Styrestag

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Styrestag

Post by Jan-Ivar »

Tenkte at jeg måtte ta en justering på spiss-ingen på mk1. Dette ville være enkelt, bare å løsne på klemmer i begge ender og vri staget.
Men nei. Ikke bevegelse. Tok den største rør tanga jeg hadde (stor!) Ikke bevegelse. Noen tips? :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Styrestag

Post by Cortinaterje »

Hva du enn gjør så vær forsiktig med gjengene. De er noe som heter 9/16-24 UNEF der E står for extra. Altså ikke UNF fin gjenger, men UNExtraFin gjenger. Og de finnes i både høyre og venstre utførelse på bilen din.

Jeg ville tatt av staget for å se om det er begge ender som sitter eller mest sannsynlig kun den ytre. Tell omdreininger når du skrur ut.

For de gjengen som sitter fast er det bare å starte med sprayguffe for så å ty til sterkere lut etterhvert. Dunke med hammer og mothold, spray på mer guffe, jokke, fryse ned, spray på mer guffe, varme opp. Forstillingsdeler skal ikke glødes, men! Det viktigste er vel å ikke gi opp.

Som sagt vær forsiktig, gjengetapper finnes ikke. Jeg laget meg en renstapp av et utslitt endeledd.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Styrestag

Post by Jan-Ivar »

Terje; det var godt med et svar! Tanken om å ta av hele staget var jeg inne på. Det fjærer for mye etter av å holde på når det er montert.
Ser for meg at dette blir en tøff jobb. Men jeg kan jo ikke skifte dekk hver sommer..
Håper Atle har liggende hvis jeg tar for hardt i..Oppfølging kommer.. :mrgreen: :mrgreen:
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Styrestag

Post by Jan-Ivar »

Styrestag episode 2: Nå var det planen å ta av hele staget. Men leddene sitter som sveiset fast. Får ikke nok slag på disse, og er redd deformasjon på endene av boltene. Fantes det ikke en gang en type avtrekker til dette formålet? ?Bruker vanligvis ikke plages med Cortina-skruing, men nå kjenner jeg en mørk depresjon komme sigende...og bilen skulle vært ute i sola langs en svingete landevei med svak 60-talls musikk i fra internettradioen! :mrgreen:
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Styrestag

Post by MLI »

Best å bruke en avtrekker til dette, denne virker bra:
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000040236
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Styrestag

Post by Cortinaterje »

.... eller du finner en stor åpen ujevn plass. Der løsner du mutrene på endeleddene en omdreining og tar deg en kjøretur på plassen. Husk å vingle mye. Blir bilen etterhvert snål på styringa har du løst problemet
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Styrestag

Post by Jan-Ivar »

MLI; da blir det tur til Biltema.
Rådet fra Terje er litt morsomt; i min ungdom kjøre jeg i stykker et bakre hjullager langt nede i Finnland.
Lite verktøy og mye mygg. Fikk ikke ut innerdelen av lagret. En Svenske i Jungelsaab dukket opp. "Skru på hjulet og kjør i ring med skadet lager inne i svingen". Pang!!. Der kom hjul og stikk aksling ut. Problemet løst! :D :D (men det var dårlig med bremser på hjemtur)
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Styrestag

Post by Jan-Ivar »

Duppeditten fra Biltema gjorde susen! Pang, så løsnes kula..Litt trangt på innerste ledd, men hvis man snudde ende delen på avtrekkeren gikk det grei!
Kraftig flamme på staget, så løsnet gjengene. Da skal det bli mindre skjevslitasje (tror jeg) :D :D
Post Reply