Oppgradere bremser MK1

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Svar
Bjarte
Innlegg: 24
Registrert: 13.07.2015 10:51

Oppgradere bremser MK1

Legg inn av Bjarte » 13.07.2019 21:22

Hei.
Ønsker bedre bremser til vei, bilslalom og eventuelt banedag-kjøring. Ser i forumet at det foreslås Capri 2,8 ventilerte skiver og GT-kalipre (P16?) pluss spacersett til MK2.

Men jeg har en standard MK1, 1500, 66-modell med skiver. Passer Capri-skivene og GT-kalipre pluss spacersett på standard MK1? Hvis ikke hva må byttes/endres?

Hva med mastersylinder, bør den byttes? Har Girling 5/8 i dag.

Eller er det noen som har noen andre forslag til bedre bremser?

Mvh
Bjarte

MLI
Innlegg: 2966
Registrert: 16.11.2009 22:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Legg inn av MLI » 15.07.2019 12:02

Først og fremst, har ikke prøvd dette selv enda, men har alle delene som trengs (skal på min mk2 Cortina en gang i framtiden).

Joda, Capri 2.8i skiver og M16-calipere med spacer-kit burde virke greit på en mk1.
M16 caliperen (lik P16-caliper, men med metriske festehull + metriske gjenger til koblingen for bremserøret) har litt større klosser enn på standard Cortina mk1, og ventilerte skiver kan jo være kjekt å ha på bane og i autoslalom.
2.8i-skivene har samme diameter som skivene på 1966 mk1 Cortina GT, men de er jo ventilerte i tillegg.

Du vil også trenge hjulnav fra en 1966 mk1 Cortina GT/1967-70 mk2 Cortina/Capri (de er ca 1/4" breiere), samt festebolter for Capri 2.8i-calipere (de har M12 "kropp" og 7/16" gjenger, og er litt lengre).
Og så må du vel også lage deg 2 stk nye korte bremserør, med metriske nipler i ene enden.

Og, siden stemplene i en M16-caliper er 54mm, så skal du flytte på litt mere væske (standard mk1 caliper har 48mm stempler), så sikkert lurt å gå opp til en standard mk2 Cortina 1-krets hovedsylinder med 0.7" bore.

Ellers har Burton nå 4-stemplede calipere med samme fester som Girling M16/P16, se
https://www.burtonpower.com/hispec-ultr ... te4-v.html
For å bruke disse sammen med Capri 2.8i-skiver, vil du antagelig også trenge de lengre Capri 2.8i festeboltene, samt spacerene mellom festeboltene og caliperene (for å sentralisere caliperen over den breiere ventilerte skiva).
Se f.eks https://www.ebay.co.uk/itm/Caliper-Bolt ... 0416674116
(spør Burton om det)

Lykke til!

Bjarte
Innlegg: 24
Registrert: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Legg inn av Bjarte » 15.07.2019 15:19

Takker. Da har jeg litt å pusle med.

Bjarte

Brukeravatar
SveinF
Innlegg: 979
Registrert: 21.11.2009 10:34
Sted: Flekkefjord

Re: Oppgradere bremser MK1

Legg inn av SveinF » 15.07.2019 16:53

Vær obs på at mange av disse ettermarkeds kaliperne ikke nødvendigvis passer bak org stålfelger

På mk2 ben måtte jeg massere det ene kaliperfestet og fjerne bakplata ved bruk av M16 og ventilerte skiver. Mulig at liknende "mods" må til på MK1 også
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.

Svar