Hva slags kam er dette?

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: Hva slags kam er dette?

Post by Jampern »

Jamper'n er ekspert i å sende de enkleste spørsmål på jordomseiling har jeg sett...
Det er så sant som det er sagt. Og jeg er jo klar over det, selv om jeg har noen kortslutninger i hjernen innimellom. Da skjer det sånn som dette. :o

Men, som sagt, svarene jeg etterlyste er via omveier ankommet, så da ligger det litt mer vettug info her på forumet også. :D
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Hva slags kam er dette?

Post by Åge Salomon »

Trøst dæ med det J.P., at du e ikke den første,å bli heller ikke den siste. ;) ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Hva slags kam er dette?

Post by atle »

Syntes jo litt synd på deg når du borret ut de oljegalleripluggene...så enkelt de løsner med varme. Tror fabrikken hadde på en type Loctite el.l som trenger varme for å løsne. Samme inni Porschemotorer, enkelte skruer MÅ varmes til Loctiten slipper..
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: Hva slags kam er dette?

Post by Jampern »

Nja, begynte å bore på den ene, men det er fremdeles nok igjen på den til å få varmet det og skrudd det ut, håper jeg. Har ikke jobbet med den den siste uka. Nok andre prosjekter, nå sist litt fremgang i bygginga av garasjen. Ferdig isolerte vegger nå, vinduene er inne, og taket er ferdig lagt, så den er tett før vinteren. Gravd grøfta til strømmen også, og lagt kabelen i jorda. Nå gjenstår det stort sett kun plater i tak og på vegger, samt å få koblet opp sikringsskapet. Og selvfølgelig litt arbeid med gulvet før jeg anser meg ferdig. Ikke helt bestemt meg for hva slags dekke jeg skal ha. Har 20 liter polyester stående, men vurderer fliser.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Hva slags kam er dette?

Post by Åge Salomon »

Jøss,har hatt/har store prosjekt på gang du da J.P.
Sjønne godt at du bygge dæ skikkele garasje. Æ bygd døbbel`garasje i 2007. Kosta nån krona,læl om æ jo`l arbe sjøl. Men du verden ka morskt det vart å få vårrå in å skruv/mekk på bilan! ;) ;)
Tilear så va e stå utpå gårdsplassen med grusdekke.
Ramla ned feks ein liten skruv eller mutter,å "leiteaksjon".....
Det e strengt tatt ikke brukbart å skruv bil uten garage. :cry:
Du skriv at du vurdere enten maling el. flis på gølvet. Du har støpt å stålglatta gølvet ventle? Da har du ein veldi billig metode eller "maling". Bland 1.1 Linolje å whitesprit å smør på gølvet. Verdens billigste støvbinder/maling. ;) :D
Å visst du ikke trur mæ,så kan du spør ein malar som drivvi endel år.
Æ veit godt ka svar du får..... Ihvertfall før,så brukt maleran Linolje whitesprit blandinga å enten la ut med rull el. brei kost. Dem bruke den som støvbinder/dempe suget fra betongen så limet ikke tørke fer fort når dæm lægg gølvbelegg. Æ jo`l den brølar`n,at æ ikke engong smord på støvbinder,men tok i bruk gølvet med en gong. Va jo så glad fer at æ ha fått mæ te garasje,at æ va "utkobla i gjerningøyeblikket". Søle æ olje el anna feittholdig væske,så trekke det litt nedi. :(
Så Biltema levve godt på mæ ang tørkepapir...... :lol:
Men ska du evnt lægg flis,så må du ikke fell fer fristelsen å bruk Lin./whitespr. Nei! Da ska du bruk Primer fer bla flislegging. Det e ikke den som drep budsjettet ditt,da den ikke koste skjorta. Flisa å limet som koste pengan. Tenk å på ein detalje, at du ska bruk gølvet te bla verksted. Da må du ha ei flis som tøle juling uten å sprekk å derav løsne...
Det betyr å,at du må vårrå veldig påpassele med limdekningen under flisa,asså at det e lim under heile flisa. Dåle limdekning kan gå an på feks bad eller anna rom uten tung traffik/bruk. Men i ditt tilfelle,så e GOD LIMDEKNING alfa omega. Å henne sei æ te dæ som kamerat, ikke fer å vårrå import`n. Æ snakke av erfaring. Arbeidd som murar i mang år,å har ein god del flisgølv på samvittigheten. Å ska æ sei mitt "hjerte`s meining", så hadd æ ikke lagt flis. Isåfall,må du sørg fer at du kjøpe så my flis,at du har tilovers ein par kvadrat etter at gølve e lagt,sånn at du har flis ved skada i ettertid. Va æ import`n no? Håpe ikke det. Æ snakke berre av erfaring,å vil dæ godt. :D ;) Mvh. Åge "Reodor" som va utkobla i gjerningsøyeblikket, :lol: , å ikke behandla garagegølvet sitt før bruk.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: Hva slags kam er dette?

Post by Jampern »

Planen var som sagt polyestergulv, men det begynte å regne da jeg støpte plattingen, så han murern turde ikke å bruke helikopteret. Så da må jeg leie meg ei slipemaskin og slipe over hele gulvet før jeg kan dra utover polyester. Men det kommer. Skal få smelt opp lister rundt døra og porten utvendig som første prioritet. Da er garasjen helt klar til vinteren. Håper å få gjort ferdig alt snekkerarbeid før jul, så jeg kan rydde plank, snekkerverktøy, sager og annet drit ut av garasjen og slipt gulvet. Polyester blir muligens ikke før sommeren, men vi får se. Januar skal brukes på tur rundt i Namibia, så det blir ikke gjort noe da.

Takker for alle tips!
Post Reply