Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by MLI »

Det finnes visstnok en måte å datere en Ford Kent motorblokk på (pre-xflow & xflow)

Image

"5 H 20" er støpedatoen for blokka, denne blokka er fra 20.August 1965.
The første tallet er året (5=1965), H er måned (A=januar, B=februar, etc, H=august), mens det siste tallet er dagen i måneden (her 20. )
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by FoMoCo »

Ofte kan man se bokstaver etterfulgt av et tall i dato kodingen . eks C 8
c står for tiåret og der 8 står for selve året .

A; 40 tallet B : 50 tallet C :60 tallet D :70 tallet osv osv
så har man etterfulgt dette med 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 som er nøyaktig selve året .

Ofte er en støpeserie med blokker anngitt et sted med reiste støpte bokstaver fra forma når blokka ble støpt ,
ofte kode benevnelsen når blokka først ble introdusert ,så er der ofte en dato anngivelse innslått ved siden av når blokka ble maskinert og
montert ,eks kunne ei blokk for 1100cc - 1300 escort kunne ha nøyaktig samme blokk brukt ved produksjonen men ved sammenstillingen ble merket med innslått forskjellige dato og koder feks for slaglengde spesifikasjon forskjellige såsom delene. boringen er som kjent omtrent nesten 81 mm ,nøyaktig den samme ved alle motor størrelser , men de varierte slaglengen med ulike veivaksler og også ulike
veiv staker,som for sammen med stemplene sikre stempel havnet ved riktig sted i syllinderen . faktisk kan man bruke 1100 blokka ved både pre-c-flow og c flow 1300 det er bare de andre delene som gjør forskjellen ,toppen veiv aksl,veiv stakene og stemplene .

Innstøpte reiste tall koder på blokka ,disse opplyser om typen blokk, bla når den ble introdusert første gangen , også kan man se hvor mange ganger selve mønsteret til støpe forma er blitt brukt til å forme blokka , dette med en stor bokstav T , etterfulgt av et tall , jo lavere tall jo færre ganger er malen til formen blitt brukt under selve støpingen. T står for template på engelsk eller mal & form om du vil på norsk .
så har man ei blokk med et lavt T nr eks T1 T2 T4 T5 T6 T7 T8 ,da har man som regel ei blokk av en mønstererform(template) som ikke er blitt brukt alt for mange ganger til støping av blokkene, argo den blokka som er blitt til ved et mønster (template) som er brukt få ganger for støpeforma vil man ha å gjøre med ei blokk som ikke er så uttsatt for svake punkter i selve syllinder veggene,sprekker og porer er det mest vanlige problemet for blokker med høye T nr eks T 20 er svært sannsynlig man vil finne sprekker og porer ,høye T nr kan være problem ved større oppboring av syllnderen,men kan også vise seg ved defekter og sprekkdannelser i standard boring.

Ford brukte koder på de fleste av sine produker for å kunne lettere kunne holde oversikt , Det gjør det også lett for oss å vite hva slags deler vi har med å gjøre!

Foruten Cortina ,har jeg også US ford full size ,mye det samme går igjen her med kodingene på delene som med engelsk ford.
Last edited by FoMoCo on 12.01.2010 11:39, edited 1 time in total.
User avatar
Csepel
Posts: 23
Joined: 21.11.2009 18:27
Location: Surnadal

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by Csepel »

Stemmer egentlig det der med T nummer? Alle støpejernsblokker er vel støpt i sandform. Og de går det ikke an å bruke om igjen. All sand inne i motoren må jo feks bankes ut. Sandformene må selvsagt lages etter en mal som sikkert er nummerert på noe vis. Sanden blir sikkert også brukt opp igjen. Men hva T nummerene egentlig står for?
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by Åge Salomon »

Hei FoMoCo. Æ spekulere mang gong, på kolles i all verden dåkk finn all opplysn., så som koding tå motorblokk ved prod.
Kjempesnedi at du har fynni ut nå sånt. E jo te stor nytte fer ås ainneran,sånne opplysn.
Så FoMoCo: Du e flenk!! :mrgreen: :mrgreen:
E flenk di ainneran å, som finn ut "teng å tang", å itt minst at di legg ut e`i klubben.
Æ sei takk fer all opplysn. æ har benytta mæ tå. :)


Hilsen Cortinakaill`n på Rør`n.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by FoMoCo »

Hvordan nøyaktig støpingen av blokken gikk for seg har jeg ikke greie på,men T kodene er nok en merking for å holde øye med
anatall støpeserier ,det er sant at sanden ble på sett å vis ble banket ut av blokkene etter støpingen, men formgivings verktøyet
som ble brukt til å klargjøre formene før støpingen må jo på sett og vis bli slitt /endret , slik vi ser med eks stanse verktøyet de brukte
når de presset ut eks forsjermene, vanlig ting blir slitt når de blir brukt tusenvis av ganger som slike stanse verktøy for bla forsjermer og detaljer blir ettervert så dårligere og unøyaktige,slik at de må byttes .
Mine spekulasjoner ang hvorfor noe som en mal for selve støpeformene kunne endre seg slik ,at en må holde øye med hvor mange ganger den var blitt brukt kan være følgende ,dette blir rene spekulasjoner,men jeg tror nok det kunne være en mulighet for at eks det avsatte seg sand på steder i selve template mønsteret eller i selve formgivings verktøyet slik at når sand støpeformen ble fullt opp med stål ,kunne blokka få mindre eller dårligere gods enkelte viktige steder ,hvis noen har studert ei cortina blokk så ser man hvor slank den er både innvendig og utvending så der kunne ikke være rom for mye unøyaktigheter her . støping av ei slik blokk krevde nøyaktighet og her har vi nok å gjøre med nøye overvåkning av selve støpe prossesen av blokkene. :shock:
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by SveinF »

Litt historie med støping av blokker i slutten av første link. Tror disse var på gamleforumet også

http://www.youtube.com/watch?v=P8etyqS0unc
http://www.youtube.com/watch?v=9rOGg2TSDVY

T nummer har vært diskutert mange steder og jeg har til nå ikke funnet et forum der diskutantene er blitt enige om et endelig svar.

Det som er blitt fortalt av en tidligere fabrikkarbeider der de støpte Lotus blokker er at den endelige kontrollen av sylindertykkelse ble målt med spesielle skyvelær (rulers) og med ultralyd. "L" blokker kunne der nedgraderes, sendes til Ford og brukes i vanlige installasjoner dersom utborring til Lotus størrelse ikke ville være forsvarlig. Med andre ord trenger ikke alt som skinner være gull.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by FoMoCo »

T nummer har vært diskutert mange steder og jeg har til nå ikke funnet et forum der diskutantene er blitt enige om et endelig svar.

Det som er blitt fortalt av en tidligere fabrikkarbeider der de støpte Lotus blokker er at den endelige kontrollen av sylindertykkelse ble målt med spesielle skyvelær (rulers) og med ultralyd. "L" blokker kunne der nedgraderes, sendes til Ford og brukes i vanlige installasjoner dersom utborring til Lotus størrelse ikke ville være forsvarlig. Med andre ord trenger ikke alt som skinner være gull.



__________________________________________________________________________________________________________________
Når det gjelder disse L blokkene type 681f som trolig ble støpt spesielt fra ca begynnelsen av 1967 , og fra begynnelsen av 70 tallet som typen 701 m for escort twincam mkl ,(mulig tysk opprinnelse) så er det sant at disse ble støpt spesielt for ford twincam og ble produsert og bla nøye utvalgt for å kunne tåle å bli boret opp til 82.5 mm + og faktisk helt opp til 85 mm var mulig !
noen sier muligens helt opp til 87mm på 701m blokka ! Blokkene ble gjerne merket (stemplet )etter de ble målt hos ford for egenskaper for først å kunne tåle å bli boret opp til 82,5 mm ,da merket som ford merket LB, . LA og LAA for de blokkene som egnet seg til større boring 82,5- 85mm + . Da ford stoppet produksjonen av blokka til lotus twincam motoren en gang ut på 70 tallet var der en del blokker igjen i fords system som ofte ble tilbudt publikum,da som bytteblokker ,da for dem som hadde behov for blokk for standard 1500 cortina .
Det var nok ford som hadde arbeidet med å sortere ut disse # L blokkene før de ble sendt videre til Lotus fabrikken, så alle blokkene ble nok boret opp til 80.98 hos ford samtidig som de ble bearbeidet ellers utvendig, før de ble grundigere sjekket og kun de blokkene som fikk godkjent stempel etter kontroll iflg de tre klassifiseringene LB LA LAA som nevnt ovenfor.
Lotus brukte da gjerne LB blokka for standard 1558 cc boring 82.5 mm som er den mest vanlige blokka å finne i en standard lotus motor. Hvor vidt det var Ford eller lotus som boret twincamens 82,5 ,kan det vel tenke seg at det var lotus selv som boret opp blokkene til den større twincam boringen, standard for Ford var jo 80,98 mm.
Det er et faktum at lotus fabrikken måtte returnere mange L blokker fra ford, som ikke holdt mål ,selv om Ford hadde sjekket og klassifisert dem etter nøye vurdering .
701m med store lager bukker ble introdusert på Elan og escort fra sent 1970- og var den hittil sterkeste blokka men ble aldri levert som standard på noen cortina .

Man må sikkert belage seg på å måtte betale 4-5000 for ei slik spesiell 701m blokk ,hvis den er egnet til å bore opp til Ø 85 mm . 82.5 går som regel ann å bore opp de fleste ,ihvertfall hvis de ikke har T Nr høyere enn T 3-4 skulle det ikke være noe problem.
Hvis vi tar utgangspunkt i at en standard blokk er 81mm i boringen, vil man jo eks på en 85mm boring gjerne slite litt med
å ha tilstrekkelig med gods igjen i selve syllinder veggen . 5-6 mm må man nok helst ha i selve syllinder veggene på ei blokk med 81 mm ,i hvertfall hvis man tenker på å bore opp syllinderen til 84 -85 mm .
Det var derfor ford sammen med lotus utviklet L blokka for å kunne ha ei egen blokk som tålte større boring ,først å fremst
82,5mm ,men også større boring som 83,5 og helt opp til 85mm. Tidligere blokker for lotus var gjerne ei 120E blokk og
det er mulig at i de aller første prototypene til den introduserte L blokka, var nettop ei sli 120E blokk , for ofte ble tallene fjernet og der ble innslått 3020E, i hennhold til Fords egen manual for mkll lotus , var den rette betegnelsen på L blokka for mkll twincam : 681F. ,den hadde vanlige runde lager bukker. Det finnes flere varianter av L Blokka ,noen med liten tynn L eller andre igjen med tykk bred stor L støpt inn i selve blokka i en av sidene .
Men den eller beste og sterkeste blokka som nevnt ,ble levert, hadde mye sterkere lager bukker av den brede flate skulder typen , lignende lager bukker som var standard på bla 711m 1600cc fra 1970 -


Høy pris de forlanger 9000 ,- + ,men husk ei ny ( kopi ) koster jo gjerne borti ca 30-35 000,-
og den som er spesielt støpt for lotus twincam dengang , må vel sies å ha større samlerverdi enn en ny kopi .
701m L blokka her må jo være enda bedre L blokk utgave enn den 681f som ble levert standard på lotus mkll 67-70.




http://cgi.ebay.co.uk/Lotus-701m-L-block-/130455414202" onclick="window.open(this.href);return false;


http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0455414202" onclick="window.open(this.href);return false;


http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0455414202" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by FoMoCo on 21.01.2011 2:52, edited 3 times in total.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by SveinF »

Beklager, mente slett ikke å trekke din utmerkede info og kilder i tvil.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by FoMoCo »

Slik blir ei blokk maskinert (youtube)

http://www.youtube.com/watch?v=MAfdq217 ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=HQfh6AZx ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalle
Posts: 306
Joined: 21.11.2009 23:41
Location: 7651 Verdal

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by Kalle »

Hei.

