Dekkslitasje/feil i forstilling

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Hei
Begge forhjulene er i løpet av ca 150 mil kjøring blitt blankslitt på den innerste 1/3 av dekkbanen. Hadde den på kontroll for å sjekke spissing i dag. Var før første justering på 4,5mm som er for mye, men ikke så mye at jeg forventet å bruke opp dekkene i løpet sv 1 uke. Etter mye prøving med å stadig redusere spissingen er denne nå på 0mm, men føles fortsatt ikke bra. Det skriker i dekkene så fort jeg tenker på å svinge, og det føles som den går å stanger. Camber/caster er i nærheten av det den skal være også.

Mistenker nå at det kan være noe feil i forstillingen som gjør at hjulene ender opp feil. Alt av fôringer og ledd ble byttet denne vinteren (kun kjørt ca 200 mil)

Noen som har vært borti noe lignende eller har en ide hvor jeg bør begynne å sjekke?
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Bertil »

Vad är det för bil?

Er det noe som er i produksjons status eller noe som er hjemmelaga eller modifisert?
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Er en 65 GT.
Helt original bortsett fra at det er satt inn poly fôringer overalt.
Minilite type felger (6x13) med 185/70/13 dekk
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by ebernt »

Mystisk! Spissingen er selfølgelig kontrollert og justert med hjula på bakken og med normal bilvekt på forstillingen?
Håper du finner ut av dette!
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Åge Salomon »

Har du hatt den hos proffe folk,som kan og har riktig utstyr for forstillingsjustering?
Å justere forstilling er ikke "tommestokk" arbeid. :?
Det koster jo en liten tusenlapp,men da blir det riktig også.
Ps: Hvordan er tilstanden på bærekuler? Dei må jo feittes noen ganger,da feittet presses ut etterhvert. Hvis bærekulene er slitt/slappe,vil hjulene "sprike ut å inn" alt etter sitt eget befinnende....
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Bertil »

Er den senka mye?

Hur känns den att köra? Det hyler om dekken når du svinger sier du. Grunn til att det hyler er som regel att spissinga er feil, så lenge allt er satt sammen riktig. Har detta kommet tvert etter noen store jobb i forstillinga?
En ting som ikke alle er klare over er att det er viktigt att centrera styresnekka för man justerer spissinga. Med det menar jag att armen på hjelpesnekka og armen på styresnekka må vara exakt paralella med varandra når man justerer. Man kan heller ikke justera på en sida hvis man ska justera bort så mye som 4,5 mm, då må man skru på begge.
Begynn med å kjör bilen etter veien så den går helt rakt, stoppa og ha opp panseret og se om snekka og hjelpesnekka er paralella, er dom ikke det så begynn med å få det rett og justera sen spissinga til en mm toe in så ska du att bilen blir bra.
Det som skjer når armene ikke er paralella er att geometrin i styrningen blir helt fel så fort du svinger det minsta lilla.

Har kjört med 6" (eller er det 7" husker ikke) felger og 185/70 dekk på min -63 GT, har kjört sånn i tre år, sikkert bort i tusen mil og dekken er fortsatt som nye... ikke senka helt orginal ikke noen poly foringer. Har ställt en mm toe in.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Åge Salomon »

Du er inne på noe vesentlig der ja Bertil. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Bertil »

Kan tillägga det att inställningarna som anges i verkstads litteraturen er gammel og tillpassad til gamle dekk les diagonal dekk, en mm toe in passer helt fint til radial.
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Bilen er ikke senket. Ikke byttet fjærer eller stag, men alt av fôringer, kuler og ledd er byttet i forbindelse med restaurering som var ferdig i vinter.
Hjulstillingskontrollen ble gjort hos autorisert verksted.

Bilen virker litt "nervøs" å kjøre. Med det mener jeg litt ustabil og sporer lett. Dette er uforandret om spissingen er 0 eller 4,5mm eller alle mulige variabler mellom disse.

Strammet etter hjullagrene i går da disse var litt for løse. Hjalp absolutt ingenting.

Har også sett på armene på hjelpesnekke og styresnekke som Bertil forklarte. Disse ser ut til å stå rett frem og være parallelle. (Vil ikke disse alltid være parallelle i og med at det er et stivt stag uten justeringsmulighetene mellom de?? Eller er det meg som misforstår noe??)

Bilen var OK å kjøre før jeg dro på langtur med den. Ble merkbart værre etter ca 100 mil. La da merke til den store slitasjen på dekkene og satte bakdekkene foran siste 30 milene uten at det gjorde noen stor forskjell.

Innbiller meg at dette har en enkel løsning. Har bare ikke klart å finne den enda...
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Liten oppdatering etter kveldens feilsøking. Sjekket alle ledd og fôringer for slakk, men fant ingenting. Tok en testtur, men nå skrek det i dekkene også når jeg kjørte rett frem... stoppet etter 100m og dro hardt i det ene hjulet 10-12 ganger. Når jeg kjørte videre var all skriking i dekk borte og bilen mye bedre å kjøre. Merker nå kun litt lugging i rattet når jeg svinger mye.

Fortsatt ingen aning hva feilen er, men har hvertfall fått bekreftet at det er noe med forstillinga.

Noen som har forslag? Kan løse/slitte hjullager gjøre dette? Er ingen lyd fra de.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Bertil »

Men va... hvis det skjer noe endring når du rykker i hjulene så er det slakk eller noe som er löst! Sånn er det bara! Bärekula kann vara vansklg å oppdaga slakk i når bilen er opp hissad, lettare når den står på hjulen.

Har faktiskt hört om en ting som skjedde med en löpsbil, fjäderbenet gikk av. Alltså själva röret gikk av. Stötdämparen hålt det sammen og bilen var veldigt rar å kjöra. Sjekk beina för sikkerhets skull. Sjekk også så bärekula sitter fast i fjärder beinet.

Med paralella menar jag att dom ska stå rakt fram i vägens rettning når bilen köres rakt fram. Men problemet med bilen din er noe annet...

Ska bli spännande att höra vad felet är når du finner det.
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Tror jeg har funnet ut av dette nå. Problemet virker å være de indre foringene på begge bærearmer. Disse er også nye, men må være feilvare eller dårlig kvalitet. Fant ut det ut når jeg sjekket alt i forstillingen med bilen oppjekket. Selv om det ikke er kjennbar slakk i foringen kan man med en del kraft dytte hele bærearmen på begge sider utover. Ser tydelige merker i fettet rundt foringen at dette flytter på seg når bilen er i fart og hjulene drar dette ut på begge sider. Ser ut som dette flytter seg opptil 0,5 til 1 cm på hver side når bilen kjører. Dette gjør at cambervinkelen blir veldig feil og dekkene feilslites. Ble litt lurt av at begge foringene var dårlig og dekkslittasjen ble helt lik på dekke dekk som gjorde at jeg var sikker på at det var spissingen som var feil.
Skal nå bytte disse foringene og ta en ny hjulstillingskontroll og regner da med at problemet er fikset.
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Cortinaterje »

Det slo meg at det finnes to typer bærearmer og foringene er forskjellige. Er det mulig at du har fått feil foringer?

Bærearmene finnes i støpt stål og utstanset fra plate. De støpte som betegnes som heavy duty skal finnes på alle biler importert til Norge, men opprinnelig og i Sverige var det kun GT som hadde disse.

Men jeg må innrømme at jeg vet ikke hva forskjellen på foringene er annet enn størrelse, og vet ikke om det er mulig å montere feil type.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by MLI »

Hmm, det høres ut som du kan ha fått feil type indre poly-foringer, ja.
Hvor har du kjøpt disse poly-foringene, hvilket delenummer er det på disse?

Men:
De som sjekket spissingen på bilen din burde jo ha sagt i fra, hvis det var slark i hjullagre og foringer, det er jo normalt ikke noe poeng i å måle spissing hvis det er slark noe sted, da blir målingen feil (hvis du har slark i et hjullager vil spissingen "justere seg selv" under kjøring).

Og med så breie dekk som 185/70-13 vil bilen bli litt ustabil/"stikke av", dette fordi de breiere dekkene "klatrer" på sidene i "trikkeskinnene" i asfalten fra piggdekk-slitasjen. Anbefaler derfor 175/70-13, da blir det problemet mye mindre.
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Kjøpte deler både her og der når jeg restaurerte den. Husker derfor ikke hvor disse ble kjøpt eller hva delenummeret er. Har støpte bærearmer.

Enig i at verkstedet burde funnet slakket i hjullagerene. Fôringene var det derimot ikke mulig å finne ut av når bilen stod på hjulene.

Vil ikke rulleomkretsen på 175/70-13 være mindre enn på 185/70-13? Som igjen fører til høyere turtall (særlig ved kjøring på motorvei) og at speedometer viser feil?
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Bertil »

Det finns två typer foring til plåt bärarm men kun en til stöpt. Då taler vi om inre foring. Det er vel sånn att det blir fel ibland, hovedsaken er vel att felet blir oppdaga og rydda opp i.

175 dekk er ju litt mindre enn 185, så litt mer turtall blir det vel, men det rör sig om noen få procent.
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Da har jeg endelig fått tid til å bytte fôringer. De indre var strekt såpass at de var begynt å sprekke. Byttet de ytre i samme slengen da disse var av samme materialet som de indre.

Tok en testtur når jobben var gjort. Bilen har aldri vært så god å kjøre som nå:)
Veldig mye meg stabil og vibrasjoner som før kom fra ca 80 km/t var nå så og si borte.

Nå gjenstår bare en ny hjulstillingskontroll og bytte noen dekk så blir dette kjempebra:)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by Åge Salomon »

Alt har sin normale årsåk. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by ebernt »

Veldig bra du fant ut av dette! Men hva slags foringer er det som går i stykker etter 100-150 mils kjøring?
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
StiOls
Posts: 29
Joined: 06.04.2014 14:21

Re: Dekkslitasje/feil i forstilling

Post by StiOls »

Den typen her fra Cortinaklubben i England. Antar de jeg fikk var en feilvare.
Attachments
IMG_0258.PNG
IMG_0258.PNG (118.38 KiB) Viewed 5644 times
Post Reply