Dynamo mk1

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
runeht
Posts: 16
Joined: 16.12.2013 18:41

Dynamo mk1

Post by runeht »

Hei
Jeg har tenkt å bygge om cortinan fra + jord til -jord.
Er det noen som har gjort dette før, og som har en
Beskrivelse av hvordan det gjøres? :D

Mvh Rune Holm Tangen
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Dynamo mk1

Post by SveinF »

Første bud er å sjekke om det er montert moderne ting i bilen. Radio - GT turteller - elektronisk tenning.
Om det ikke er slike ting montert er det bare å sette igang.

Koble fra batteriet
Bytt om ledningene på Coil
Snu batteriet, først kobler du til minus til jord.
Koble så en tynn midlertidig ledning til + polen. Fjern den tynne ledningen på dynamoen og lag noen gnister på dynamoens kontakt ved hjelp av midlertidig ledning. Dynamoen ompolariseres.
Husk at du skal bare lage 2-3 korte gnister, du skal ikke holde den der.
Fjern midlertidig ledning, koble tykk kabel fra starter til + pol på batteriet.

Det viktige er å være sikker på at bilen ikke har elektronikk montert, dette kan komme i konflikt med byttet.
En Cortina GT eller lotus vil trenge ombygging av turteller. Eventuelle radioer må sjekkes. Enkelte gamle utgaver hadde faktisk bryter for bytte mellom positiv og negativ jord. Om nyere utgave er montert er de somregel isolert og "flyter". Elektroniske tenningssytemer, her finnes negativ og positiv jord utgaver. Jeg har ikke sett utgaver som virker på både positiv og negativ jord.
Last edited by SveinF on 14.01.2014 21:51, edited 1 time in total.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
runeht
Posts: 16
Joined: 16.12.2013 18:41

Re: Dynamo mk1

Post by runeht »

Takk for raskt svar. :D

Dette høres jo overkommelig ut.
Ingen moderne ting montert, har gått til anskaffelse av GT instrumenter, som må undersøke om turteller er konvertert.
Hvordan konverterer man turteller isåfall?
Har finni en bryter under hanskerommet som jeg ikke vet hva er til enda, undersøke om dette kan være en byttebryter.

Rune ;)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Dynamo mk1

Post by SveinF »

Oppdaterte forrige melding litt, det er dynamoen som skal ompolariseres ikke starter solenoide :oops:

MLI har postet noe om dette med turteller her tidligere

Fant den her

http://www.lotus-cortina.com/electric/convert.htm
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Kalle
Posts: 306
Joined: 21.11.2009 23:41
Location: 7651 Verdal

Re: Dynamo mk1

Post by Kalle »

Vil det ikke bli noe feil i forhold til spenningsregulatoren/vippa når en snur polene slik?
Dette er jo en likestrømsdynamo som skal endre polaritet. Hva er poenget med å bygge om ?
Ved skifte til vekselstrømsdynamo vil en jo snu dette da de fleste her har minus til gods.

-Kalle (som sverger til original likestrømsdynamo med pluss til gods og en vedlikeholdslader)
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Dynamo mk1

Post by SveinF »

Vippa er stein dum og dette skal gå bra. Gikk veldig bra på min Anglia og disse delene er veldig like

Om du leser vedlagt link så sier vel den noenlunde det samme. Om du vil ha Vekselstrømsdynamo blir saken annerledes, da må vippe fjernes og diverse koblinger utføres
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
runeht
Posts: 16
Joined: 16.12.2013 18:41

Re: Dynamo mk1

Post by runeht »

Planen var/er å bygge om å bruke vekselstrømsdynamo. Tenker det er lettere mtp. bytte dynmo.
Hva skal til for å bruke en vekselstrømsdynamo? Hva må bygges om?

Hva er fordelen med likestrømsdynamo og pluss til gods?

Mvh Rune :D
Kalle
Posts: 306
Joined: 21.11.2009 23:41
Location: 7651 Verdal

Re: Dynamo mk1

Post by Kalle »

Den eneste fordelen med likestrømsdynamo og pluss til gods er at bilen er helt original.

En likestrømsdynamo leverer ikke noe strøm på tomgang (rød ladelampe lyser), men
leverer strøm ved turtall (ved slukket ladelampe). En likestrømsdynamo har mye dårligere
effekt enn en vekselstrømsdynamo som også lader ved motor på tomgang.

Da vi hadde Cortina på 60 tallet var det aldri noe problemer med lading og strøm, men den gangen brukte
vi ikke kjørelys og setevarme osv. Da leverte likestrømsdynamoen nok til å vedlikeholde batteriet.
I dag derimot er strømforbruket i en bil mye større og situasjonen en helt annen.

Jeg har beholdt den originale dynamoen og vippa i min 65 Cortina og med bruk av vedlikeholdslader av og til og har aldri hatt noen problemer.


Mange har bygd om sin Cortina til vekselstrømsdynamo og skjema på dette tror jeg finnes under link til Sandham på sidene her.
Skal du bygge om til vekselstrømsdynamo vil jeg anbefale å få det gjort av en som vet hva han holder på med.
I en bil som Cortina som ikke har en eneste sikring på ledningsnettet (det er vel en enkel på vinduspusseren) er det fort gjort at ledningene brenner om det er feil på det elektriske.
Hovedstrømsbryter er også å anbefale på en 50 år gammel bil.

Lykke til.

-Kalle
65 Cortina De Luxe
51 Opel Blitz 1,5 T
68 BM Volvo Buster 400
54 Ferguson TEA 20
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Dynamo mk1

Post by FoMoCo »

Man kan også få lucas vekselstrømsgenerator med pluss til jord ! :D
Hvorfor bygge om til minus til jord ?
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Dynamo mk1

Post by SveinF »

Gamle vekselstrømsdynamoer fra Lucas hadde SVÆRT dårlige dioder, vil ikke anbefale slike. I min ungdom byttet vi disse til uorginale dioder som tålte mere strøm og dermed fungerte det bedre.
Det finnes idag vekselstrømsdynamoer som ser ut som de gamle dynamoene, de er fine men koster litt. Ytelsen er ikke så veldig stor. MLI har en slik, han har sikkert dataene for denne type i hodet.
Last edited by SveinF on 19.01.2014 20:39, edited 1 time in total.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Dynamo mk1

Post by Åge Salomon »

Hei.
Ære være for deg Kalle som vil ha ting originalt. ;) Men i dagens traffikkbilde hvor vi er pålagt og kjøre med hovedlys påslått på inkludert på dagtid,blir det problemer og dårlig med strøm fra "mørkets prins" Lucas hvis du kjører mye småturer,og enda værre på hausten med varmapp. og varm.app.vifta på. Mens jeg hadde likestrømmer på min Mk1 og kjørte småturer,måtte jeg ha "en puff bak fra menneskelige muskler". Faktisk fleire gonger. Batteriet var da helt nytt og av veldig bra kvalitet.
Når æ kom heim,mått æ sætt på lading. Denne vart æ rimele lei tå!

Så æ kjørd te bilskroten på Verdal`n å kjøpt ein vekslelstrømdynamo fra ein Ford Fiesta og satte inn.
Det e ein Lucas dynamo det å, men levere nesten dobbelt så mang ampere som den originale likestrømmer`n med sine 45ampere (inkl.på tomgang) mot likestr. med 22ampere. (Mk1 GT har 23amp!.....Oj!)
Ætti det så vart e slutt med å vedlike ladd batteriet ætti både korte og lange tura. Mao.Helt bekymringfritt.

Tommy Sandham har ein link liggende inne her på Forumet ang ombygg til vekselstr.dynamo.
Æ har "min kobling" liggende i ilame "skipets papirer" som no står i vintergaragen.
Men ein teng huske æ,å det e at tynn svart ledning fra den gml vippa skal kobles te jord/chassi for å slukke ladelampa. Åsså tru æ tjukk brun ledn. med tynn gul stripe skal kobles til + fra vekselstr.dynamo.
Men sjå på koblingsskjemaet til T.Sandham. Det er rimele enkelt å konvertere dette. ;) Varm.app.vifte,tankmåler osv pola æ ikke om. Det var rætt å slætt bærre tut å kjør ættipå! Radig! :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Dynamo mk1

Post by MLI »

Ombygging til vekselstrømsdynamo (med minus til jord) er vel nevnt tidligere her på forumet, der det vel også står hvordan dette skal kobles, hva som må endres, og hva man må tenke på i den forbindelse.
NB! Her må man være sikker på hva man gjør, ellers kan det bli "stjerneras" i motorrom/ledningsnett!!

Hvis du gjerne vil beholde det originale utseendet i motorrommet, så kan du få kjøpt en ny vekselstrømsdynamo som ser ut som den gamle likestrømsdynamoen, og du får også kjøpt en "dummy" laderegulator (som er gjort om innvendig til en "dum" koblingsboks med sikring). Men disse delene er dyre (flere tusen...).

Det greieste er å kjøpe en ny Lucas vekselstrømsdynamo, lik den som brukes på 70-talls Cortina/Escort/Capri, se
http://www.autoclassic.no/NO/webshop/sh ... No=GXE2211" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har innebygd laderegulator, og du kan dermed "forbikoble" (sammenkoble de riktige ledningene) og fjerne den originale laderegulatoren (den svarte boksen).
Du trenger også et dynamofeste og strammebrakett fra en 70-talls Cortina/Escort/Capri, det kan du kjøpe brukt fra f.eks en Fiesta som Åge sier, eller eventuelt fra eBay.
Se f.eks:
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ALTERNAT ... 1257907820" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.ebay.co.uk/itm/Mk1-Escort-av ... 1022126130" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Escort-m ... 0835462286" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply