GT instrumenter

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
cortinamk165
Posts: 55
Joined: 14.10.2011 20:53
Location: KRISTIANSAND

GT instrumenter

Post by cortinamk165 »

Skal sette inn orig GT instrumenter i de luxe, er det samme oljetrykksgiver på GT og deluxe ?
I garasjen :
65 Cortina 1500 de luxe (2000- DD)
77 Escort 1600 Sport Automat (1993-DD)
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: GT instrumenter

Post by Cortinaterje »

Er forskjellig. Den på DeLuxe slukker bare lampa, mens Gt gir et varerende signal avh av oljetrykket.

Nedenfor er info om dette fra vår formann MLI som jeg har tatt vare på fra vårt tidligere forum. (LMK versjonen frem til medio 2009)
MLI wrote:Fra Cortinaforumet 18.05.2009 av Magnus Lie.

Oljetrykksgiveren fra D-Ford lastebil med Ford finis code 1702727 passer og ser lik ut, men har litt feil måleområde (0-100PSI istedenfor 0-80PSI som på mk1GT).
Ellers finnes det visstnok en VDO oljetrykksgiver som skal passe, den har også 1/8" NPT gjenger og måleområde 0-80PSI, VDO 360-003, se
http://usa.vdo.com/products_solutions/m ... enders.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Se også info om dette på
http://www.cortina-mk1classifieds.com/f ... .php?t=581" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers sier Norm hos Capri delesjappen Team Blitz i USA at han muligens kan ha et par av de originale Smiths-giverene på lager.
********

Fra Cortinaforumet 07.07.2009 av Magnus Lie.
Din lokale båtbutikk kan kanskje hjelpe med en ny oljetrykksgiver til mk1 1500GT. Ser ut som bl.a. Mercruiser (Mercury Marine) bruker en ganske så lik oljetrykksgiver, se http://www.marineengine.com/parts/sierr ... a00036.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" target="_New">http://www.marineengine.com/parts/sierr ... a00036.htm
Ettermarkedsprodusenten Sierra Marines delenummer 18-5899 har 1/8"-27 NPT gjenger og måleområde 0-80 PSI.
Dette skal være samme oljetrykksgiver som Mercury Marine delenummer 90806 eller 815425.
Koster rett over 3 hundrelapper i din båtbutikk.
*********

Cortina times’ medlemsbladet til den engelske Mk1 klubben har info om oljetrykkgiver og instrument i novembernummeret 2011
Dette er en stund siden og er vel tvilsomt om nettadressene enda virker. Jeg har klart å skaffe meg en slik som er 0-100 og altså litt feil på feilbay. Se bilde.
Attachments
DSCF0548 – Kopi.JPG
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: GT instrumenter

Post by atle »

Tror det går an å bruke noen amerikanske, bl.annet Mopar. Ser helt lik ut og. Det springende punktet er om den elektriske innmaten jobber sammen med instrumentet. Det må prøves...eller måles.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: GT instrumenter

Post by SveinF »

Mener bestemt at jeg fant at instrumenter av denne typen skal ha en giver som varierer mellom 80 ohm og 0 ohm på min-max.

Jeg fant etter noe leting en giver som er 100 ohm til 0 ohm. Dette blir ikke helt riktig, men bør bli helt greit å følge med på for å kontrollere om pumpa virker. Antar at instrumentet etter 50 år også kan ha sine unøyaktigheter.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: GT instrumenter

Post by ebernt »

Hvis giveren din varier lineært fra 100 ohm til 0 ohm for trykk 0 til 80 psi kan du vel parallellkoble den med en motstand på 400 ohm. Da vil den variere fra 80 ohm til 0 ohm, men det blir selvsagt ikke helt korrekt i mellom ytterpunktene. 50% trykk av max (40 psi) vil gi 44,4 ohm mot ideelt 40 ohm, 25% trykk (20 psi) vil gi 63,2 ohm mot ideelt 60 ohm osv..
- eller benytte en 200 ohms motstand i parallell og få korrekte verdier ved 50% og 100% trykk på bekostning av stort avvik ved 0% trykk. (67 ohm mot ideelt 80 ohm)
psi-ohm.jpg
(Dette var litt gøy.. :geek: )
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: GT instrumenter

Post by SveinF »

Joda det stemmer, var inne på et lignende oppsett før jeg fant giveren på 100 ohm-0 ohm. Håpet var at den var nærme nok
Om man har motstandene for hånden og et egnet power er det kjapt å teste om verdiene stemmer med instrumentet.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: GT instrumenter

Post by ygz »

Lykke til med å finne en GT oljetrykksgiver som fungerer. Og som om den fungerer viser noenlunde riktig.
Måtte gi opp hele prosjektet og har erstattet elektrisk måler med live oljetrykk. Det blir ihvertfall riktig. ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: GT instrumenter

Post by Åge Salomon »

"Live oljetrykk". Kolles oljetrøkk e det Yngvar? :? :?: ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: GT instrumenter

Post by ygz »

Det er en måler som måler trykket i oljen direkte uten å gå via strømsignal.
Istedet for ledning har jeg ei tynn oljeledning som går inn til selve måleren.
Enkelt og greit! ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: GT instrumenter

Post by Åge Salomon »

Åja. Ein sånn ein ja. :)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply