Innvendig speil

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Innvendig speil

Post by bmyrheim »

Satt nå å funderte litt.. Det er sikker en kjent sak at innvendig speil på mk1 er sterkt solbrent og smuldrer opp. Mitt henger forsåvidt fortsatt fast i kroken, men bare såvidt. Er redd for at om jeg slipper en kraftig fis så ramler det ned. :D
Det finnes jo fortsatt orginale NOS speil å få tak i til en passelig slump penger, (Jemca, Wingard) men de er jo bortimot 50 år gamle de også og jeg tenker det er vel ikke lenge før de også smuldrer opp selv om de kanskje har ligget i eske og ikke vært like eksponert for sollys.
Finnes det da brukbare repro speil som er produsert i nyere tid og som passer greit? Jeg er ikke opptatt av at det absolutt må være helt orginalt og ha riktig produsentmerke, bare at det har nogenlunde riktig farge og størrelse, og selvfølgelig at det passer på kula.
Atle, hva har eventuelt du på lager?
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Innvendig speil

Post by Åge Salomon »

Atle har kansje på lager. Speilet i min Mk1 va å dåle. Va tilfeldivis på bilskroten,å da plukka æ me mæ et innerspeil frå Ford Fiesta 2000model. Bytta da heile greia. Avstand på skruvhøla passa såpass bra at æ satt in det speilet. Om det e såmmå skruv avstand på nyar eller gamlar Fiesta,veit æ ikke. Isåfall oppdage du det. ;)
Mvh. Åge "Reodor". :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Innvendig speil

Post by bmyrheim »

Takk for svar Åge.
Får notere meg at Fiesta 2000 mod kan passe. Forundrer meg litt at de hadde skrudd speil på den modellen, de aller fleste nyere biler har jo speilet limt fast i frontruta.
Angrer for øvrig litt på at jeg sendte min gamle Fiesta mk1 på skroten, det er jo litt som kunnet passe over.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Innvendig speil

Post by ebernt »

Følgende står i annonsene til Atle:
Har endelig fått tak originale innerspeil, hvite, Wingard, riktig størrelse! NÅ PÅ LAGER !
Høres jo lovende ut. Neppe utsolgt og passer nok bedre enn speil fra Fiesta.
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Innvendig speil

Post by atle »

Har eksakt riktig Wingardspeil, ja. Passer bedre enn Fiesta fra skroten....er også dyrere enn det fra skroten, husker ikke eksakt pris her og nå.
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Innvendig speil

Post by bmyrheim »

Jaja, du får nå komme med en pris når det passer seg. Jeg har ikke noen hast med å handle. At de nå er dyrere enn på skroten regner jeg nå med, men har også sett rimelig hårreisende priser på Wingard speil, og da ser jeg også på alternativene.

Det jeg tenkte på var nå om dette da er nogenlunde nyproduserte speil, eller om dette er NOS deler som har ligget på lager i 50 år.
Det er jo enkelte ting som er "ferskvare" du kjøper jo f.eks ikke steinharde 50 år gamle bildekk selv om de er ubrukte, samme tankene har jeg om akkurat plasttypen i disse speilene. Speilet var sprøtt og drysset hvitt pulver allerede for 30 år siden, var ikke akkurat blitt noe bedre med årene kan man si. :?

Man kan se annonser på ebay som sier at dette er NOS speil, men selgerne er såpass ærlige at de skriver "item marks easily, handle with care"
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Innvendig speil

Post by atle »

De er nyproduserte , og bør nok holde 30-40 år regner jeg med :D Prisen er under 1000- lappen iallefall, noen vurderer det som 'hårreisende'. Må sjekke, men borte til Onsdag.
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Innvendig speil

Post by bmyrheim »

Nånå, godt jeg ikke har så mye hår igjen å reise da. :D
Nei, seriøst er vel en pris under 1000,- lappen ganske normal. Mener jeg har sett et par tilfeller av orginale Lotus speil til 3700,- og 4700,- + frakt/mva/gebyr. og for min del begynner det da å bli litt fantasipriser. Finnes sikkert noen som er villige å betale det også, men der slutter i hvertfall min interesse for orginaldeler til veteranbil. Hvertfall når det gjelder noe så simpelt som som et plastikkspeil. :?
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Innvendig speil

Post by atle »

Det er en del folk på Ebay som gjør alt de kan for å presse opp prisene. Hvor mye (om noe) blir solgt for de prisene, er usikkert.. Begynner egentlig å se på Ebay som ganske useriøst. Selgere lyver om hvilke biler ting passer til. Lett å gå i fella for de som ikke har detaljkunnskap om det de skal ha. ALT til Cortina mk1 setter useriøse selgere 'Lotus' på , selv om det ikke passer :cry:
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Innvendig speil

Post by SveinF »

Jeg har tidligere kjøpt NOS deler fra UK og det stemmer nok også at de var NOS. Problemet var at det stod ikke i annonsen at lageret nok var med fuktig jordgulv. Det som burde vært blankt og fint var fullt av rustnupper (pitting på nynorsk).
Irriterende og ebay vender det døve øret til. De verner selgeren når varen beviselig er levert.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Innvendig speil

Post by Åge Salomon »

Handel tå`n Atle du. Har tilgode å oppleve nå negativt både med delan å Atle.Han e seriøs å grei å ha me å jørrå. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply