Spin on oljefilter -type?

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by Åge Salomon »

Borg Warner e veldig kjent når det gjeld automatgearkasse. Simca 1501 kunne du få med B.W. kasse. Det finnes også Cortina Mk1 med automat i form av Borg Warner. Vår kamerat og klubbmedlem i Sverige,Bertil Hedlund,har ein hvit MK1 Estate med Borg Warner automat. Spaken til kassen sitter på rattet.
Sjelden? Åja,så absolutt. ;) Ihvertfall i Norge. :)
Men mange andre bilmerker er levert med Borg Warner kasse, Volvo bla.
Om merket eksisterer enda pr.idag,veit æ ikke.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by atle »

Vet at man bruker BW automater, ikke noe spesielt med det. Men når man annonserer at den er til LOTUS-Cortina, er man litt på ville veier,eller ? :roll:
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by Åge Salomon »

Tvile meeeget sterkt på det vart produsert nån Lotus med automatgearkasse...... :?
Hvis det va det mente Atle?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by Cortinaterje »

Åge Salomon wrote: Men mange andre bilmerker er levert med Borg Warner kasse, Volvo bla.
Om merket eksisterer enda pr.idag,veit æ ikke.
Heter Aisin Warner idag. Er nok en slik du har i S80'en Åge. Viss det er automat i den.

(ble litt avsporing nå) :roll:
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by Åge Salomon »

Javel. Har tydlevis beholdt litt av det gamle namnet da. ;)
Ja, ein eller annan fortalte at Volvo bruke BW automat enda,men samtidig litt usekker.
Min e jo en 2000 el. tidlig 2001mod. Seinar utgava da Terje? BW i dæm å?
(beklage avsporinga. Men håpe di tøle den :oops: )
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by MLI »

atle wrote:Har ikke karosserideler i noen særlig grad lenger dessverre, delene blir for dyre, og veldig lite salg. Vanskelig tilgjengelighet og, det er stort sett bare Cortina klubben i GB og Ex-pressed steel panels som lager, og det kan være veldig lenge utsolgt.
Den engelske mk1 Cortina Owners Club har som Atle sier en del repro-blekk på sine sider, se
http://www.mk1cortina.co.uk/index.php?o ... 1&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
(her må man være medlem først før man får handle noe).

Team Deville har enkelte rep-plater/biter til mk1, men vet ikke hvor TD får disse fra, vet heller ikke noe om kvalitet/passform på disse.
Ser de har en rep-plate til innerskjermen/støtdemperfestet til £95 pr side, se
http://teamdeville.co.uk/product/steel- ... r-section/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ex-Pressed Panels kan absolutt anbefales, deres rep-plater/biter har vanligvis god passform og kvalitet, men Ex-Pressed produserer i batcher, så de samler først opp et antall bestillinger før de setter igang pressen sin, derfor har de av og til noe lang leveringstid på enkelte rep-plater.
Se http://www.steelpanels.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by bmyrheim »

Takk for tilbakemeldingen.
Jeg var innom Cortina Owners club UK og Ex-pressed panels før jeg spurte her, og fant vel ut at medlemsskap ikke var så veldig aktuelt og ex-pressed panels var ganske dyre. Så jeg tenkte nå å spørre her på berget først, men ofte er jo prisen her hjemme det dobbelte av å importere selv, da inkludert frakt og moms. Og da tenker jeg ikke spesielt på Cortina deler. :|
Det var vel også noe om at topplate fra Escort mk2 er ganske lik og kan tilpasses.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Spin on oljefilter -type?

Post by Bertil »

Det blev producert en stykk Lotus Cortina med automatkasse, hvis den bilen existerer idag vet jag ikke.
Vad gäller min stasjonsvogn med automatkassa så er bilen nydelig. Kassa virker helt perfekt og med 3,9:1 i bakaxlingen og 185/70-13 dekk er den fullt brukbar selvom det noen ganger hade varit fint med noen extra hestekrafter. Det sitter Borg Warner 35 der så deler er ingen problemer hvis det skulle behövas. Er vel ingen större risiko att kassa går filler av 60 hestekrafter...
Riktig som sagt ovan att det idag heter Aisin Warner. Vet ikke om det ene eller andre oppkjöpt eller de gått sammen, men Aisin er ett Japanskt förtag som är underleverantörer til fordonsindustrin över hela världen.
När Volvo utvecklade 850 så ville man ha Aisin Warner kasser så dom tog kontakt og gikk til möte med masse kravspecifikationer. Aisin Warner svarade med att fråga hur många bilar Volvo producerade på ett år, och hur många som var automat. Volvo uppskattade det til ca 150000 bilar varpå Aisin skrattande svarade att dom tillverkade 5 miljoner kasser om året och att om Volvo på allvar skulle tro att dom skulle uppfylla alla kraven så skulle växellådorna bli så dyra att kunderna hellre skulle köpa sig en Rolls Royce än en Volvo 850. Volvo fikk ta det som erbjöds, dvs en kassa utvecklad för en liten framhjulsdriven skitbil, det är därför dom inte håller i en stor tung bil med vridstark motor. Man kom aldrig tillrätta helt med problemen. Har selv skifta massevis av AW kasser i Volvo biler.
Aisin Warner sitter i Volvo med 4 och 5 cylinder motor opp til ca 2008, i 6 cyl biler sitter en General Motors kassa som i sig er bra men som Volvo klarte att ödelegga ryktet om med för snäva toleranser i mjukvaran. Finns service lösningar som får det att fungera bra idag, när bilarna nästan er borte fra veien. Typiskt Volvo, alltid ett skritt efter...
Post Reply