Er det standardmotorene (1200 og 1500) i Cortina MK 1 som kalles for Kent motorer eller gjelder det bare Mk 2 ?

Hva er spesielt med disse?


Mvh
-Kalle
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by FoMoCo »

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Innlegg Kalle » 03 Mar 2010, 14:59
Hei.

Er det standardmotorene (1200 og 1500) i Cortina MK 1 som kalles for Kent motorer eller gjelder det bare Mk 2 ?

Hva er spesielt med disse?


Kent motor / kent blokk.
Før kent motoren ble introdusert sent 59 var det sideventilerte ford motorer som var det store , bla i ford consul på 50 tallet ,enhver som har skrudd på sin gressklipper vet hvordan ventilene ofte sitter i selve øvre del av blokka ved siden av stempelet isteden for som på kent blokka ,der ventilen sitter vertikalt i selve toppen .
Det begyndte med Anglia 997 cc som ble introdusert høsten 1959 , da med denne første serien kent motorer . ,disse første hadde kun 3 lagret veiv aksel og var utrustet med presrossflow topp .litt senere i 1963 kom Cortina med en litt større utgave av den samme kent motoren (blokka ) nå var motoren på hele 1200cc . Denne 1200 cc var det mange som ble advart imot fra forhandleren når de skulle kjøpe cortina dengang , og de ble ofte annbefalt å gå for den mye sterkere 5 lagrete 1500cc. da lager bank var vanlig i både 1000cc anglia og 1200 cc cortina ved ca 50 60 tusen km, da tidens oljer på 60 tallet var vel heller ikke så veldig gode og gjorde vel ikke saken bedre ,disse motorer hadde nok holdt lengre i dag med dagens gode modrene olje utvalg som finnes på markedet.
Fra en spe start som 997cc precrossflow - 1599 cc crossflow kan vi vel oss si at denne motor blokk har hatt en utrolig anvendelse i ganske mange forskjellige biler , til og med også den lille ford fiesta har hatt en utgave av denne vi kan kalle kent .
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Hvordan datere en Ford Kent motorblokk

Post by MLI »

Det var noen senest i går som spurte meg om det går an å datere en Ford Kent motorblokk, og det står jo helt øverst/i begynnelsen av denne posten hvordan det kan gjøres.
Disse tall- og bokstav-kodene som er brukt her, er de samme kodene som også Ford i USA brukte på den tiden, ifølge diverse amerikanske Ford-nettsider.
På Lotus-motorene er det ofte slått inn en tall- og bokstav-kode rett over hullene for motorfestet på høyre side av blokka, denne koden inneholder som regel bokstavene LP (Lotus Parts?).
Støpenummeret bakerst på venstre side gir også en indikasjon på når blokka er produsert, men ikke alltid.

Da de første mk2 Lotus Cortinaene kom, ble dette støpenummeret bakerst slipt vekk på blokka (noen ganger ble det slipt helt vekk, andre ganger sto kun siste del av nummeret igjen, 6015BA, andre ganger slo man inn 3020E foran 6015BA, 3020E var Fords betegnelse på mk2 Lotus Cortina).
Sikkert fordi Lotus hadde noen 120E 6015-blokker til overs etter slutten av mk1 Cortina Lotus-produksjonen, og så lempet man disse blokkene nedi de første nye mk2 Lotus Cortinaene, og så slipte man bort "beviset" :)

1968-70 mk2 Cortina 1300/1600-motorer har en vannrett "flik" helt oppe på venstre side, der det som regel ble slått inn de 5 siste tallene i bilens chassisnummer.
Det nummeret "forsvant" vel kanskje senere en gang, hvis motoren ble overhalt og toppen på blokka ble planet/maskinert.
Post Reply