Mysko girkasse
Mysko girkasse
Tok ut en kassa ur en Mk1 i söndags. Blev litt overraska för den var så ren och fin når resten var så mökkete. Satte den i förstegir och märkte ingående och utgående axling, og snudde 2 3/4 varv. Vent litt her nå, 2,75 varv, alltså inte 2,9 som er 2000E utväxling eller 2,5 som er ultraclose lotus, og ikke 3,5 som vanlig GT og deluxe. Tok av lokket og der er ikke noe rettskårne drev.
Andre låg på ca 1,8:1 och tredje på 1,3:1 og fjärde på 1:1.
Nu er detta kun uppskattning av utväxling, men jag har sjekka så mange så jag tar inte fel på 2,75 och 2,9 eller 2,5, så her er noe rart.
Vad är detta för kassa tro?
Vanligt bullit 3 rail typ ser ut som en vanlig mk1 kassa helt i stöpejern.
Andre låg på ca 1,8:1 och tredje på 1,3:1 og fjärde på 1:1.
Nu er detta kun uppskattning av utväxling, men jag har sjekka så mange så jag tar inte fel på 2,75 och 2,9 eller 2,5, så her er noe rart.
Vad är detta för kassa tro?
Vanligt bullit 3 rail typ ser ut som en vanlig mk1 kassa helt i stöpejern.
Re: Mysko girkasse
Ikke hørt om den utvekslingen før.
Men det ble vel levert et sett/en ombygning med "uprated second" (tettere 2.gir) før 2000E-kassen kom, husker ikke utvekslingen på den.
Men det ble vel levert et sett/en ombygning med "uprated second" (tettere 2.gir) før 2000E-kassen kom, husker ikke utvekslingen på den.
- Cortinaterje
- Posts: 2642
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Mysko girkasse
Uprated second er 3,543
Sikker på at det ikke er revers? Elan/Close ratio er revers 2,807
Sikker på at det ikke er revers? Elan/Close ratio er revers 2,807
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Mysko girkasse
nej det er ikke revers, den sitter ju längst till höger och den går dessutom bara att skjuta framåt, detta är mitten stången som skjuts bakåt. Bra tanke annars, lett å ta fel.
Har faktiskt aldrig sjekkat utväxling på backen, du menar att den er 2,8:1. Då skulle ju bilen göra 60-70 km/h bakover, må pröves! får pröva med gps för speedo virker ju ikke bakover...
Har faktiskt aldrig sjekkat utväxling på backen, du menar att den er 2,8:1. Då skulle ju bilen göra 60-70 km/h bakover, må pröves! får pröva med gps för speedo virker ju ikke bakover...
- Cortinaterje
- Posts: 2642
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Mysko girkasse
Jeg vet at Bertil ikke tar feil av første gear og revers, men kunne ikke dy meg når jeg så det.Bertil wrote:nej det er ikke revers, den sitter ju längst till höger och den går dessutom bara att skjuta framåt, detta är mitten stången som skjuts bakåt. Bra tanke annars, lett å ta fel.
Har faktiskt aldrig sjekkat utväxling på backen, du menar att den er 2,8:1. Då skulle ju bilen göra 60-70 km/h bakover, må pröves! får pröva med gps för speedo virker ju ikke bakover...
Jeg slo opp i Graham Robson, Sporting Fords vol1 Cortinas og der står det at std kasse revers er 3,963 - uprated second er 3,693 - 2000E er 3,324 og Elan/Close ratio er 2,807. Kan jo selvfølgelig vær "trykkleif"
Hvorfor ikke ta det test "drag'et" på norske treffet til sommeren. Skulle gjerne ha sett det
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Mysko girkasse
Denne høres jo kjempespennanes ut Bertil! Ta med gearkassen på Cortina treffet som Terje sei.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Mysko girkasse
Mysteriet har fått sin lösning, det är en omsvetsad drevsats. Datummärkt 1998. Skulle aldrig tro att det skulle sitta nåt sånt i en GT som varit avställd sen 80 årene. Det er gjort en del jobb på bilen uppskattningsvis för 15-20 år sen. Det var väl då som 2731 motorn og girkassen kom på plass.
Och som vanligt så går det inte att lasta opp bilder...
Och som vanligt så går det inte att lasta opp bilder...
Re: Mysko girkasse
Da er det gode muligheter for at den girkassen har et drevsett fra BGH Geartech i England, vet at de driver med bl.a. omsveisede drevsett, se
http://www.bghgeartech.co.uk/html/4_speed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
B2, Sporting Close:
1.gir: 2.815
2.gir: 1.845
3.gir: 1.283
4.gir: 1.0
http://www.bghgeartech.co.uk/html/4_speed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
B2, Sporting Close:
1.gir: 2.815
2.gir: 1.845
3.gir: 1.283
4.gir: 1.0
Re: Mysko girkasse
Det där verkar vara en riktigt seriös firma. Ingen mulighet til epost eller några facebook länkar! Sånt gillar vi!
Re: Mysko girkasse
Ifølge deres hjemmeside, så har de skrudd på girkasser siden 1967, så de driver nok på "gamlemåten" fremdeles.
Det er vel bare å ringe, så får du sikkert svar på det du lurer på.
Det er vel bare å ringe, så får du sikkert svar på det du lurer på.
Re: Mysko girkasse
Virker ikke å være opptatt av Facebook og andre nymotens kommunikasjonsløsninger. Du må klare deg med dette Bertil. Det mest moderne de har utenom telefon er telefax
BGH Geartech Ltd
Red Roofs
New Road
Cranbrook
Kent
TN17 3LE
Tel: 01580 714114
Fax: 01580 714114
BGH Geartech Ltd
Red Roofs
New Road
Cranbrook
Kent
TN17 3LE
Tel: 01580 714114
Fax: 01580 714114
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Mysko girkasse
Jag var inte ironisk, jag tycker det är seriöst på riktigt att dom driver på den måten dom gör. Hvis dom driver som dom gör och överlever så måste dom ju vara i världsklass.
Min far sa alltid att när ett företag börjat annonsera så går det dåligt.
Min far sa alltid att när ett företag börjat annonsera så går det dåligt.