NÅ ER DET NÅKKK!!!

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by Åge Salomon »

Hei Yngvar.
Du sei at den ikke tåler gasspådrag ved 40km/t. Ein litt større oppgave: Svinghjulsforinga da? Kan det bli ein vibrasjon hvis den er veldig dårlig? Sekkert ein dårlig ide,men æ prøve berre å tenk/hjølp dæ. Du plages no forstår æ,å da e det lov å bli oppgitt.
Hadde det ikke vært så langt å kjøre,skoll æ ha kommi å hjølpa dæ Yngvar. :) Men det e da så langt sju.....
Ps: Har sendt deg mail med inlegg til kommende blad.

Åge.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Høres ut som du kan ha problemer med kraft overføringen .. ,
fra motor til girkasse eller fra gir kasse til bakhjul ..

Hva med å prøve en annen mellomaksel ?
selv om du har mye slakk et sted , trenger man ikke oppleve det du gjør så tydelig ..
hvis du har mye slakk , så i tillegg har stor ubalanse et sted i en annen del , ( masse som roterer) ,da kan en faktisk oppleve det som du gjør .. ocillerende virkning !
Roterende masse må være avbalansert innom en bestemt verdi ..

Hvor mye ubalanse som går greit er avhengig av flere faktorer .. som hvilken del og hvor nøyaktig denne er på bilen .
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Takker så meget for flere innspill og idéer! :)

Jon Kristian: festene til bakakselen (U-boltene) er hele og stramme og fine, men skal sjekke igjen om det likevel kan være snakk om forskyvinger. merket ikke noe rart da jeg satte på mellomaksel etter clutchbytte. Vil tro at jeg hadde lagt merke til det om det var skjevheter der. Alle foringer bak er nye polyforinger, og det burde vel bidra til å holde ting på plass? Skal uansett snu mellomaksel 180 grader og se om det gjør noen forskjell.

Åge: Svinghjulsforinga, ja. Den e flunke ny og av typen med skikkelig kulelager og den har rett dimensjon (målte før montering). Fulgte med nyoverhalte fine motoren.

MLI: Det er ikke slakk noe sted, det er nettopp det som er så rart. Det er ingen tegn til lodd som har falt av eller annet muffens med mellomakselen. Og i så fall burde vel ting ha endret seg i forbindelse med på/avmontering? Mellomakselen har vært avmontert bare etter at problemet begynte.

Plan framover: ta en inspeksjonsrunde til / vende mellomaksel / justere tenning. Ringe Graham på CCR i Norwich og høre om han har en teori. Kontakte en lokal wonderboy med girkasser som spesialitet og sette han på mysteriet. Om noen våkner fra middagshvilen med et genialt innfall mottas alle forlag fortsatt med største takknemlighet!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by MLI »

Jeg er enig med FoMoCo her, det kan være noe roterende i kraftoverføringen som er i ubalanse.
Hvis det da også er flere ting som er i ubalanse samtidig, så kan vibrasjonene legge seg "oppå" hverandre, og bli enda større (det kalles vel superposisjon, hvis jeg husker riktig).

Og:
Siden det ikke er noen vibrasjoner under rusing ved stillstand, og det heller ikke er noen vibrasjoner når du tauer bilen, så må det ha noe med kraftoverføringen å gjøre.
(Når det er sagt: Mellomakslingen kan også få en litt annen påkjenning/belastning/vridning når girkassen er i gir, enn når girkassen er i fri, som f.eks ved tauing).

Mulige "mistenkte" i kraftoverføringen kan være:
-Ubalanse i clutchen: Normalt er det balansevekter rundt kanten på trykkplata (små runde "bolter/tapper", eller det er borret lettehull. Av og til er det også en balansevekt på selve lamellplata. Noen av vektene på trykkplata kan ha falt av, eller trykkplata kan være dårlig balansert/ikke balansert fra fabrikk.
-Ubalanse/slark i inngående aksling til girkassen (men du sier jo du har byttet svinghjulslager).
-Ubalanse i svinghjulet: Svinghjul balanseres normalt ved å bore lettehull ved behov.
I teorien kan også svinghjulet settes skeivt på, dersom det har kommet noe mellom anleggsflaten på svinhjulet og veiva.
Nå er normalt Ford's svinghjul ganske godt balanserte, men hvis noen i ettertid har skiftet startkransen, kan det være behov for en ny balansering (men vanligvis ikke).

På trimmede motorer beregnet for høye turtall, er det vanlig å balansere veiv først, så balansere veiv påmontert svinghjul, og til slutt veiv, svinghjul og clutch.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Det du kan gjøre er å jekke opp bilen i bakkant , bakhjula i luften og så kjøre... du kommer selvsagt ikke så
langt :D ,men vitsen med dette er at du kan eks legge en teglstein på gasspedalen , "kjøre" i ulike hastigheter og i forksjllige gir å se om du kan føle hvor du har problemer .
Du må da også gjerne dra i handbrekket , og se om du ikke da merker bdre hvor disse svingningene stammer fra .. du merker fort hvis noe begynner å ville hoppe og danse eller du merker sammen med noen lette " dunk "risting som om noe er i ubalanse . Du skal kunne finne ut av problemet på den måten ! press gjerne også skoen mot mellomakselen mens den roterer og se om du føler noen vibber.. ( vær litt forsiktig hvis du har laangt hår ! )

Har selv oppdaget eks slakk i bakre hjullagre ved handbrekk metoden , da forsvinner (dempes ) ofte mye av lager støyen når man drar i handbrekket hvis lageret er gåen .


Hvis ikke det ovenfor vil gi deg et svar , er det muligens hjula dine ,eller noe rundt hjula det er noe feil med ,evnt defekte nav ,lager mm og du må bare prøve deg fram her !
Evnt mye Kast i bremsekiver ,løse bremseskjold mm som tar borti , klaprende kaliptere , og faktisk utslitte bremseklosser har jeg hørt kan lage mye rar risting og bråk ..
Som en tidligere nevnte så kan også ubalanse i div clutch deler lage svingninger , hvis du i tillegg har greid å plassere de tyngste sider sammen ,eks svinghjul og trykkplatens tynge punkter sammen , og så i tllegg slakk i selve innput aksel lagring mm..



Lykke til det blir nåkkk !!! :roll:
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Det beste er av og til å bare lukke døra til garasjen, og så gjøre helt andre ting i noen dager
Joda, men det har vært litt for mye av den sorten i den senere tid. Nå skal det (8=X meg bli noen resultater! :evil:
Ny rapport i morra!

Y
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Det var Poirot-alternativ 2: Vibrasjonsproblemet er _ikke_ det samme som før motorbytte. Har etter all sannsynlighet fått feil spec elektronisk fordeler levert fra Simon BBC i England. Skulle ikke undre meg om en av de andre kundene deres også har klødd seg i hodet de siste månedene. Vibrasjonene kommer etter all sannsynlighet av at motoren ikke får opp fortenninga når turtallet øker.

Det påfallende med fordeleren er at bilen går uten bank eller smell og ettertenning. Når man vrir på fordeleren har den et virkeområde på ca 15 grader før det blir ulyd, men innenfor dette området er turtallet på tomgang praktisk talt likt. Det rimer dårlig.

Så det blir en runde til med tenningslampe og en telefon til England i første omgang. Så ny (forhåpentligvis riktig) fordeler og en tur på rullende landevei. Kanskje rekker til og med jeg et par mil før snøen kommer :roll:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
lotusmk2
Posts: 87
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by lotusmk2 »

"Den rister som et hællvette på det letteste gasspådrag fra og med ca 20 km/t"

Hmmmm.. Har aldri vært borti at en fordeler med feil kurve, skal kunne gjøre at bilen: "Riste som et hællvette." :shock:
Men bil er bil........
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Om du ikke trur meg, rekker du å komme på en prøvetur før jeg skifter fordeler ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Man kunne vel forvente at man la merke til at motoren ristet ... ?! :oops:

Men som sagt tidligere selv helt banale ting som eks utslitte bremseklosser kan enkelte ganger føles som hele forstillingen har løsnet... :P
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by MLI »

Jeg åpner med et dumt spørsmål, du er sikker på at du har riktig tenningsrekkefølge 1-2-4-3 ?
Og alle tennpluggene og tennkablene er OK?
Har også hørt at noen av de nye rotorene for Lucas fordelere er laget slik/så dårlig at det blir kortslutning i rotoren(?!?).

Er det denne fordeleren fra simonBBC du har, Yngvar?
http://www.simonbbc.com/distributors/4c ... utor-xflow" onclick="window.open(this.href);return false;
Image

Fra beskrivelsen høres dette ut som en "one size fits all" fordeler, som skal passe for bruk både i en Anglia og en Escort, det er i beste fall villedende markedsføring:
"Ford 105E Performance Electronic distributor Xflow".
Fordeleren passer nok fysisk på både en 997cc 105E-motor og en 1600cc xflow-motor, men det er jo ikke for ingenting at Ford hadde flere utgaver av samme fordeler, for bruk på forskjellige motorer/forskjellige utgaver av samme motor.
Fordeleren må jo ha en tenningskurve som passer den enkelte motor/kam/kompresjonsforhold, selv for en standard-motor.

Selger skriver ingen ting om tenningskurven i linken over, men et annet sted på siden,
http://www.simonbbc.com/powerspark-range" onclick="window.open(this.href);return false;
sier han:
"The experience we have with all aspects of advance curves and custom building distributors to suit standard, fast road or modified engines gives us the ability and confidence to pass on a 3 year warranty on all of our ignition modules so that customers can be confident that there money is well spent and you really will notice the difference as soon as you turn the key.
Should you need a specific advance curve set then we can provide this service ensuring that your engine is provided with the best ignition system it can be."

Som sagt, et sted på siden virker det som han selger en mirakuløs universalfordeler som passer til alle Kent-motorer, mens han et annet sted på siden nevner spesiallagde tenningskurver...
Snodige greier.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Det er ofte særlig hvis en har totalt defekt fordeler man kan oppleve at motoren fusker veldig bla slik som du beskriver at hele greia rister..
Enten så kommer maskinen normalt opp i turtall uten særlige risting /skaking ,ellers så vil den nøle og holde igjen ,og så mister man også mye trekk kraft i motoren.
Har selv opplevd defekte fordelere og det som er typisk er løse deler,evnt platen der stiften sitter er løs ,og slarkete lagringer... hvis du har slike problemer vil du merke det på tenningslampen på tenningsmerke , da det vil urolig bevege seg frem og tilbake veldig mye ved jevn gass . da mister man som sagt mye motor kraft ..
vektene som er holdt med noen fjærer må være nøye kalibrerte for den kurven din motor skal ha ellers vil du ikke kunne utnytte motorens potensiale.
Slik du beskriver det for oss ,bla at hele bilen rister , må jo man nesten tro at fordeleren din være helt "ute av kurs "
Test : prøv med en annen mer standard fungerende fordeler , hvis motoren din da oppfører seg greit " er det Fordeleren din du må bytte..
Enig med forrige taler at mye av påstandene til det de som selges av motordeler er ofte overdrevet , og man vil før eller senere oppleve at mye av det de påstår er salgs triks ..
mao alt som selges skal være lettvindt og greit å bruke , "alt går.". 1 betingelsen må vel heller være at delen er i brukbar stand og mao rett justert for din motor !
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Det er simon best of british, ja. Fordeleren går i retur. De har gitt inntrykk av at de har bygd fordeleren spesielt etter mine spesifikasjoner, men har levert delene i hytt og gevær. Gir ikke mye klare svar. kommer til å prøve min gamle lucas 25 D mens de grubler på saken. Den er tilpassa trinn 3-topp og vassere kam, men regner med at jeg skal få den til å funke bedre enn Simons 45 D.

Og ja, 1-2-4-3 er god gammel kentkunnskap! Lar meg ikke lure fullt så lett :D
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by MLI »

hva med å prøve en 123ignition (den med 16 "innebygde" tenningskurver),
eller enda bedre, 123tune-versjonen, der du kan programmere tenningskurven selv?
Se http://www.123ignition.se/produkter.php?id=87" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Snedig! :)
Dette må det grubles litt på! I første omgang går gamle spesialbygde 25D'en inn i nymotoren, så får vi se hvordan det funker først.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Post Reply