Hva slags kam er dette?
Hva slags kam er dette?
Den har nummer 771M6250AA stemplet inn på ene siden, og Ford logo. Midt på er det stemplet inn MC25072. Den har en gul merking ved fordelergiret. Kjøpte den for noen år siden, og tenkte å bruke den nå. men er usikker på om jeg kan bruke den i en blokk merket 2737E. Et ssant kaos disse merkingene på x-flow... I mitt hode, i alle fall...
Re: Hva slags kam er dette?
I mine notater sier man følgende: OBS OBS dette er ubekreftet info
771m 6250ca =1300GT
771m 6250ba =1600GT.
Din utgave 771m 6250aa er ikke nevnt i noen av mine papirer
Uansett sikkert ikke noe heftig, det er standard FORD
BA utgaven er den som er godkjent for bruk i Formel Ford
771m 6250ca =1300GT
771m 6250ba =1600GT.
Din utgave 771m 6250aa er ikke nevnt i noen av mine papirer
Uansett sikkert ikke noe heftig, det er standard FORD
BA utgaven er den som er godkjent for bruk i Formel Ford
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Hva slags kam er dette?
Ja, det var de to jeg fant av 771M når jeg googlet selv. Men AA fant jeg ikke. Et sted sto det at gul merking var 1300GT, men... Jeg har altså mye rart som har samlet seg opp her etterhvert.
Blokka jeg tenkte å sette det inn i er en 2737M6015B, men det er kilder der ute som mener den blokka er mest søppel. Kammen som sto der er bra nedslitt.
Blokka jeg tenkte å sette det inn i er en 2737M6015B, men det er kilder der ute som mener den blokka er mest søppel. Kammen som sto der er bra nedslitt.
Re: Hva slags kam er dette?
Det sto forøvrig en 109E kam der... Forstå det den som kan.
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Hva slags kam er dette?
Ikke så enkelt denne J.P. .....
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Hva slags kam er dette?
Mener å ha sett gulmerking på noen std kammer her. Er jo bare å måle løftet da, så får du en indikasjon...std kam inn : 5,35 mm, ut 5,52 mm. GT inn: 5,86 mm, ut 5,90mm..
-
- Posts: 96
- Joined: 23.12.2009 10:55
Re: Hva slags kam er dette?
- og alle passer vel i alle blokker, tror jeg.........trodde 2737 var en helt grei sak jeg......
Re: Hva slags kam er dette?
Har fått et svar på CortinaMKII facebook. Det skal være en standard kam til Escort 1600 etter oktober -77. Så gjenstår spørsmålet: Kan jeg bruke den i 2737-blokka? Jeg hadde planlagt å bygge en std motor, så det passer jo for såvidt bra. Den ble oppgitt å være en std kam da jeg kjøpte den for sikkert 10-12 år siden.
Re: Hva slags kam er dette?
Siste info i tråden på facebook:
Re: Hva slags kam er dette?
Ja du kan använda den i ett 2737 block.
Re: Hva slags kam er dette?
Det er ikke allverdens stor forskjell på en standard kam og en GT kam på crossflow og pre-crossflow motorene, de er alle veldig "snille"
(du kan f.eks fint sette inn en 1600GT kam i en standard pre-xflow 1500-motor, med bittelitt større dyser i standard 1500-forgasseren).
Fram til 1970 hadde alle disse kammene smale kamnokker (lobes), etter 1970 kom breiere kamnokker, som skulle gi mindre trøbbel med slitasje/groper i kamfølgerene.
De "nyere" kammene passer også i de tidligere motorene før 1970.
I utgangspunktet finnes det 4 kamprofiler her:
-Tidlig Ford Anglia 997cc (standard kam, litt lavere løft enn senere type standard kam)
-Standard kam (senere 997, 1100, 1200, 1300, 1340, 1500, 1600)
-1300GT (opp til 1970),1500GT og 1600GT, GT kam, litt høyere løft enn standard kam
-1300GT etter 1970, litt høyere løft enn standard kam.
Kammene skiller på delenummer og/eller fargekode.
Standard kam (har noen ganger hvit fargekode):
105-6250-B, pre-xflow -1962
109E-6250-A, pre-xflow 1962- & xflow opp til 10/69
701M-6250-AA, Ford finis no 1473447, xflow 10/69 - 8/70
711F-6250-CC, 8/70 - 1977
771M-6250-DA, Ford finis no 1572458, 1977-
Alle disse er standard kammer, de 2 siste har breiere kamnokker.
1500GT&1600GT kam,(har noen ganger rød fargekode):
116E-6250-A, Ford finis no 1744806, pre-xflow 1500GT & xflow 1600GT opp til1977
771M-6250-BA, Ford finis no 1572456, Ford Motorsport part no 91572456, xflow 1600GT 1977- (1600 Sport/XR2/Formula Ford)
1300GT cam:
116E-6250-A, 1300GT 1969-70.
711M-6250CA, 1300 GT xflow 711M 1971-77 (gul fargekode, litt annet løft og ventiltider enn på 1500GT/1600GT)
771M-6250-CA, 1300 GT xflow 1977-
På de senere kammene er det de 2 siste bokstavene i delenummeret som identifiserer kammen.
Men Ford er Ford, de kastet aldri noe, så hvis en GT-kam var utenfor toleranse, så slipte man den om til standard spec og slipte vekk de 2 siste bokstavene...
(du kan f.eks fint sette inn en 1600GT kam i en standard pre-xflow 1500-motor, med bittelitt større dyser i standard 1500-forgasseren).
Fram til 1970 hadde alle disse kammene smale kamnokker (lobes), etter 1970 kom breiere kamnokker, som skulle gi mindre trøbbel med slitasje/groper i kamfølgerene.
De "nyere" kammene passer også i de tidligere motorene før 1970.
I utgangspunktet finnes det 4 kamprofiler her:
-Tidlig Ford Anglia 997cc (standard kam, litt lavere løft enn senere type standard kam)
-Standard kam (senere 997, 1100, 1200, 1300, 1340, 1500, 1600)
-1300GT (opp til 1970),1500GT og 1600GT, GT kam, litt høyere løft enn standard kam
-1300GT etter 1970, litt høyere løft enn standard kam.
Kammene skiller på delenummer og/eller fargekode.
Standard kam (har noen ganger hvit fargekode):
105-6250-B, pre-xflow -1962
109E-6250-A, pre-xflow 1962- & xflow opp til 10/69
701M-6250-AA, Ford finis no 1473447, xflow 10/69 - 8/70
711F-6250-CC, 8/70 - 1977
771M-6250-DA, Ford finis no 1572458, 1977-
Alle disse er standard kammer, de 2 siste har breiere kamnokker.
1500GT&1600GT kam,(har noen ganger rød fargekode):
116E-6250-A, Ford finis no 1744806, pre-xflow 1500GT & xflow 1600GT opp til1977
771M-6250-BA, Ford finis no 1572456, Ford Motorsport part no 91572456, xflow 1600GT 1977- (1600 Sport/XR2/Formula Ford)
1300GT cam:
116E-6250-A, 1300GT 1969-70.
711M-6250CA, 1300 GT xflow 711M 1971-77 (gul fargekode, litt annet løft og ventiltider enn på 1500GT/1600GT)
771M-6250-CA, 1300 GT xflow 1977-
På de senere kammene er det de 2 siste bokstavene i delenummeret som identifiserer kammen.
Men Ford er Ford, de kastet aldri noe, så hvis en GT-kam var utenfor toleranse, så slipte man den om til standard spec og slipte vekk de 2 siste bokstavene...
Re: Hva slags kam er dette?
Sånn ser enden på de to kammene ut. Litt forskjell der. Kan jeg fremdeles bruke den? Ser ut til at jeg kanskje må bytte kamdrev?
Re: Hva slags kam er dette?
Du kan bruka den, du kan bruka samma kamdrev.
Re: Hva slags kam er dette?
Takk, Bertil. Nok en gang var det dette med å gå over bekken etter vann. En kjapp tur innom Torleif, så fikk jeg for så vidt svarene jeg trengte.
Re: Hva slags kam er dette?
Se så fint man kan klara seg uten internet of fejsbukk...
Re: Hva slags kam er dette?
Jamper'n er ekspert i å sende de enkleste spørsmål på jordomseiling har jeg sett...
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Hva slags kam er dette?
Forsiktig Atle,forsiktig no......
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Hva slags kam er dette?
Som han sjøl sa, Torleif bor oppi gata. De fleste spørsmåla hadde fått svar allerede der
Re: Hva slags kam er dette?
Hei, For oss som leser på FORUMET er innformasjonen fra Svein-F, MLI , og andre skrevet på norsk, fin. Den hadde vi ikke fått var det bare tatt en telefon fra lureren til svareren.
Re: Hva slags kam er dette?
Det er sant, mye bra info her, og det er også poenget mitt Har sett disse spørsmålene rundt på forumer i England, og ikke alltid korrekte svar derfra. Konklusjonen er : Søk hjelp nærmest først, hjelper ikke det, gå lenger ut i verden...