

Regner med at Bayliner har nettbank. Alle opplysninger du trenger finner du under kontingent på venstre side. Bare husk og påfør navn på innbetalingen så kasserer slipper og få anonyme innbetalinger!

Eilif ;)
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
Helgewilly.1948
Posts: 10
Joined: 13.04.2017 12:16

Re: Så ble det en anglia

Post by Helgewilly.1948 »

Hei.
Jeg har tilsvarende bil
Har du greie på stifte avstand.

Helge Mathisen fra Skjeberg
Ring meg gjerne på 48042110
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Så ble det en anglia

Post by SveinF »

Skal etter info funnet på http://www.ford100e.org være 0.015" eller på godt norsk 0.381mm

Points gap - 0.014" - 0.016" (use a 15 thou feeler blade)
Points dwell angle - 57-63 degrees
Plug gap - 0.025"
Last edited by SveinF on 02.05.2019 10:43, edited 1 time in total.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply