Forgasser isolasjonsplate?
Forgasser isolasjonsplate?
Ikke så godt å huske når det er 25 år siden ting ble demontert. Skal det være en sånn isolasjonsplate i bakelitt (insulator) under forgasseren? Har letet gjennom deleeskene, men kan ikke finne noe slikt. Ser pakningssettet har 2 stk papirpakninger som ser ut til å passe forgasseren.
- Bjarne Myrheim
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Forgasser isolasjonsplate?
Ja,det stemme. Ska være ei sånn bakkelittplate,åsså ei tynn papirpakning på kvar side tå den.
Delemann i klubben, Atle Ramberg har sikkert pakninga på lager.
Du får ringe han;69921592 eller på mobil: 92258133.
Hvis ikke han har,kan du skjere til den av pakningsplate du evnt kan kjøpe på Biltema.
Lykke te. Mvh. Åge "Reodor".
Delemann i klubben, Atle Ramberg har sikkert pakninga på lager.
Du får ringe han;69921592 eller på mobil: 92258133.
Hvis ikke han har,kan du skjere til den av pakningsplate du evnt kan kjøpe på Biltema.
Lykke te. Mvh. Åge "Reodor".
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Forgasser isolasjonsplate?
Ok, det var det jeg ville huske. Jeg får lete litt mere før eg evt. bestiller eller lage ny.
- Bjarne Myrheim
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Re: Forgasser isolasjonsplate?
For de som eventuelt ikke har sett/hørt om en slik patent før:
Når innsug og eksos er på samme side av motoren, vil en del av eksosvarmen også varme opp innsuget og forgasseren.
Isolasjonsplaten i bakelitt isolerer forgasseren mot litt av denne varmen.
Og nå som modern bensin (spesielt 95 oktan) inneholder en del mere flyktige komponenter enn tidligere, kan det bli mer trøbbel med at bensinen koker (det dannes damplås), ved kjøring om sommeren.
Derfor en god ide å sette på denne platen, hvis den mangler.
På tidlige mk1 kan det også være en ide å skifte ut kobberrøret mellom bensinpumpe og forgasser med nipler og slange i stedet.
Erik Berntzen hadde vel tidvis litt trøbbel med start av varm motor, muligens pga at denne platen manglet?
Når innsug og eksos er på samme side av motoren, vil en del av eksosvarmen også varme opp innsuget og forgasseren.
Isolasjonsplaten i bakelitt isolerer forgasseren mot litt av denne varmen.
Og nå som modern bensin (spesielt 95 oktan) inneholder en del mere flyktige komponenter enn tidligere, kan det bli mer trøbbel med at bensinen koker (det dannes damplås), ved kjøring om sommeren.
Derfor en god ide å sette på denne platen, hvis den mangler.
På tidlige mk1 kan det også være en ide å skifte ut kobberrøret mellom bensinpumpe og forgasser med nipler og slange i stedet.
Erik Berntzen hadde vel tidvis litt trøbbel med start av varm motor, muligens pga at denne platen manglet?
Re: Forgasser isolasjonsplate?
Har egentlig bare hatt skikkelig problem med varmstart to ganger, begge gangene på toppen av Spiralen i Drammen under Spiralløpet (2015 og 2016). I begge tilfeller var det også veldig varmt i været. Da jeg i fjor erfarte at bilen startet momentant på trill så ble konklusjonen tenning/coil. (Ref. også Bertils avhandling om temaet i medlemsbladet 1-2017) Monterte ny coil med formotstand som kortsluttes når starteren går i fjor høst og jeg har så langt ikke hatt problemer i det hele tatt med varmstart. Selv ikke på toppen av Spiralen nå på lørdag! Men nå var det ikke veldig varmt denne gangen.. Uansett sikkert lurt å ha på bakelitt/asbest pakningen. Jeg har den liggende..MLI wrote:..Erik Berntzen hadde vel tidvis litt trøbbel med start av varm motor, muligens pga at denne platen manglet?
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Forgasser isolasjonsplate?
Rensa forgasser`n fer nån år sea,da æ hadd både varmstart problem,å når den har stått i ro endel daga. Joda,den vart bra når det gjeld varmstart. Men når den har stått i ro endel daga,så må æ "fil" endel startar. Bakkelitt plata under forgassar e på plass.
Problemet e nok at forgassar tørke ut,å derav bli den tungstarta når den stoppes med varm manifold. Æ veit itt kolles dem oppleve denne dæm som har crossflow motor? Forgasser ska no ikke tørke ut da,med den type motor å forgasser plassering.....
Problemet e nok at forgassar tørke ut,å derav bli den tungstarta når den stoppes med varm manifold. Æ veit itt kolles dem oppleve denne dæm som har crossflow motor? Forgasser ska no ikke tørke ut da,med den type motor å forgasser plassering.....
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Forgasser isolasjonsplate?
Ja selve forgasseren bør holdes kald og isoleres fra manifoilene, men det er også med vilje lagt opp til at ekosmanifoilen indirekte skal varme opp innsugsmanifoilen. Noe som gir sine fordeler i kaldt vær om vinteren. Reduserer eksempelvis tiden du må ha choken på. Slik jeg oppfattet teksten til MLI gikk det litt i retning at det var en negativ konsekvens av hvordan pre-xflow er konstruert.MLI wrote:For de som eventuelt ikke har sett/hørt om en slik patent før:
Når innsug og eksos er på samme side av motoren, vil en del av eksosvarmen også varme opp innsuget og forgasseren.
Isolasjonsplaten i bakelitt isolerer forgasseren mot litt av denne varmen.
- Bjarne Myrheim
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Re: Forgasser isolasjonsplate?
Men det var nok en god grunn til at X-flow tok over. Er vel en kjennsgjerning at jo kaldere bensin/luftblanding - jo bedre er det.bmyrheim wrote:Ja selve forgasseren bør holdes kald og isoleres fra manifoilene, men det er også med vilje lagt opp til at ekosmanifoilen indirekte skal varme opp innsugsmanifoilen. Noe som gir sine fordeler i kaldt vær om vinteren. Reduserer eksempelvis tiden du må ha choken på. Slik jeg oppfattet teksten til MLI gikk det litt i retning at det var en negativ konsekvens av hvordan pre-xflow er konstruert.
Men det stemmer det du sier: Jeg kjørte i mange år en Mk1 Fiesta 1100 X-flow. Den hadde tidvis problemer med forgasserising! Dette har jeg ALDRI opplevd med Cortinaen naturlig nok. Luftfilterinnsuget på Mk1 Fiesta kan vinkles ned mot eksosmanifolden og da slipper du forgasserising, men du får en motor som går svært stygt på tomgang når den er varm. Løste dette ved å regulere vinkelen på innsuget for en fornuftig innblanding av varmluft. (Senere modeller hadde vel noe vakumstyring på dette, men da kom også variabel venturiforgasser, automatchoke og annen styggedom.)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966